رییس اداره دامپزشکی خلخال گفت: هرگونه فروش گوشت مرغ بصورت خرد شده و یا خارج از بسته‌بندی کشتارگاه ممنوع بوده و با متخلفان برابر با مقررات برخورد می‌شود.
کد خبر: ۹۱۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷ 27 October 2020

دکتر علی بهرو روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح ممنوعیت فروش و عرضه گوشت گرم مرغ بصورت خرد و یا خارج کرن آن از بسته‌بندی کشتارگاه طیور از ابتدای اسفندماه سال گذشته با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا  بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور اجرایی شده و این طرح همچنان به قوت خود باقی است.

وی اظهارداشت: طرح برخی از مسائل توسط مسوولان دخیل در بازار و اتاق اصناف خلخال در لغو ممنوعیت خرد کردن گوشت مرغ در مراکز تهیه و عرضه این ماده غذایی به مشتریان در این شهرستان نقض صریح قانون ممنوعیت عرضه خارج از بسته‌بندی گوشت مرغ به مردم بوده و هرگز این پیشنهاد به بهانه عرضه آن در برخی از مناطق کشور به صورت خرد نمی‌تواند اجرایی شود.

رییس دامپزشکی خلخال گفت: علاوه بر مشکلات بهداشتی ناشی از عرضه گوشت مرغ خرد کرده به مشتریان بدلیل رطوبت بالای گوشت گرم مرغ قابلیت جذب ویروس کرونا در گوشت مرغ بسیار بالاتر از گوشت قرمز بوده و لذا رعایت دستورالعمل ممنوعیت خرد کردن گوشت مرغ در فروشگاه‌ها و مراکز تهیه توزیع برای فروشندگان و دست‌اندرکاران در شهرستان اجرای است.

وی افزود: با توجه به لزوم دقت به تاریخ مصرف بسته‌بندی مرغ از سوی مشتریان در زمان خرید گوشت مرغ ، با خروج گوشت مرغ از بسته‌بندی کشتارگاه احتمال قاطی کردن گوشت‌های تاریخ مصرف گذشته و عرضه آن به صورت خرد شده به مشتریان نیز افزایش می‌یابد و ممنوعیت عرضه گوشت مرغ بصورت خرد می‌تواند عامل بازدارنده از این تخلف صنفی و بهداشتی در بازار مرغ گرم باشد.

وی با بیان اینکه گوشت منجمد مرغ تحت شرایط خاصی در کشتارگاه منجمد و برای نگهداری در مدت کوتاه مدت آماده می‌شود، گفت: گوشت گرم مرغ بهترین محیط کشت و عامل نگهداری میکروب‌های محیطی است و به لحاظ حفظ سلامتی مصرف‌کنندگان این ماده غذایی فاسد شدنی در سریع‌ترین زمان باید مورد مصرف قرار گرفته و فریز کردن آن در خانه جدا خودداری شود.

رییس دامپزشکی خلخال گفت: رعایت نکات بهداشتی در تمامی صنوف توزیع و عرضه مرغ الزامی است و در صورت مشاهده تخلف با واحد صنفی متخلف برخورد شده و پس از اخطار کتبی محل کسب  پلمب خواهد شد.

 بهرو در خصوص واکسن‌های دامی و افزایش قیمت سه برابری آن بازار اظهارداشت: برخی از واکسن‌ها همه ساله از سوی دامپزشکی استان به رایگان در اختیار دامپزشکی شهرستان و در نهایت برای پیشگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری‌های دامی در روستاها استفاده می‌شد که امسال تهیه و توزیع این واکسن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و افزایش قیمت واکسن و داروهای دامی موجب بی‌رغبتی دامداران به واکسیناسیون دام‌های خود شده و احتمال افزایش بیماری‌های دامی و یا مشترک انسان و دام در آینده در منطقه دور از انتظار نیست.

رییس دامپزشکی خلخال بیان کرد: پولی شدن واکسن PPR که نام فارسی آن طاعون نشخوارکنندگان کوچک نام دارد خیلی مهم و حساس بوده و امسال این واکسن استفاده نشده و در مناطق حفاظت شده محل زیست وحوش نیز خطراتی را برای حیات وحش و دام‌های روستایی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: در برخی از نقاط روستایی نیز به خاطر گران بودن واکسن و اقلام مختلف از جمله واکسن تب برفکی روستاییان راغب به استفاده از واکسن برای مراقبت بهداشتی از دام‌های خود نیستند و این امر مشکلاتی را در آینده متوجه دامداران و روستاییان خواهد کرد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار