کد خبر: ۸۷۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱ 09 July 2020

پویا مجرد نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها درباره وضعیت آب آلوده شمال استان اردبیل گفت: پارس آبادمغان اصلاندوز و بیله سوار در مسیر رود مرزی ارس و در نقطه صفر مرزی استان واقع شده اند. آب شرب پارس آباد از رود ارس تامین می‌شود که به دلیل پساب کارخانجات اورانیوم، مس و طلای کشور ارمنستان به داخل این روخانه اکثر مردم این شهرستان به بیماری سرطان گوارش مبتلا شده‌اند.

مدرکی درباره آلوده نبودن آب وجود ندارد

مجرد اظهار داشت: طبق گفته متخصصین، شهرستان پارس آباد رتبه اول سرطان گوارش در سطح استان را داراست. بارها برای ابتلای مردم به این بیماری و آلودگی آب شهرستان از طریق اداره آبفا و دیگر ارگان‌ها پیگیری‌هایی صورت گرفته ولی هر بار موضوع پساب کارخانه های کشور ارمنستان به داخل رودخانه ارس را تکذیب کرده‌اند و تاکنون مدرکی درباره اینکه آب رودخانه را مورد آزمایش قرار داده باشند در اختیار ما قرار نداده اند و این در حالی است که حتی رنگ آب شرب این شهرستان تغییر کرده و کدر شده است.

سرطان

وی ادامه داد: مردم شهرستان پارس آباد با سونامی سرطان گوارش مواجه‌اند. یک دهه است شورای شهرستان، فعالان محیط زیست و مدنی برای بهبودی شرایط آب در تلاشند ولی متاسفانه هیچ مسئولی تاکنون به این مسئله حیاتی رسیدگی نکرده است.

بارها موضوع ابتلاء مردم منطقه به بیماری سرطان به دلیل آلودگی آب شهرستان از طریق اداره آبفا و دیگر ارگان‌ها را پیگیری کردیم ولی هر بار موضوع پساب کارخانه های کشور ارمنستان به داخل رودخانه ارس را تکذیب کرده‌اند و تاکنون مدرکی درباره اینکه آب رودخانه را مورد آزمایش قرار داده باشند در اختیار ما قرار نداده اند و این در حالی است که حتی رنگ آب شرب این شهرستان تغییر کرده و کدر شده است.

جاده های مرگبار پارس آباد با زیرساختی فرسوده

جاده‌های شهرستان پارس آباد با قدمتی بیش از 40 سال از زیرساخت بسیار نامطلوبی برخوردارند که باعث تصادفات بسیار خطرناک می‌شود. این جاده ها حتی خط‌کشی و علائم راهنمایی و رانندگی ندارند. بیش از نیمی از جمعیت استان و حدود 400 هزار نفر در شمال استان اردبیل به طور روزانه فاصله 225 کیلومتری با مرکز استان را برای کارهای درمانی و اداری در رفت و آمد هستند که این تهدیدی دائمی برای این مسافران تلقی می شود. از طرفی نیز به دلیل مرزی بودن منطقه جاده بیله سوار -پارس آباد به سمت جلفا تردد کامیون های ترانزیتی به کشور آذربایجان برحجم تردد در این مسیر و ناایمنی جاده ها افزوده است.

نماینده اردبیل در شورای عالی استان ها: حوادث جاده‌ای شمال استان اردبیل و به خصوص پارس آباد تبعات جبران ناپذیر اقتصادی و امنیتی را به دنبال دارد. متاسفانه هیچ مسئولی به رغم پیگیری های فراوان ما تاکنون اقدامی در جهت حل این مشکل انجام نداده است.

تصادف

حل مشکلات جاده‌های مان با بریدن یک روبان ختم می شود

وی افزود: با توجه به کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس آباد در حوزه شمالی استان و تولیدات کشاورزی و مهاجر پذیری شهرستان پارس آباد، جاده های این شهرستان بسیار پر ترافیک شده است و هر روز شاهد وقوع حوادث رانندگی در این محورها که به جاده مرگ معروف‌اند، هستیم؛ به طوری که هفته گذشته 8 نفر بر اثر تصادف در همین مسیر جان باختند. حوادث جاده‌ای شمال استان اردبیل و به خصوص پارس آباد تبعات جبران ناپذیر اقتصادی و امنیتی را به دنبال دارد. متاسفانه هیچ مسئولی به رغم پیگیری های فراوان ما تاکنون در جهت حل این مشکل انجام نداده و حل مشکلات جاده‌ای ما تنها به بریدن یک روبان ختم شده تا جائیکه دیگر برای برطرف شدن این مشکل از مسئولان قطع امید کرده ایم.

باغ

پارس آباد پتانسیل تامین مواد غذایی کشور را دارد

نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت های خود به محصولات و کشاورزی مرغوب شهرستان پارس آباد اشاره کرد و گفت: این شهرستان با توجه به پتانسیل های خوبی که در حوزه کشاورزی دارد نیاز است که در این بخش سرمایه گذاری و حمایت اقتصادی شود چرا که این شهرستان به تنهایی می‌تواند مواد غذایی تمامی کشور را تامین کند و به بزرگترین قطب کشاورزی و دامپروری کشور تبدیل شود.

وی عنوان کرد: منطقه پارس آباد به دلیل خاک مرغوب و حاصلخیز بستر مناسبی برای کاشت غلات از جمله برنج، چغندر قند، پنبه و ذرت محسوب می‌شود که در تولید این محصولات رتبه اول را در کشور دارد. همچنین مرکبات و صیفی‌جات خوبی در این منطقه تولید و حتی به سایر استان ها صادر می شود.

شهرداری پارس آبد

شمال اردبیل گذرگاه تجاری آسیای میانه و اروپا

نماینده اردبیل در شورای عالی استان ها عنوان کرد: برای بهبود شرایط شمال استان هیچ اقدامی جدی صورت نمی‌گیرد. مسئولان تا می‌توانند کارشکنی و سنگ اندازی می‌کنند. مردم از ما به عنوان نماینده آنها انتظار بهبود اوضاع زندگی شان را دارند. اگر در بخش کشاورزی و در صنایع تبدیلی در حوزه شمال استان که به کشور قفقاز متصل می شود، سرمایه گذاری لازم و هدفمند انجام شود، می‌تواند گذرگاه تجاری مناسبی برای ورود به آسیای میانه و اروپا باشد و همچنین اگر صادرات کشاورزی و صنایع تبدیلی در منطقه آزاد شکل بگیرد به رونق اقتصادی استان کمک شایانی خواهد کرد.

نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای شهرداری باشیم

عضو شورای شهر پارس آباد اظهار داشت: در شهرداری پارس آباد مردم به حق مطالبه‌گرند و از ما توقعاتی در بهبودی وضعیت روکش آسفالت خیابان‌ها و و زیباسازی شهر دارند. در عوض دولت شهرداری ها را به حال خودشان رها کرده است. منصفانه نیست که شهرستان پارس آباد با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در سال 98 بودجه اش تنها 200 میلیون تومان باشد. در حالی که ماهیانه ما 2 میلیارد تومان فقط حقوق به کارکنان شهرداری می پردازیم و با شرایط موجود نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای مالی شهرداری باشیم.ایلنا

گفت و گو : مریم بازوند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار