28امین سالگرد قتل‌عام در قره‌باغ
رئیس جمهور ارمنستان گفت:پیش از واقعه خوجالی آذربایجانی‌ها فکر می کردند که ارمنی‌ها به مردم عادی آسیبی نخواهند رساند. ما این ذهنیت را از بین بردیم!
کد خبر: ۸۲۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹ 26 February 2020

چشم انداز اردبیل- حادثه قتل‌عام خوجالی و کشتار مسلمانان آذربایجانی در منطقه قره‌باغ در بیست و ششم فوریه سال 1992 مقارن هفتم اسفند توسط نظامیان ارمنستان که طی آن 613 نفر از جمله 106 زن، 70 سالمند و 63 کودک کشته شدند، در حالی وارد بیست و ششمین سالگرد خود می شود که هنوز هیچ یک از عاملان این فاجعه انسانی محاکمه نشده اند.

نظامیان و شبه نظامیان ارمنی که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و نبودن نیروی نظامی منسجم و سازمان یافته آذربایجان را فرصت مناسبی برای اشغال منطقه مورد مناقشه قره‌باغ می دیدند، از اواخر سال 1991 شهر استراتژیک خوجالی که تنها فرودگاه منطقه نیز در آن قرار داشت را به محاصره خود درآوردند. نیروهای ارمنی در شب بیست و پنجم فوریه 1992 از سه جهت به شهر خوجالی حمله کردند.

قتل‌عام گسترده ای که شب هنگام نظامیان ارمنی انجام داده بودند، با فرا رسیدن روز و روشن شدن هوا در 26 فوریه و آشکار شدن ابعاد آن، همچون لکه ننگی در تاریخ بشریت نقش بست. کشتن دسته جمعی مردم عادی، کندن پوست قربانیان، بریدن سر شهروندان، شکنجه زنان باردار و کشتن جنین ها و اعمال شنیع بسیار دیگری با فیلم ها، عکس ها و خاطرات شاهدان زنده آن واقعه با حروف خونین بر روی صفحه تاریخ نوشته شد.

بر اساس گزارش دادستان نظامی جمهوری آذربایجان دست‌کم 18 تن از افسران و سربازان تیپ 366 زرهی ارتش شوروی سابق که آن زمان در خان‌کندی مستقر بود به شکل مستقیم در قتل‌عام خوجالی شرکت داشته اند.

سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان که در آن دوره وزیر دفاع این کشور بود؛ در مصاحبه با روزنامه انگلیسی “توماس د وال” در این باره گفته است: “پیش از واقعه خوجالی آذربایجانی‌ها فکر می کردند که ارمنی‌ها به مردم عادی آسیبی نخواهند رساند. ما این ذهنیت را از بین بردیم”.این گونه اظهار نظرها نشان دهنده این است که حکومت ارمنستان به شکل آگاهانه دست به این قتل‌عام زده است.

جمهوری آذربایجان خواهان مجازات عاملان قتل‌عام خوجالی در چارچوب کنوانسیون های ژنو 1949، کنوانسیون منع و مجازات نسل‌کشی، کنوانسیون منع شکنجه، ﻣﯾﺛﺎق ﺑﯾن اﻟﻣﻟﻟﯽ ﺣﻘوق ﻣدﻧﯽ و ﺳﯾﺎﺳﯽ، کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد و دیگر معاهدات بین المللی در رابطه با نسل‌کشی و قتل عام است.

تاکنون پارلمان 15 کشور و 16 ایالت آمریکا؛ وقایع خوجالی را به عنوان نسل‌کشی شناسایی کرده اند.

امسال نیز همچون سال های گذشته با تلاش دیاسپورای آذربایجان در کشورهای اروپایی، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان این حادثه تلخ در استکهلم، لندن، استانبول و شهرهای مهم اروپایی و آمریکایی برگزار شده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
ایران چرا هیچ موضعی نگرفته؟!
علی
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
نمیخواد کاسه داغتر از آش بشید و برای آذربایجانی ها دل بسوزونید تو کشور خودمون انقدر موردهایی وجود داره که براشون دل بسوزونید. مثل مردم سیستان یا همین کردهای مملکتمون که در سختی فراوان زندگی میکنن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار