کد خبر: ۸۳۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱ 21 March 2020

بازار مسکن به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن اقتصادی کشور از سال گذشته درگیر اتفاقات و نوسانات مختلفی شده که همین موضوع زمینه ساز رشد ۱۱۰ درصدی قیمت مسکن در یک بازه زمانی شد، اما بعد از گذشت مدتی و اعتراضات شدید متقاضیان و همچنین برداشتن قیمت‌ها از سایت‌های مجازی قیمت‌ها کمی به ثبات رسید، اما با وجود تثبیت قیمت‌ها آمارها نشان داد که در مقایسه با ۲ سال گذشته حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد قیمت‌ها افزایش یافت.

همچنین میزان معاملات مسکن هم با افزایش قیمت‌ها به شکل چشمگیری کاهش یافت و ما در نیمه اول سال ۹۸ شاهد رکود تورمی و در نیمه دوم سال ۹۸ شاهد رکود غیر تورمی بودیم، اما این اتفاقات باعث شد بسیاری از خریدارانی که امید به خانه دار شدن داشتند با وجود این نوسانات دچار مشکلات بسیار زیادی شدند چرا که از یک سو محتکران با خالی نگه داشتن خانه‌های خود و از سوی دیگر رشد چشمگیر مصالح ساختمانی باعث ایجاد نوسانات اقتصادی زیادی هم برای سازندگان مسکن و هم برای خریداران مسکن شده‌اند.

دولت در همان ابتدا برای کنترل افزایش قیمت مسکن طرح اقدام ملی مسکن را کلید زد و اعلام کرد که با ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی سعی خواهد کرد قیمت مسکن را تا حدودی به حالت عادی بازگرداند که از زمان مطرح کردن این طرح اقدامات لازم برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفت به طوری که در آبان ماه ۹۸ اولین مرحله ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن انجام شد و دومین مرحله ثبت نام این طرح هم از ۱۷ اسفند ماه ۹۸ آغاز شد و ثبت نام آن تا پایان اسفند ماه ه طول انجامید.

دولت اعلام کرد که حدود ۲۰۰ هزار ظرفیت در این دوره برای ثبت نام متقاضیان ایجاد کرده و بعد از پالایش تمامی شرایط متقاضیان از طریق قرعه کشی برای این مرحله متقاضیان واجد شرایط را انتخاب خواهیم کرد.

بسیاری از کارشناسان مسکن و نمایندگان مجلس اعلام کردند که اجرای این طرح از سوی دولت مانند مسکن مهر می‌تواند شرایط مطلوبی را برای بازار مسکن ایجاد کند، اما باید دولت بتواند در این طرح تمام متقاضیان واجد شرایط را انتخاب کند و طبق وعده‌ای که داده است باید تا سال ۱۴۰۰ بتواند تمامی واحدهای مسکونی را به متقاضیان تحویل دهد.

دولت اعلام کرده است که در قالب این طرح سعی خواهد کرد تمامی واحدهای مسکونی نیمه تمام را به اتمام خواهد رساند و از سوی دیگر بخش عمده‌ای واحدهای مسکن مهری که طی چند سال گذشته باقی مانده و بسیاری از متقاضیان را دچار مشکل کرده است را در قالب این طرح به اتمام خواهد رساند.

قیمت مسکن به موازات قیمت ارز و طلا

در همین زمنیه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه دولت با طرح اقدام ملی مسکن فرصت جدیدی را برای بازار مسکن ایجاد کرده است گفت: تا کنون دولت در این طرح تنها اقدام به ثبت نام متقاضیان کرده، اما هنوز اقدامات لازم برای اجرایی کردن این طرح را انجام نداده است، اما امیدواریم در سال ۹۹ با استارت ساخت واحدهای مسکونی بتواند اثر روانی مثبتی را برای تمامی متقاضیان این بخش ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۹ بازار مسکن در صورتی که شرایط اقتصادی به سمت نوسانات حرکت نکند شاید بازار مطلوب وبا ثباتی را تجربه کند‏ افزود: بازار مسکن تابع شرایط اقتصادی کشور است و در صورتی که بازار ارز و یا سکه دچار نوسان شود به طور قطع بازار مسکن هم به تبعیت از آن‌ها دچار مشکل و یا نوسان خواهد شد.

رهبر افزود: دولت باید سعی کند قیمت مسکن روا به ویژه قیمت تمام شده ان را کاهش دهد چرا که بسیاری از سازندگان با مشکل افزایش قیمت مسکن روبه رو هستند.

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه اگر دولت اقدامات لازم را در جهت کنترل قیمت تمام شده مسکن انجام ندهد نمی‌توان انده مطلوبی را برای این بازار پیشبینی کرد، گفت: هم اکنون مهم‌ترین دغدغه بازار مسکن در شرایط کنونی تولید مسکن است و دولت باید تمامی برنامه‌ها و توان خود را برای افزایش تولید مسکن به کار بگیرد.

او اظهار کرد: بعید است در سال ۹۹ افزایش قیمتی در بازار مسکن داشته باشیم، اما امیدواریم دولت بتواند با اقدامات لازم در این خصوص آینده مطلوبی را برای این بخش رقم بزند همچنین پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسن توانست اثرات بسیار مطلوبی بر بازار مسکن داشته باشد و تا حدودی از رشد چشمگیر قیمت مسکن به ویژه در سال ۹۸ جلوگیری کرد.

او افزود: سرمایه گذاران و تولید کنندگان بازار مسکن با اجرای این طرح توانستند شرایط بسیار مطلوبی را برای خود رقم بزنند چرا که طرح اقدام ملی مسکن با همکاری بخش خصوصی و سازندگان حرفه‌ای ساخته می‌شود و همین موضوع می‌تواند زمینه ساز افزایش تولید مسکن شود.

اصلانی یادآور شد: طرح اقدام ملی مسکن با توجه به ظرفیت‌هایی که برای متقاضیان مسکن ایجاد کرده است باعث شده که یک سرمایه گذاری و حاشیه سود مطمئنی را برای متقاضیان فراهم کند.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: سرمایه گذاری در این پروژه باعث جذب بسیار زیاد سرمایه‌ها و نقدینگی‌ها می‌شود و باعث می‌شود که به سمت تولید به ویژه در بخش ساخت و ساز هدایت شود.

همچنین موسوی عضو کمیسیون عمران مجلس هم با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن با طرح مسکن مهر بسیار متفاوت است، افزود: طرح اقدام ملی مسکن تا کنون توانسته اثر روانی بسیار مثبتی را برای بازار مسکن ایجاد کند، اما وسعت و ساخت این طرح بسیار متفاوت‌تر از طرح مسکن مهر است چرا که در این طرح دولت تنها به ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اکتفا کرده است.

او یادآور شد: امیدواریم دولت بتواند با اتمام و تکمیل هرچه سریع‌تر طرح اقدام ملی مسکن آینده بسیار مطلوبی را برای این بخش رقم بزند.

موسوی اظهار کرد: دولت برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن باید تمرکز خود را بر تولید مسکن بیشتر کند چرا که تنها راه کنترل قیمت‌ها در چنین شرایطی افزایش تولید مسکن است و دولت علاوه بر طرح اقدام ملی مسکن باید برنامه‌های دیگری را برای بهبود وضعیت بازار مسکن در دستور کار خود قرار دهد.

گفتنی است بازار مسکن به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین حوزه اقتصادی کشور که چندین هزار اشتغال را برای کشور ایجاد می‌کند و حدود ۳۰۰ بخش تولیدی به این بازار متصل است باید دولت بتواند این بخش را سرپا نگه دارد و مانع از ورود رکود به این بخش شود چرا که با توجه به وضعیت اقتصادی که در کشور وجود دارد ورود رکود به این بازار باعث می‌شود که این بخش وارد دوران رکود تورمی شود که این موضوع برای بسیاری از خریداران مشکل ساز خواهد شد بنابراین دولت باید تمام توان خود را در سال ۹۹ برای ایجاد رونق در تولید مسکن به کار بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار