تابناک‌اردبیل بررسی کرد
دست‌اندرکاران حوزه نشر و مطبوعات،‌ سیاست کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را آخرین میخ بر تابوت مطبوعات سنتی و بخش خصوصی و حمایت از رسانه‌های مجازی قلمداد می‌کنند.  
کد خبر: ۸۳۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹ 20 March 2020

تابناک اردبیل- معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوره پنجم یارانه کاغذ مطبوعات سراسری و نشریات منطقه‌ای و استانی را اخیراً مطابق با آنچه که آن را شیوه‌نامه تخصیص یارانه مطبوعات سال 98 و مبتنی بر آئین‌نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و مطبوعات مصوب 1388/8/13 نامید،‌ به حساب مدیران مسئول واریز کرد.

شرایط برخورداری از حمایت یارانه دولت در شیوه‌نامه جدید به قدری سختگیرانه است که از میان 271 روزنامه سراسری در کشور یارانه تعداد 92 روزنامه به دلیل «عدم نظم در انتشار» و «عدم نصاب ضریب کیفی» حذف و دو سوم روزنامه‌ها موفق به اخذ یارانه شدند.

شیوه نامه یارانه ابلاغی وزیر شیوه نامه تخصیص یارانه مطبوعات در سال ۹۸

فهرست یارانه نوبت پنجم روزنامه‌ها در سال 98 فهرست یارانه نوبت پنجم روزنامه‌ها در سال ۹۸ (محاسبه بر اساس شیوه‌نامه جدید) 
فهرست یارانه نوبت پنجم نشریات در سال 98 فهرست یارانه نوبت پنجم نشریات در سال ۹۸ (محاسبه بر اساس شیوه‌نامه جدید) 
فهرست یارانه نوبت پنجم رسانه‌های برخط در سال ۹۸ فهرست یارانه نوبت پنجم رسانه‌های برخط در سال ۹۸ (محاسبه بر اساس شیوه‌نامه جدید) 

 

از میان1811نشریه شامل فصلنامه،‌ ماهنامه، دوهفته‌نامه و هفته‌نامه که عمدتاً با گستره منطقه‌ای، استانی و محلی(غیرسراسری) فعالیت دارند تنها تعداد 521 نشریه مشمول یارانه شده و نزدیک یک چهارم به دلیل «عدم نظم در انتشار» و «عدم نصاب ضریب کیفی» از یارانه دولتی محروم ماندند.

از تعداد 521 نشریه مشمول یارانه،‌ دو سوم شامل فصلنامه ، ماهنامه و دوهفته نامه و کمتر از یک سوم هفته‌نامه هستند!  

در همین راستا از تعداد 218 رسانه برخط نیز صددرصد آنان یارانه دولتی گرفتند.

به نظر می‌رسد با وضع موجود، آمار درخواست‌ها و تقاضاهای واصله به دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات برای تغییر ترتیب انتشار از هفته‌نامه به دوهفته‌نامه ،دوهفته نامه به ماهنامه و ماهنامه به فصلنامه به امید برخورداری از یارانه دولتی بیشتر شود.

دست‌اندرکاران حوزه نشر و مطبوعات،‌ سیاست کنونی و سختگیرانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اقدامی مغایر با وعده‌ها در شرایط کنونی اقتصادی و آخرین میخ بر تابوت مطبوعات سنتی و بخش خصوصی و حمایت از رسانه‌های مجازی قلمداد می‌کنند.

انتظار می‌رود از این پس در انتشار آمار بلندبالای مطبوعات و رسانه‌ها که از آن به عنوان یکی از افتخارات و از نشانه‌های دفاع از رکن چهارم دموکراسی در ایران یاد می‌شود، حجم فراوان نشریات بخش خصوصی تعطیل شده ناشی از قطع حمایت‌های دولتی،‌کسر و اطلاعات آماری دقیقی به افکار عمومی ارائه شود. 

انتهای پیام 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار