فراخوان بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل، توسط شورای سیاست‌گذاری این رویداد منتشر شد.
کد خبر: ۹۱۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶ 26 October 2020

فراخوان بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل، توسط شورای سیاست‌گذاری این رویداد منتشر شد.

این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی کشور، انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل برگزار می‌شود و با توجه به اهمیت نقش و جایگاه هنر نمایش در شرایط دشوار اجتماعی و شیوع بیماری کرونا، این رویداد با هدف توسعه، تداوم و بقاء هنرهای نمایشی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار خواهد شد.

اولویت‌های موضوعی جشنواره

موضوع و مضمون آثار ارائه‌شده آزاد است و موضوعاتی همچون نگاه ویژه و هنرمندانه به شعار سال ۱۳۹۹«جهش تولید»، آسیب‌های اجتماعی، ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه و تکریم کادر درمان با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی و آداب و سنت‌های منطقه و موضوع فرهنگ ایثار و شهادت و موضوعات مرتبط با مفاهیم دینی و قرآنی از اولویت برخوردار بوده و مورد تأکید جشنواره است.

شرایط حضور در جشنواره استانی

آثار جشنواره به نمایش‌های صحنه‌­ای و ایرانی اختصاص دارد و حضور متون اقتباسی (آداپته شده ایرانی)، منوط به ذکر دقیق مشخصات اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده و یا ناشر و مترجم به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌باشد که مسؤولیت هرگونه عدم شفاف‌سازی و رعایت نکردن این موارد به عهده نویسنده و کارگردان خواهد بود و اخذ مجوز کتبی نویسنده، مترجم و یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی از سوی کارگردان و ارائه به دبیرخانه جشنواره الزامی اعلام شده است.

همچنین آثاری که بعد از اتمام بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی در سال ۹۸ حداقل ۵ نوبت اجرای عمومی داشته باشند، می‌توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند.

آثاری که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا موفق به اجرای عمومی نشده‌اند، در صورتی‌ که از سوی شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش، موفق به اخذ مجوز اجرای عمومی باشند، با ارائه تعهد اجرای عمومی، پس از مساعد شدن شرایط و وضعیت سفید کرونا در استان برابر برنامه تنظیمی اداره کل اجرای عمومی خواهند داشت.

در این فراخوان تأکید شده است: چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با شرایط فراخوان و شیوه‌نامه برگزاری این جشنواره اثبات شود،گروه نمایشی موردنظر از فرایند جشنواره حذف خواهد شد.

هر کارگردان، یک اثر

این جشنواره مختص استان اردبیل است و کارگردان و عوامل اجرایی می‌بایست از هنرمندان بومی استان اردبیل باشند اما کارگردانان می‌توانند از نمایشنامه‌ه­ای نویسندگان غیربومی نیز استفاده کنند و هر کارگردان فقط با یک اثر می‌تواند در این جشنواره شرکت نماید.

گروه‌های راه‌یافته به جشنواره، بر اساس حجم دکور، لباس، تعداد بازیگران و عوامل اصلی نمایش و کیفیت آثار به تشخیص ستاد برگزاری جشنواره مبلغی به‌عنوان کمک‌هزینه دریافت خواهند کرد.

منتخبان به جشنواره فجر راه می‌یابند

با توجه به وضعیت و شرایط کشور و استان، این جشنواره صرفا برای بازبینی و داوری آثار و انتخاب و معرفی برگزیده‌های استان به دبیرخانه جشنواره فجر بوده و داوری درباره انتخاب نفرات و تعیین جوایز در بخش‌های مختلف اعم از کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و... انجام نخواهد شد و هزینه های پیش‌بینی شده این بخش‌ها به عنوان کمک هزینه در زمان اجرای عمومی به گروه‌های منتخب پرداخت خواهد شد.

شرکت‌کنندگان در جشنواره با ارسال اثر خود و تکمیل فرم درخواست حضور در جشنواره، متعهد و ملتزم خواهند شد که کلیه شرایط، قوانین و سیاست‌های جشنواره را پذیرفته و در هیچ مرحله‌ای به‌ویژه داوری حق اعتراض و استنکاف از سیاست‌های اعلامی نداشته باشند.

شرایط و مراحل انتخاب آثار

تمامی مراحل بازبینی و داوری و انتخاب آثار متقاضی شرکت در جشنواره از روی فیلم اجرا بر روی لوح فشرده خواهد شد و براساس شیوه نامه در صورت حضور ۵ تا ۶ نمایش؛ یک برگزیده، ۶ تا ۱۴ گروه؛ دو برگزیده و ۱۴ به بالا سه برگزیده به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی خواهند شد.

فیلم ارسالی تئاتر نیز باید از کیفیت مناسب تصویر و صدا برخوردار بوده و نباید پلان قطع‌شده و مونتاژی داشته باشد.

مدارک لازم و نحوه ثبت‌نام شرکت در جشنواره

فرم تکمیل شده توسط کارگردانان، ملاک برنامه‌ریزی‌های بعدی و دعوت از گروه خواهد بود و هیچ‌گونه تغییری در نام نمایش و بازیگران و تعداد عوامل امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین سه حلقه فیلم نمایش بر روی لوح فشرده با فرمت MPEG-4 و یک نسخه پرینت شده از خبر اجرای عمومی نمایش درج‌شده در درگاه تئاتر استان و مجوز شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش (نمایش‌هایی که بعد از اتمام جشنواره استانی سال ۹۸ به اجرا در آمده‌اند)، یک حلقه CD حاوی یک نسخه از فایل WORD نمایشنامه، یک قطعه عکس از نویسنده و کارگردان، بیوگرافی نویسنده و کارگردان، پنج قطعه عکس از اجرای نمایش، مجوز اجرای عمومی و شرکت در جشنواره تئاتر استانی از نویسنده، مترجم و یا ناشر، دیگر مدارک مورد نیاز برای شرکت در جشنواره است.

برای نمایش‌هایی که تاکنون موفق به اجرای عمومی نشده‌اند ارائه بلامانع برای اجرای عمومی از سوی شورای نظارت و ارزشیابی الزامی است.

دست‌اندرکاران جشنواره حق ارسال آثار خود را ندارند

هیچ‌یک از اعضای شورای سیاست‌گذاری، هیأت انتخاب آثار، داوران، دبیر جشنواره، مدیر اجرایی و دیگر مدیران بخش‌های مختلف جشنواره نبایستی به‌عنوان کارگردان، نویسنده، بازیگر، مدیر گروه یا هر عنوان دیگری در گروه‌های جشنواره داشته باشند.

با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، انتخاب و داوری آثار از روی فیلم نمایش ارائه‌شده انجام خواهد گرفت بنابراین ضروری است گروه‌های شرکت‌کننده به کیفیت فیلم آثار ارائه‌شده دقت نمایند.

آخرین مهلت ثبت‌نام و تقاضای حضور در جشنواره اول آذر ۱۳۹۹ اعلام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار