چهار متر مکعب آب در هر ثانیه با هدف بهره‌مندی باغداران و کشاورزان منطقه از آب ذخیره شده در سد سبلان مشگین شهر رهاسازی شد.
کد خبر: ۸۵۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷ 04 June 2020

فرماندار مشگین‌شهر به خبرنگار ایرنا گفت: این آب بطور سنتی در رودخانه قره‌سو جاری شده و اراضی و باغات واقع شده در حاشیه رودخانه قره‌سو از این آن بهره‌مند خواهند شد.

اکبر صمدی با بیان اینکه بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره‌سازی شده است، افزود: امسال میزان آب ذخیره شده در مقایسه با مدت مشابه ۲ میلیون متر مکعب افزایش نشان می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به محدودیت منابع آبی از کشاورزان و باغداران خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کامل داشته باشند.

 وی  گفت: حجم مخزن سد سبلان ۱۰۵ میلیون مترمکعب می‌باشد که برای آبیاری پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب در نظر گرفته شده و اجرای شبکه آبیاری مدرن موجب توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری در باغات و مزارع منطقه خواهد شد.

 صمدی اضافه‌کرد: تا کنون ۱۶ کیلومتر از شبکه اصلی پایاب این سد به اتمام رسیده و شبکه‌های درجه ۲  ، سه  و چهار نیز در سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب در حال اتمام می‌باشد.

او افزود: بر اساس مصوبه شورای بانک‌های عامل کشور بانک توسعه تعاون ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل شبکه آبیاری پایاب سد سبلان اختصاص داده است که  در ۲ قسط در اختیار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار می‌گیرد.

وی گفت: برغم تکمیل شدن کامل سد سبلان و آبگیری آن در سال‌های گذشته شبکه آبیاری پایاب تکمیل نشده و تاخیر ۱۳ ساله در این پروژه موجب تخریب و سرقت تاسیسات موجود شده است.  

فرماندار مشگین‌شهر همچنین با انتقاد از تعلل انجام شده در سال‌های قبل گفت: با تکمیل شبکه آبیاری سد سبلان شاهد شکوفایی بخش کشاورزی و باغی در بخش‌های ارشق و مشگین‌شرقی خواهیم بود. 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
پس پایاب این سد چی شده؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار