کد خبر: ۸۱۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 11 January 2020

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، آلزایمر، پارکینسون و بسیاری موارد دیگر می توانند خود را در قالب تغییرات ظریف‌تر احساسی بسیار پیش‌تر از آن که حتی نشانه های جسمی ظاهر شود، نشان دهند.

آشنایی با این نشانه ها می تواند به تشخیص و درمان سریع‌تر کمک کند. اما از آنجایی که تمرکز معمولا بر شرایط جسمی است، افراد کمی به نشانه ها و موارد دیگر توجه دارند.

در ادامه با برخی تغییرات خلقی که می توانند نشانه ای از بروز مشکلی جدی باشند و به شما برای مداخله زودهنگام هشدار می دهند، بیشتر آشنا می شویم.

اضطراب

اگر نسبت به گذشته بیشتر با احساس اضطراب مواجه هستید، این می تواند نشانه ای از بروز مشکل در غده تیروئید باشد.

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اغلب از اضطراب شکایت دارند زیرا سطوح بالای هورمون های تیروئید می تواند اثر منفی بر سیستم عصبی انسان داشته و واکنش جنگ یا گریز را تحریک کند.

اگر با افزایش سطوح اضطراب و ضربان قلب خود مواجه هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است. با یک آزمایش خون می توان احتمال بروز مشکل در غده تیروئید به عنوان دلیل پنهان در پس اضطراب را بررسی کرد.

از اختلالات شایع مرتبط با غده تیروئید می توان به بیماری هاشیموتو، بیماری گریوز، گواتر، توده های تیروئید و سرطان تیروئید اشاره کرد.

تندخویی

در شرایطی که پرکاری تیروئید می تواند به اضطراب منجر شود، کم کاری تیروئید نیز می تواند مشکل‌ساز باشد.

در حقیقت، کم کاری تیروئید و نوسانات هورمونی ناشی از آن می تواند به تغییرات خلقی سریع و تندخویی یا زودرنجی، از جمله عصبانیت، افسردگی و گریه منجر شود.

در این شرایط فرد می تواند همانند یک ترن هوایی که به سرعت بالا و پایین می رود، نوسانات منظم احساسی را تجربه کند.

تحریک پذیری

نوسانات قند خون مانند شرایطی که در زمان ابتلا به دیابت تجربه می کنید می تواند انسان را در وضعیت جنگ یا گریز قرار داده و تحریک پذیری وی را افزایش دهد.

در حقیقت، هم سطوح بالای قند خون و هم سطوح پایین آن با تحریک پذیری پیوند خورده اند.

این مشکلات قند خون می تواند به شرایطی که به نام دیسترس دیابت شناخته می شود، منجر شود که می تواند فرد را با اضطراب و افسردگی نیز مواجه سازد.

بی تفاوتی

عدم علاقه یا انگیزه برای انجام کارهایی است که زمانی از آنها لذت می بردید می تواند یکی از علائم اولیه زوال عقل باشد. این شرایط می تواند با پیشرفت زوال عقل پایدار باقی مانده و وخیم‌تر شود.

در شرایطی که متمایز کردن بی تفاوتی یا بی احساسی (Apathy) از افسردگی می تواند دشوار باشد، فرد مبتلا به بی تفاوتی به طور کلی توجه و نگرانی درباره علائم خود ندارد.

افسردگی

همانند بروز لرزش، افسردگی می تواند یکی از نشانه های بیماری پارکینسون باشد. افسردگی می تواند یکی از نخستین نشانه هایی باشد که به واسطه تغییرات ناشی از بیماری در شیمی مغز تجربه کنید.

این تغییرات خلقی به واسطه سطوح پایین‌تر دو هورمون دوپامین و سروتونین شکل گرفته و می توانند سال ها پیش از ظهور دیگر علائم بیماری پارکینسون رخ دهند.

حادثه ای قریب الوقوع

تجربه این احساس که چیزی وحشتناک یا غم انگیز قرار است رخ دهد می تواند از نشانه های نخست یک حمله قلبی در راه باشد.

این شرایط به ویژه برای زنان صادق است که احتمال بیشتری دارد علائم غیر اختصاصی یک حمله قلبی مانند حالت تهوع، خستگی و معده درد را تجربه کنند.

سخن پایانی

علائم بسیاری از بیماری ها فراتر از موارد جسمانی بوده و می توانند موجب تغییرات واقعی و ظریف روانی و عاطفی شوند.

به تغییرات خلق و خو که در بالا به آنها اشاره شد، توجه داشته باشید و آنها را جدی بگیرید زیرا می توانند نشانه ای هشدار دهنده درباره وضعیت سلامت شما و نیاز به مراجعه به پزشک باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار