کد خبر: ۸۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ 21 August 2015

علی حقی

بحث تخریب منابع طبیعی مرزی مابین استان اردبیل و گیلان در روزهای اخیر داغ شده است. در این میان گردنه حیران به دلیل انبوه ساخت و چند سئوال از نماینده آستارا در مورد زمین خواری حیرانسازها و تخریب در پوشش قانونی به چالش ملی تبدیل کرده است.

در هفته گذشته اظهار نظرهای متفاوتی از مسئولان استان اردبیل و گیلان و حتی کشوری در این خصوص مطرح شده است.

پنج شنبه شب 22 مردادماه در بخش ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار نظرهای مسئولان گیلان، واکنش های مختلفی در بین اهالی و مسئولان استان اردبیل در پی داشت.

اظهارات اخیر «صفر نعیمی رز»، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در این برنامه را باید از زاویه های دیگری نگریست! بداخلاقی که در اظهارات و بیانات وی صورت گرفت باعث ناراحتی و جریحه دار شدن احساسات اهالی طبیعت دوست اردبیل از نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی و عملکرد یکجانبه صداو سیما شده است.

نعیمی در این برنامه به راحتی مسئولان و مردم شهرستان و استان همجوار (اردبیل) را مورد خطاب و اتهام زنی خود قرار داد. این اظهارات در حالی بیان شد که از سالها قبل مسئولان اردبیل از جمله کمال الدین پیرمؤذن، نماینده مردم اردبیل بعنوان عضو هیئت رئیسه فراکسیون مجلس شورای اسلامی پیگیر تخریب گسترده گردنه حیران بود و به راحتی با مراجعه به آرشیو خبرگزاری ها، جراید و سایتهای محلی می توان مصاحبه هایی در همین ارتباط مشاهده کرد.

همچنین آیت الله «سید حسن عاملی»، به عنوان نماینده معظم ولی فقیه و امام جمعه اردبیل بارها در خطبه های نمازجمعه اردبیل و محافل مردمی به ویلاسازی های غیرقابل قبول در گردنه حیران اشاره و انتقاد کرده است و حتی در همین ارتباط مکاتبه هایی با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری انجام داده است.

چندی قبل نیز جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سفر خود به اردبیل با ملاقاتی که با مسؤلان ارشد استان داشت و اطلاعاتی که در زمینه زمین خواری های صورت گرفته در حیران مسئولان اردبیل انتقال دادند و اسنادی دال بر تخلفات رخ داده توسط مسئولان آستارا به وی داده شد، وی قول مساعد داد که دولت در کوتاهترین زمان پیگیر جدی این موضوع خواهد بود.

بعد از این جلسه بازرس ویژه معاون اول رئیس جمهور به منطقه آمد و زوایای دیگری از تخلفات را مورد بررسی قرار داد. در نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور پرونده زمین‌خواری در «گردنه حیران» مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت و قرار شد در نشست بعدی ستاد پیرامون این پرونده تصمیم‌گیری شود.

حال بعد از این اتفاقات نماینده آستارا برای اولین بار به صورت رسمی در خصوص ساخت و سازهای گردنه حیران اظهار نظر کرده است و اواخر هفته گذشته در گفت و گو با روزنامه «آفتاب یزد» سرمایه گذار پروژه تله کابین حیران - فندقلو را در ارتباط با زمین خواری حیران مورد اتهام قرار داده است.

حال برایمان جای سوال است که چگونه است خود ایشان (نعیمی) در گفت و گو با بخش ویژه خبری شبکه دو سیما و روزنامه آفتاب یزد سرمایه گذار پروژه گردشگری حیران و بقیه مسئولان شهرستان و استان همجوار (اردبیل) را متهم می کنند در حالی که در طول این سال ها سکوت کرده بودند و چشم بر تخریب این منطقه بسته بودند.

مسئولانی که حفاظت از محیط زیست کشور، وظیفه اصلی آنان است، چرا در برابر چنین رخدادهایی که خود مسبب اصلی آن هستند، سکوت می‌کنند و به کاستی‌ها و بی توجهی‌های خود اعتراف نمی‌کنند؟!

پس جناب آقای نعیمی چگونه است چند باری به افتتاح تله کابین (و سورتمه ریلی) حیران رفته و تبلیغات خود را تمام و کمال انجام دادند که ایهاالناس این پروژه گردشگری به اسم استان گیلان ساخته شده است. اگر این پروژه مشکل زمین خواری داشت چطور در همین مجموعه تله کابین حیران - فندقلو جلسه شورای اداری استان گیلان برگزار کردید؟!

حالا که اردبیلی ها پیگیر تخریب گردنه حیران شده اند و امام جمعه اردبیل به همراه نماینده اردبیل و معاون اول رئیس جمهور پیگیر جدی کار شده اند شما تمام تقصیرات را برگردن اردبیلی ها می اندازید.

عملکرد رسانه ملی نیز در این خصوص تامل برانگیز بود. چرا شبکه دوم سیما که ادعای شبکه ملی را با خود یدک می کشد حتی یک نماینده از استان اردبیل که بیشترین دلسوزی را برای حفظ محیط زیست حیران در این سالها انجام داده اند را در آن برنامه دعوت نکرده بود؟!

و چرا صدایی از دیار سبلان در دفاع از حیثت اهالی و مسئولان در شبکه ملی پخش نشد؟! به راستی مردم و طبیعت دوستان نیز از اظهارات صفر نعیمی حیران مانده اند از این همه جفا در حق حیران! حیرانی که تا اوایل دهه 80 دست نخورده و بکر باقی مانده بود ولی هم اکنون حیران نیز در اوضاع اسفناک خود حیران شده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
سایتهای گیلانی هم مثل سایتهای اردبیلی مطالب و مقالات و مصاحبه های مشابهی را ( البته به نفع گیلان و این که اردبیلی ها مقصر هستند ) در این چند روز منتشر کرده اند
.
از جمله : سایت تابناک گیلان ( برادر شما در گیلان )
.
.
پس نتیجه می گیریم هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است و هیچ کس خودش را مقصر نمی داند
.
از مسئولین رسانه ها و سایتهای گیلانی و اردبیلی می خواهیم که هر دو تا به قانون احترام بگذارند و تا روشن شدن پرونده و رای نهایی قوه قضائیه اسلامی ایران ( که عادل است و ربطی به اردبیل و گیلان ندارد ) صبر کنند
.
تنها مرجع رسمی همان قوه قضائیه است
.
این که هر مسئولی در سایت استان خودش بیاید و مطالب دلخواهش را بگذارد که هنر نیست
.
.
جالب است که در سایتهای گیلانی هم هزار تا دلیل آورده اند که اردبیلی ها مقصر و مسئول تخریب گردنه حیران هستند
.
.
موفق و قانونمند و صبور باشیم تا رای نهایی قوه قضائیه
بعد اظهار نظر کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
خب ساحل خوارها در گیلان را چه میگوئید؟حتما ان هم تقصیر اردبیل هست؟
بی طرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
جالبه که خود اقای نعیمی اردبیلی هستن و من فکر میکنم اختلاف بین اردبیلیهای عزیز است همسر بنده اردبیلی هست و گیلانی اردبیلی و ... نداره همه ایرانی هستیم
رضا از آستازا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
ما خودمان بلاخره نفهمیدیم آقای نعیمی خودشان اهل کجا هستن اردبیل تالش آسنارا
ستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
آخرین خبر :
.
اردبیلی ها در این 20 سال گذشته مرتب سناریوی الحاق آستارا به اردبیل را پیگیری می کردند و بارها بر سر این موضوع جنگ و جدال در منطقه ایجاد کرده بودند
.
ولی در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخه و سکه دو رو دارد
.
.
یکی دو روز قبل نماینده آستارا در مجلس طرح الحاق نمین به آستارا و گیلان را مطرح کرد
.
.
حالا دوستان اردبیلی خواب همه پرسی !!!!!!!!!! الحاق آستارا را ببینند
.
.
جالب است که نماینده آستارا خودش ترک زبان است !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
خب درست یادمه نماینده استارا تا زمانیکه عنوان کرده بود تا استارا به اردبیل الحاق بشه مورد حمله شدید افکار عمومی رشت و حومه قرار گرفت اما بعد از اینکه این ادعا رو مطرح کرد یهو شد ناسیونالیست گیلان؟عجب روزگار دو رویی شده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
دوست عزیزی که بیان می کند اردبیلی ها در این 20 سال گذشته مرتب سناریوی الحاق آستارا به اردبیل را پیگیری می کردند و بارها بر سر این موضوع جنگ و جدال در منطقه ایجاد کرده بودند
این ظلمی بود که رژیم گذشته بر آذربایجان نمود و براساس اسناد تاریخی آستار همواره جزء اردبیل بوده است و آستارا را از اردبیل جدا کرده اند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار