پروژه پتروشیمی آرتا انرژی با سرمایه گذاری بخش خصوصی، در عرض دو سال به پیشرفت فیزیکی 70 درصدی رسیده و در کمتر از یکسال آینده به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۹۱۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ 21 October 2020
در حالی که پروژه دولتی پتروشیمی اردبیل بعد از 15 سال به سرانجام نرسیده و در روی کاغذ درجا زده است، پروژه پتروشیمی آرتا انرژی که توسط بخش خصوصی در حال اجراست ، در عرض دو سال به پیشرفت فیزیکی 70 درصدی رسیده و در کمتر از یکسال آینده به بهره برداری می رسد.
راه اندازی پتروشیمی اردبیل روزگاری جزو مطالبات و امیدهای مردم استان اردبیل بود که بعد از سالها بلاتکلیفی به یاس تبدیل شد.
طرح احداث یک واحد پتروشیمی در اردبیل از سال 83 به عنوان یکی از مطالبات مردم و مسئولان استان اردبیل مطرح شد و بعد از اقدامات اولیه، مراسم کلنگ زنی این پروژه با تبلیغات فراوان در شهریور ماه سال 85 در ابتدای جاده اردبیل- خلخال برگزار شد. قرار بود این طرح 36 ماهه به بهره برداری برسد و برای 500 نفر شغل مستقیم ایجاد کند، اکنون بعد از گذشت 15 سال، به جز چند سوله خالی پیشرفتی ندارد.
در مقابل اما احداث پروژه پتروشیمی آرتا انرژی نمین توسط بخش خصوصی بدون هیچ گونه ادعا و تبلیغات خاصی از اواسط سال 96 آغاز شد و اکنون در کمتر از سه سال 70 درصد این پروژه تکمیل شده و در کمتر از یکسال آینده به بهره برداری می رسد.
پتروشیمی آرتا انرژی که توسط سرمایه گذار کارخانه آرتاپلاست و درست روبروی همان واحد تولیدی در حال احداث است، در واقع زنجیره تکمیل کننده کارخانه آرتا پلاست است.
صادقی رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل در این باره گفت: تولیدات پتروشیمی آرتا انرژی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز مجموعه صنعتی آرتا پلاست استفاده خواهد شد. واحدهای صنعتی مستقر در  آرتا پلاست زنجیره کامل تولید محصولاتی مانند پارکت و ام‌.دی‌.اف هستند و هدف سرمایه گذار از احداث پتروشیمی آرتا انرژی ، تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید چسب و دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید این محصولات است.
حمزه زاده مدیر اجرایی پروژه پتروشیمی آرتا انرژی گفت: پتروشیمی آرتا انرژی نمین در زمینی به مساحت ۸ هکتار در حال احداث است و سالانه ۱۳۲ هزار تن متانول گرید AA و ۲۸۳ هزار تن فرمالدئید تولید خواهد کرد.
مدیر پروژه پتروشیمی آرتا انرژی ادامه داد: کارگاه های این طرح در زمان احداث برای 500 نفر شغل ایجاد کرده و این واحد پس از افتتاح برای حدود 300 نفر شغل مستقیم ایجاد می کند و به صورت غیر مستقیم زمینه ساز ایجاد 500 شغل دیگر خواهد شد.
حمزه زاده تصریح کرد: این طرح به دلیل استفاده از سامانه بسته دفع پساب‌های صنعتی، هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش عمده تجهیزات مورد نیاز پروژه خریداری و نصب شده و طرح به پیشرفت فیزیکی 70 درصدی رسیده است و عملیات راه اندازی مابقی تجهیزات هم تا یکسال آینده به اتمام می رسد.
پتروشیمی آرتا انرژی، نماد موفقیت مدیریت بخش خصوصی
تامین زیرساخت ها توسط دولت
استاندار اردبیل با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پتروشیمی آرتا انرژی از زمان آغاز پروژه تا به امروز فوق العاده بوده است گفت: آقای فتحی بیطرف سرمایه گذار بومی این پروژه بصورت جهادی در طول کمتر از دو سال پروژه را به این مرحله رسانده است که وجود چنین سرمایه گذارانی برای استان اردبیل یک نعمت بزرگی است.
اکبر بهنام جو ادامه داد : اگر سرمایه گذار دغدغه ایجاد اشتغال و تولید داشته باشد بدون توجه به حواشی در مدت کوتاهی یک واحد مهمی را راه اندازی می کند و تاکید دولت نیز تامین زیرساخت ها برای سرمایه گذاران و از بین بردن بروکراسی اداری برای حمایت از آنهاست.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی برای احداث این پروژه پتروشیمی آرتا انرژی ۲۹۵ میلیارد تومان به اضافه ۱۱۲ میلیون یورو هزینه کرده است افزود: با پیگیری های انجام شده سال گذشته ارز مورد نیاز این پروژه برای وارد کردن تجهیزات مورد نیاز تامین شد.
بهنامجو با اشاره به اینکه تمامی زیرساخت های مورد نیاز از طرف دولت برای سرمایه گذار پتروشیمی آرتا انرژی فراهم شده است گفت: این واحد صنعتی سالانه به ۱۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی نیاز دارد که شرکت گاز استان در حال احداث خط لوله ویژه برای تامین گاز این واحد است.
پتروشیمی آرتا انرژی، نماد موفقیت مدیریت بخش خصوصی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: با افتتاح ۲۷ طرح پتروشیمی در حال اجرا در کشور، تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید که طرح پتروشیمی آرتا انرژی در استان اردبیل یکی از واحدها است.
بهزاد محمدی‌ با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی زنده و رو به جلوست، افزود: ظرفیت فعلی تولیدات این صنعت در کشور ۶۶ میلیون تن در سال است.‏
وی با بیان اینکه ارزش ارزی و ریالی محصولات پتروشیمی کشور از ۱۷ میلیارد دلار کنونی به حدود ۲۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد، اضافه کرد: با بهره‌برداری از دیگر طرح‌های پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ ارزش این محصولات به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.
‏محمدی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید متانول در پتروشیمی آرتا انرژی اردبیل روزانه ۴۰۰ تن است، گفت: این طرح با پیشرفت خوبی که دارد سال آینده افتتاح می‌شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمادگی دارد متخصصان حرفه‌ای خود را در صورت نیاز برای کمک به راه اندازی طرح به آن ملحق کند.‏
با تکمیل پتروشیمی آرتا انرژی، نخستین پتروشیمی استان اردبیل آماده افتتاح می شود. واحدی که با اشتغالزایی برای صدها جوان تحصیلکرده ، ظرفیت تازه ای برای امید به اشتغال و جهش تولید در استان ایجاد کرده است. پیشرفت سریع پتروشیمی آرتا انرژی در مقایسه با وضعیت پروژه دولتی پتروشیمی اردبیل، مهر تاییدی بر صحت سیاست های اصل 44 قانون اساسی است که جوهره آن حمایت از مشارکت جدی بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار