به مدت 7 روز
کوچ بهاره عشایر استان اردبیل تا ۱۷ خردادماه به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۸۵۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱ 31 May 2020

به گزارش تابناک اردبیل، معرفت آذری مدیرکل امور عشایری استان اردبیل به ایرنا گفت: برای تسهیل در روند کوچ بهاره هماهنگی لازم با تمامی دستگاه‌های مرتبط از جمله دامپزشکی، منابع طبیعی، شرکت نفت، هلال احمر، راهداری، پلیس و علوم پزشکی برای ارائه خدمات بهتر به عشایر انجام شده است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه بیان‌کرد: شرایط مرتعی اجازه تعویق زمان کوچ عشایر را نداد و امسال کوچ عشایر نسبت به پارسال دیرتر آغاز شد.

او اضافه‌کرد: ۱۰ هزار ماسک، ۱۵ هزار جفت دستکش، هزار بطری مایع ضدعفونی کننده و هزار بسته آب معدنی تهیه و در بین عشایر استان توزیع می‌شود.

آذری با بیان اینکه عشایر از کوچ به صورت پیاده خودداری کرده و با استفاده از خودرو کوچ کنند، ادامه‌داد: عشایر همچنین هنگام کوچ دفترچه عشایر خود را به همراه داشته باشند.

وی تاکیدکرد: عشایر از کوچ شبانه و اتراق در کنار محورهای مواصلاتی و کنار رودخانه‌ها و مناطق سیل‌خیز خودداری کنند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل خواستار توجه عشایر به زمان تعیین شده کوچ شد و گفت: عشایر زحمتکش هنگام کوچ در مواجه با هر نوع مشکلات مراتب را به این اداره کل یا ادارات شهرستان‌های استان اطلاع دهند.

آذری افزود: در این مدت به استناد آیین‌نامه ساماندهی امور عشایر و با همکاری دستگاه‌های مرتبط خدماتی مانند تامین آب شرب، سوخت، تامین نهاده‌های دامی، نظارت بر چرای دام، خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، خدمات دامپزشکی، ایجاد امنیت در مسیرکوچ و محل استقرار عشایر و تسطیح و مرمت راه‌های عشایری به این قشر ارائه خواهد شد.

او اضافه‌کرد: برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به عشایر کوچنده چند گروه ثابت و سیار در مسیر کوچ مستقر هستند تا کوچ سالم و بدون خسارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر در استان اردبیل هر سال کوچ می‌کنند، اظهارداشت: از این تعداد هشت هزار و ۲۰۰ خانوار به مناطقی در داخل استان و حدود چهار هزار خانوار به مناطقی در حوزه استحفاظی استان آذربایجان‌شرقی کوچ می‌کنند.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

عشایر استان اردبیل با ۱۲ هزارو ۸۰۰ خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ ابه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

ارزش تقریبی تولیدات سالانه عشایر استان هزاران میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل ۴۸ جانباز و ۱۶۸ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده و ۲ طایفه ملیلو و سیدلر با تقدیم ۲۰ شهید در صدر قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار