استاندار از شرکت آب‌منطقه‌ای تقدیر کرد
بهره‌برداری از سه طرح بزرگ آبیاری پایاب سد سبلان با مجموع سرمایه گذاری ۹۱۳ میلیارد ریال در حوزه شهرستان مشکین‌شهر استان اردبیل آغاز شد.
کد خبر: ۸۹۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹ 05 September 2020

به گزارش تابناک اردبیل، چهاردهم شهریور ماه با حضور اکبر بهنامجو استاندار اردبیل، کشاورزان منطقه، محمود عباس زاده مشگینی نماینده مردم شریف شهرستان مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی، مهندس قلندری معاون عمرانی استانداری، مهندس عباس جنگی مرنی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل، صمدی فرماندار شهرستان مشگین شهر و جمع زیادی از مدیران کل استانی و مدیران شهرستانی، سه پروژه مهم آب در سطح شبکه آبیاری پایاب سد مخزنی سبلان شهرستان مشگین شهر استان اردبیل با مجموع سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال و ارزش بروز شده معادل ۱۱۰۰ میلیارد ریال طی آئینی رسمی افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

همچنین در این آیین، عملیات اجرایی تکمیل احداث شبکه آبیاری سبلان با اعتبار اولیه بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال آغاز گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای اردبیل، در این آیین،  رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل طی سخنانی گفت: امروز پروژه تامین آب اراضی پایاب سد سبلان در اراضی روستای لمبر به منظور آبیاری ۲۱۰ هکتار از زمین های زراعی و باغات منطقه افتتاح شد و برای اجرای این طرح علاوه بر اجرای خطوط شبکه فرعی به طول هجده کیلومتر، ۱۳۶ باب آبگیر داخل مزرعه نیز احداث شده است.

عباس جنگی مرنی افزود: همزمان پروژه تامین آب اراضی پایاب سد سبلان در اراضی شهر لاهرود از توابع شهرستان مشگین ‌شهر به منظور آبیاری ۳۰۹ هکتار از اراضی و باغات منطقه با استفاده از سیستم پمپاژ و ثقلی به بهره‌برداری رسید و برای اجرای این طرح ۲ دستگاه پمپ آب با مشارکت کشاورزان منطقه خریداری و نصب شده و خط انتقال طرح نیز به طول دو و نیم کیلومتر با ۶ باب حوضچه احداث گردیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل تصریح کرد: به همراه دو پروژه فوق، پروژه اجرا و تکمیل سیفون قره‌سو با لوله بزرگ به قطر ۲ هزار میلیمتر و به طول چهار و نیم کیلومتر که بر روی رودخانه قره‌سو و با صرف حدود ۱۵۰ میلیارد ریال به منظور انتقال آب به دشت ارشق و بخش شمالی رودخانه قره‌سو از سد مخزنی سبلان احداث و تکمیل گردیده است، افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای پروژه سیفون قره سو در شبکه آبیاری و زهکشی سبلان، انتقال آب از کانال اصلی در ساحل جنوبی شبکه آبیاری سبلان به کانال اصلی ساحل شمالی این شبکه به منظور تامین آب یک هزار و سیصد هکتار از اراضی مستعد روستاهای هدف در بخش ارشق است، توسعه و تکمیل بخش های مختلف شبکه آبیاری پایاب سد سبلان دز شهرستان مشگین شهر را از اولویت های کاری شرکت آب منطقه ای اردبیل اعلام کرد.

مهندس جنگی مرنی افزود: همزمان با بهره برداری از این سه پروژه، عملیات اجرایی تکمیل احداث شبکه آبیاری و زهکشی سبلان با اعتبار دریافتی از منابع مالی فایناس بانک توسعه تعاون به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال و مبلغ حدود ۳۰ میلیارد ریال از بودجه سال جاری کشور در سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد مخزنی سبلان شهرستان مشگین ‌شهر آغاز شد و برای احداث و بهره برداری کامل از حدود ۶ هزار هکتار اراضی شبکه آبیاری و زهکشی سبلان و اجرای فاز دوم شبکه در سطح ۲۸۰۰ هکتار اراضی باقیمانده طرح مصوب، حدود ۲۴۰۰ میلیارد اعتبار مالی دیگر نیاز است که انشاالله با مساعدت استاندار محترم و سازمان برنامه و بودجه کشور در موافقت نامه امسال و سالهای آتی طرح احداث شبکه آبیاری سبلان تامین اعتبار شود.

تاکید بر اجرای مرحله دوم طرح آبیاری پایاب سد سبلان

استاندار اردبیل با سخنرانی در این آیین ضمن قدردانی از تلاشهای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل برای پیشبرد اهداف منابع مالی مصوب از فاینانس داخلی برای طرح های آب استان از جمله شبکه های آبیاری گیوی و سبلان و سد عمارت، با تایید درخواست مدیرعامل شرکت آب منطقه ای برای تامین اعتبار به منظور اجرای فاز دوم شبکه آبیاری سبلان، بر ضرورت اجرا و بهره برداری فازهای اول و دوم طرح آبیاری اراضی پایاب سد سبلان تاکید کرد.

 اکبر بهنام جو گفت: اجرای طرح آبیاری در فاز دوم شبکه آبیاری سبلان در سطح ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی باقی‌مانده پایاب سد سبلان در اولویت کاری مسئولان استان قرار خواهد گرفت و انشاالله برای امسال حدود ۹۰۰ میلیارد اعتبار مالی دیگر برای این منظور، تامین می کنیم و کشاورزان عزیز منطقه نیز در پیشبرد این برنامه، مشارکت مالی کنند.

وی با اشاره به افزایش پنج تا هفت برابری درآمد کشاورزان منطقه با اجرای طرح‌های آبیاری و زهکشی در اراضی تحت مالکیت آنها بیان کرد: تلاش می‌شود که پروژه‌های پایاب سدهای استان در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا شده و به بهره‌برداری برسد.

استاندار اردبیل با تشکر از تلاش و جدیت مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه ای اردبیل در انجام به موقع اقدامات و برنامه ها زیربنایی در استان اضافه کرد: در ادامه اقدام خوب و شایسته امروز شرکت آب منطقه ای اردبیل، باید برای اجرای طرح‌های زیربنایی شهرستان مشگین ‌شهر، هر ۴۵ روز یک برنامه با اولویت پیگیری طرح‌های آبرسانی شرب، منابع آب و کشاورزی و عمرانی در شهرستان با حضور مدیران استانی و محلی در شهرستان برگزار گردد و افتتاح یا شروع به کار طرح ها انجام شود.

هزینه در حوزه آب، سرمایه‌گذاری ماندگار است

نماینده مردم شریف شهرستان مشگین ‌شهر در مجلس شورای اسلامی در این آیین گفت: تاخیر ۱۶ ساله در اجرای این طرح لطمات زیادی در استفاده از منابع آب و خاک به مردم منطقه وارد کرده و خیلی از اهالی به مناطق دیگر استان و کشور مهاجرت کرده‌اند و از اینکه استاندار اردبیل و مدیران ارشد شرکت آب منطقه ای اردبیل با جدیت و صداقت تلاش کرده اند منابع مالی لازم از فاینانس بانکی برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سبلان تامین شود، تشکر و قدردانی میکنم.

محمود عباس‌زاده مشگینی نماینده مردم مشگین شهر بیان کرد: دشت ارشق که در کنار منابع آبی واقع شده، غنی‌ترین خاک را داشته و میزان حفظ و ماندگاری رطوبت بالایی دارد ولی تنها ۲ درصد آن تحت پوشش آبیاری قرار دارد.

وی افزود: هزینه در حوزه آب را سرمایه‌گذاری ماندگار و ضروری‌تر از سرمایه‌گذاری در هر بخش دیگر دانست و تاکید کرد: در حوزه آب و کشاورزی منطقه تنها با ۲۰۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری می‌توان یک شغل پایدار ایجاد کرد در حالی که ایجاد شغل در سایر بخش‌ها، حداقل ۱۰ برابر این مبلغ سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

نماینده مردم شریف مشگین ‌شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه، بیش از ۹۰ درصد مراجعات مردم مشگین ‌شهر به منتخب خود در مجلس را مربوط به درخواست شغل و رفع بیکاری ذکر کرد و خواستار توجه بیشتر به طرح‌های پایه‌ای و زیربنایی از جمله پروژه‌های منابع آب و کشاورزی در افزایش میزان اشتغال در منطقه و استان شد.

طرح‌های آبیاری مقدمه رونق و جهش تولید در شهرستان مشگین ‌شهر

فرماندار شهرستان مشگین ‌شهر نیز در آیین بهره‌برداری از پروژه های آب و احداث شبکه آبیاری سبلان، اجرای پروژه‌های آبیاری را مقدمه رونق و جهش تولید در منطقه عنوان کرد و گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های آبیاری اراضی مستعد کشاورزی شهرستان مشکین‌شهر، راندمان تولید محصول کشاورزی در منطقه افزایش یافته و هدف متعالی رونق و جهش تولید و اقتصاد منطقه محقق خواهد شد.

اکبر صمدی اجرای طرح آبیاری در سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه را موجب جهش تولید ارزیابی کرد و افزود: اجرای طرح آبیاری در ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی باقی مانده پایاب سد سبلان نیز ضروری است.

وی با تقدیر از اقدامات جهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در ۱۰ ماه اخیر و تکمیل سه پروژه ای که امروز افتتاح میشود در این مدت و اقدام جدی برای فاینانس مالی ۶۰۰ میلیارد ریالی به منظور شروع عملیات تکمیل تاسیسات شبکه آبیاری در ۳۲۰۰ هکتار اراضی پایاب سد سبلان افزود: رونق صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و کاهش نرخ بیکاری را از پیامدهای مثبت سرمایه‌گذاری دولت در طرح‌های آبیاری شهرستان مشگین ‌شهر عنوان کرد.

فرماندار شهرستان مشگین ‌شهر همچنین خواستار آبرسانی به روستاها و ناحیه صنعتی بخش ارشق از محل اجرای بخش تکمیلی پایاب سد سبلان شد و گفت: آبرسانی به مشگین ‌شهر از سد احمدبیگلو نیز در اولویت کاری شرکت آب منطقه ای اردبیل است و تامین اعتبار مالی این طرح نیز مورد درخواست می باشد.

نیاز حدود سه هزار میلیارد ریالی برای تکمیل کل طرح آبیاری و زهکشی پایاب سد سبلان

نماینده مجری طرح پایاب سد سبلان مشکین‌شهر نیز در این آیین با اشاره به مطالعه برای اجرای طرح آبیاری در ۶ هزار هکتار از اراضی پایاب سد سبلان گفت: اجرای خط انتقال آب در اراضی پایاب این سد از سال ۸۳ آغاز شده و در سال ۸۵ حدود ۲۱ کیلومتر از کانال‌های اصلی طرح به اجرا درآمد.

مهندس علیرضا معتمدی ادامه داد: در سال ۸۷ شبکه‌های نیمه‌اصلی و فرعی طرح نیز به منظور آبیاری سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه آغاز شده و تاکنون همه شبکه فرعی و نیمی از شبکه نیمه‌اصلی این طرح به اجرا در آمده است.

وی بیان کرد: با تکمیل شبکه نیمه‌اصلی و ایستگاه پمپاژ، ۵۳ درصد از طرح آبیاری پایاب ۶ هزار هکتاری سد سبلان به سامانه نوین آبیاری مجهز می‌شود.

نماینده مجری طرح پایاب سد سبلان مشکین‌شهر همچنین با اشاره به نیاز سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل کل طرح آبیاری و زهکشی پایاب سد سبلان گفت: با تامین ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار مالی از فاینانس بانک توسعه تعاون، اجرای شبکه آبیاری در سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار فاز نخست طرح آبیاری اراضی پایاب سد سبلان زیر پوشش سامانه‌های آبیاری نوین قرار می‌گیرد و برای اجرای فاز دوم طرح در ۲۸۰۰ هکتار اراضی تحت پوشش، به ۲۴۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز داریم.

 

 

 

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار