فرمانده به ما سلاح بده
تظاهرکنندگان خواستار پاسخ نظامی قاطع ارتش کشورشان به حملات ارمنستان و حمله نظامی برای آزادسازی منطقه قره‌باغ از اشغال ارتش ارمنستان شدند.
کد خبر: ۸۷۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 15 July 2020

به گزارش تابناک اردبیل، هزاران نفر از مردم باکو دیشب بدون رعایت پروتکل فاصله‌گذاری با تجمع در مقابل ساختمان مجلس ملی آذربایجان خواستار حمله ارتش کشورشان برای آزادسازی منطقه قره‌باغ از اشغال ارتش ارمنستان شدند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره این تظاهرات نوشت:" تظاهرات کنندگان با در دست داشتن پرچم کشورشان شعارهایی چون " قره‌باغ متعلق به ماست است و خواهد بود"، " شهیدان نمی‌میرند، وطن تجزیه نمی‌شود" و "فرمانده به ما سلاح بده" سر دادند.

در این باره بخوانید
تلفات حمله ارمنستان به آذربایجان از 10 نفر گذشت
حمله ارمنستان به آذربایجان/2 نظامی آذری کشته شدند

گروهی دیگر از معترضان نیز که دیشب (سه‌شنبه شب) در یک راهپیمایی خودرویی به مرکز شهر باکو آمده بودند، خواستار پاسخ نظامی قاطع ارتش کشورشان به حملات ارمنستان و حمله نظامی  برای آزادسازی منطقه قره‌باغ از اشغال ارتش ارمنستان شدند.

آذربایجان و ارمنستان از زمان فروپاشی شوروری بر سر منطقه قره‌باغ اختلافات شدید دارند. منطقه قره باغ در داخل خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد و 20 درصد از مساحت آن را شامل می‌شود اما این منطقه با اکثریت جمعیتی ارمنی است.

درگیری قره باغ از ابتدای سال 1990 میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز و در سال 1994 پس از کشته شدن 30 هزار نفر از دو طرف، با توافق آتش‌بس  متوقف شد. در طول 26 سال گذشته دو کشور اگر چه غالبا به آتش‌بس وفادار مانده‌اند اما موفق به رسیدن به یک صلح پایدار نشده‌اند.

دو کشور تاکنون بارها تا آستانه جنگ پیش رفته‌اند. دولت ارمنستان که برای حمایت از ارمنی‌های منطقه قره‌باغ وارد منطقه شده تنها دولتی است که " جمهوری آرتساخ" (نام رسمی منطقه ناگورنو قره باغ) را به رسمیت شناخته است.

عصرایران نوشت: طی روزهای گذشته تنش‌هایی مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان روی داده که به کشته و زخمی شدن چند نظامی از دو طرف انجامیده است.

درگیری‌های مرزی اخیر دو کشور روز 12 ژوئیه (یکشنبه هفته جاری) در منطقه مرزی "تووز" بین دو کشور آغاز شد. طی درگیری‌های 3 روز گذشته در مجموع 11 سرباز ارتش آذربایجان و 4 سرباز ارمنستان کشته شده‌اند. تعدادی از نظامیان دو طرف نیز زخمی شده‌اند. دو کشور یکدیگر را متهم به آغاز درگیری می‌کنند.

"خلوصی آکار" وزیر دفاع ترکیه دیروز در واکنش به تنش‌های اخیر نظامی میان آذربایجان و ارمنستان گفت که کشورش در کنار باکو خواهد بود.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز امروز (چهارشنبه) اعلام کرده در پاسخ به حملات اخیر ارتش ارمنستان، به یک تاسیسات نظامی مرزی دیگر متعلق به نیروهای مسلح ارمنستان حمله و آن را منهدم کرده است.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در تماس‌های جداگانه با وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان از آنها خواست خویشتنداری خود را حفظ کنند. ایران اعلام کرده که حاضر است برای حل وفصل اختلافات دو طرف میان آنها میانجیگری کند. ایران روابط خوبی با این دو کشورهمسایه شمالی خود دارد.

 
تظاهرات دیشب مردم باکو - عکس: خبرگزاری آناتولی
تظاهرات دیشب مردم باکو - عکس: خبرگزاری آناتولی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار