«من یک گل زدم»؟!
در محلات حاشیه‌نشین شهر، نه تنها دسترسی به مواد مخدر سهل‌تر شده بلکه اعتیادهای خانوادگی و اعتیاد در سنین پایین روبه افزایش است.
کد خبر: ۸۶۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵ 25 June 2020

به گزارش تابناک اردبیل،‌ شیوع مواد مخدر نه تازگی دارد و نه محدود به استان و شهر خاصی است. اما آخرین پایش‌های میدانی نهادهای انتظامی و قضایی در استان اردبیل نشان می‌دهد در حاشیه شهرها، نه تنها دسترسی به مواد مخدر سهل‌تر شده بلکه اعتیادهای خانوادگی و اعتیاد در سنین پایین روبه افزایش است.

از سویی به دلیل تغییر نوع مواد مخدر مصرفی و تبلیغات گسترده در فضای مجازی، نگرانی از سلامت نسلی که قرار است فرداروزی مدیریت و مسئولیت  بخش‌های مختلف جامعه را بر عهده بگیرد با افزایش همراه است.

رواج مصرف گل در بین نوجوانان

‌دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: 800 ماده مخدر و روان گردان در جهان شناسایی شده است. اگر در گذشته مصرف مواد به برخی ادوات احتیاج داشت و خود مواد، حاوی بو و رنگ و طمع بودند و به نوعی مشخص می‌شد که فرد ماده مخدر مصرف کرده است، امروز موادی دست به دست می‌شود که به سادگی قابل مصرف است.

بهنام بهشتی تصریح کرد: متاسفانه این مواد به سادگی قابل استفاده بوده و بدون رنگ و بو حتی با حل کردن در چای می‌تواند مصرف شود و این موضوع موجب شده تا مبارزه با مواد مخدر و شناسایی فرد معتاد نیز با سختی و پیچیدگی همراه باشد.

وی افزود: ماده مخدر شایع در اردبیل، گل است که به ویژه در بین جوانان به کررات دیده شده و حتی اصطلاحی بین خود رایج کرده‌اند که من یک گل زدم یا تو دو گل زدی.

وی با بیان اینکه تقریبا تمامی معتادان در ابتدا مصرف سیگار را تجربه کرده‌اند، اضافه کرد: در کمال تاسف قبح مصرف سیگار و قلیان در بین خانواده‌ها شکسته و حتی مشاهده می‌شود که در خانواده‌ها به صورت دسته جمعی قلیان در مراسم و مهمانی‌ها مصرف می‌شود.

مشاهده اعتیاد در اعضای یک خانواده

بهشتی اضافه کرد: نه تنها مصرف مواد با تغییر سبک مواجه است، بلکه سن اعتیاد نیز کاهش یافته است. در خود استان اردبیل معتاد 16 ساله را به ما ارجاع داده‌اند.

وی با بیان اینکه در استان 15 هزار نفر در چرخه درمان قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: ممکن است معتادان به مراتب با سن پایین‌تر نیز وجود داشته باشد.

‌دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با اشاره به واقعیتی تلخ ادامه داد: ما موردی از شناسایی یک خانواده که تمامی اعضای آن معتاد بودند هم داشتیم.

به گفته بهشتی متاسفانه در برخی از چنین خانواده‌هایی مصرف مواد توسط والدین موجب گرایش به اعتیاد فرزندان نیز می‌شود.

وی با تاکید به اینکه در خانواده‌هایی با والدین سالم هم ممکن است کودکی به اعتیاد گرایش پیدا کند، اضافه کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته 55 درصد والدین زمانی از مصرف مواد توسط فرزندانشان مطلع می‌شوند که کار از کار گذشته و معتاد شده است.

وی اظهار داشت: ضعف مهارت ارتباطی بین والدین و فرزندان و بی‌توجهی به نیازهای فرزند موجب می‌شود در برخی مواقع کودکان بدون اطلاع از اینکه حتی یکبار مصرف مواد ممکن است اعتیادآور باشد، دست به مصرف بزنند.

در عین حال یکی از روان درمان گران با اشاره به اینکه فرد معتاد به دلیل مشکلات پایه‌ای دیگر به سمت اعتیاد روی می‌آورد اضافه کرد: وابستگی به مواد منجر به ضعف اعتماد به نفس و آسیب به اطرافیان می‌شود و اعتیاد به عنوان یکی از دلایل اصلی فروپاشی خانواده‌ها است.

رعنا خلیلی تاکید کرد: بارها در بین افراد معتاد دست زدن به خشونت و آزار و اذیت کودک و همسر مشاهده شده و به همین دلیل مراقبت ویژه از فرد معتاد باید با رعایت همه جوانب از جمله درمان دارویی، مشاوره روانی و حمایت خانواده باشد.

دسترسی به مواد در حاشیه شهرها آسان است

با وجود تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در اردبیل، مطابق اظهارات دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل، دسترسی به مواد مخدر در حاشیه شهرها سهل‌تر است.

وی افزود: تلاش‌های گسترده‌ای برای شناسایی خرده فروشان، توزیع کنندگان و افراد معتاد صورت گرفته و شورای مبارزه در چهار بخش مقابله مسجد محور، پایگاه محور، محله محور و مدرسه محور به دنبال کاهش آسیب اعتیاد است و شناسایی مناطق آلوده با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

بهشتی تاکید کرد: نه تنها در حاشیه شهر بلکه در فضای مجازی نیز تبلیغ مواد مخدر شناسایی شده است. نیروی انتظامی ورود جدی به این مقوله داشته و به موازات آن لازم است خانواده‌ها هم هشیار باشند.

فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل در پاسخ به اقدامات صورت گرفته  در حاشیه شهرها تصریح کرد: در پی اجرای امنیت اجتماعی در اردبیل همکاران فرماندهی نیروی انتظامی استان اردبیل تلاش شبانه‌روزی دارند و در این راستا از هیچگونه تلاشی دریغ نمی‌کنند.

هوشنگ حسینی با اشاره به دستگیری 256 اخلالگر در اردبیل گفت: از این تعداد 120 نفر در رابطه با توزیع و تهیه مواد مخدر دستگیر شدند.

وی با تاکید به اینکه نیروی انتظامی امنیت عمومی را در اردبیل ارتقا داده است، گفت: اینکه استانی بتواند تناسب 15 درصدی کشفیات و وقوع را برقرار سازد در اردبیل نیز محقق شده و سال گذشته 2 و نیم تن کشفیات مواد مخدر داشتیم.

اولویت مبارزه،  دستگیری خرده فروشان مواد مخدر

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در جلسات خود بارها به موضوع فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی تاکید کرده است. اما غفلت خانواده‌ها و بی توجهی به عواقب مصرف مواد مخدر که آغازگر آن سیگار و قلیان است، امروز موجب شده تا بخشی از توان نهادهای قضایی به شناسایی توزیع کنندگان معطوف شود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: برخورد با اخلال گران که امنیت و آرامش مردم را تهدید کنند، بدون اغماض انجام می‌شود.

ناصر عتباتی با اذعان به رشد کشفیات مواد مخدر، تصریح کرد: دشمن، سلامت جوانان را که سرمایه جامعه هستند با مواد مخدر نشانه گرفته و برای مقابله تمامی توان خود را به کار گرفته‌ایم. اما بطورکلی اولویت برنامه‌ها شناسایی خرده فروشان مواد مخدر و دستگیری آن‌ها است.

وی با اشاره به شناسایی نقاط آلوده در شهرها، اضافه کرد: لازم است با مشارکت خانواده‌ها، چرخه‌های توزیع مواد شکسته شود و بتوان از جوانان در مقابل این آسیب‌ها صیانت کرد.

کارشناسان می‌گویند هر اقدامی جهت صیانت نسل فعلی اثرات عمیق دراز مدت خواهد داشت و ضروری است آسیب اعتیاد جدی دیده شده و هر فردی به فراخور توان خود در راستای مقابله با آن قدمی بردارد./تسنیم

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار