کد خبر: ۸۷۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 22 July 2020

خودروهایی که در بازار وجود دارند از لحاظ قیمت با یکدیگر یکسان نیستند و تفاوت‌هایی دارند و به عبارت دیگر این خودروها از نظر قیمت به دو دسته متعارف و نامتعارف تقسیم می‌شوند.

مطابق با قانون خودرو متعارف، خودرویی است که قیمت روز آن مساوی یا کمتر از ۵۰% دیه یک مرد است و خودروی نامتعارف، خودرویی است که قیمت آن بالاتر از این ۵۰% دیه یک مرد  باشد.

در صورت تصادف با خودرو نامتعارف، طبق تبصره‌های ۳ و ۴ ماده ۸ "قانون بیمه اجباری بیمه خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را اعمال می‌کند.

بر اساس قانون حداکثر تعهد یک مقصر در یک حادثه، درصورتی که خودرو زیان دیده نامتعارف باشد بر اساس قیمت خودرو متعارف تقسیم بر قیمت روز خودرو زیان دیده ضربدر ارزش واقعی خسارت محاسبه می‌شود.

برای مثال در برخورد یک دستگاه ۲۰۶ با یک خودروی لوکس (با ارزش روز ۶۰۰ میلیون تومان) که میزان خسارت وارده ۳۶ میلیون تومان برآورده شده باشد، محاسبه حداکثر تعهد قانونی مقصر به شیوه زیر صورت می‌گیرد: ۱۵۴ تقسیم بر ۶۰۰ ضرب در ۳۶ میلیون که ۹.۲۴۰.۰۰۰ تومان حداکثر تعهد قانونی مقصر خواهد بود.

البته توجه به اینکه نکته ضروری است که راننده زیان‌دیده می‌تواند برای افت قیمت علیه مقصر اقدام کند و افت قیمت را از مقصر بخواهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار