کد خبر: ۸۰۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ 28 November 2019

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام روحانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم برای پنجمین نوبت خدمت مردم استان آذربایجان‌شرقی هستم.

وی افزود: هدف این بود تا از مناطق زلزله‌زده و روند امور بازدید داشته باشیم و برای تسریع در خواسته‌ها تلاش کنیم به طوریکه قصد بر سفر به سراب و میانه داشتیم که شرایط جوی سراب اجازه نداد. 

روحانی گفت: مردم زلزله‌زده از روند اجرا راضی بوده و تاکید بر بازسازی خانه‌هایشان داشتند که الحمدالله همه چیز مهیاست و دولت در ۴۸ ساعت اول بودجه را تصویب کرده و مبالغ واریز شد و همه دستگاه‌ها به صحنه آمدند و کمک کردند و الحمدالله مردم در روز شادی و سختی در کنار هم قرار دارند. 

رئیس جمهور توضیح داد: افتتاح طرح‌ها از جمله راه‌آهن از دیگر اهداف سفر بود و الحمدالله اولین قطار از بستان‌آباد به مشهد رفت و امید است تا پایان سال آینده این راه‌آهن از بستان‌آباد به تبریز برسد. 

وی افزود: این راه‌آهن دو خطه ایجاد می‌شود و در این مسیر می‌تواند با سرعت زیادی حرکت کند و در وقت مردم صرفه‌جویی می‌شود.

روحانی ادامه داد: الحمدالله قولی که به پنج استان برای اتصال سراسری راه‌آهن داده بودیم، محقق شد و امیدواریم بقیه طرح‌ها هم عملی شود. 

رئیس جمهور اذعان کرد: از مردم تبریز به خاطر راهپیمایی که انجام دادند تشکر می‌کنم و تبریز و زنجان السابقون بوده و نشان دادند که عزت چقدر مهم است و توطئه دشمن برای مردم مشکل می‌آفریند ولی مردم تسلیم نمی‌‌شوند. 

وی افزود: مردم تبریز در ۵۰۰ سال گذشته در همه عرصه‌ها در صحنه بوده و به دشمن اجازه دخالت و نفوذ نداده‌اند.

رئیس جمهور با قدردانی از حضور همیشگی مردم در صحنه و دفاع از آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان تاکید کرد: حضور همیشگی مردم در صحنه که روزهای گذشته نمونه روشن آن را در شهرهای مختلف کشور دیدیم، دنیا را تکان می‌دهد و در برابر عظمت و بزرگی این مردم ما هر چقدر خدمت کنیم ناچیز است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما گفت: آذربایجان به خاطر جایگاه جغرافیایی و قدرتمندی که در صنعت و خدمات دارد، سرآمد است و قدرت و توان زیادی دارد و اخیرا ما در جمع اتحادیه اوراسیا قرارداد تجاری موقت را شروع کردیم و در زمینه صادرات به وجود ۸۰۰ قلم کالا از صادرات از تعرفه معاف شدیم. 

رئیس جمهور ایران افزود: در سفر اخیر به باکو توافقات با جمهوری آذربایجان داشتیم زیرا ما در این منطقه نیز مراکز داروسازی و خودروسازی و شهرک صنعتی و نیروگاه و سد ایجاد می‌کنیم و در کل ما روابط خوبی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و ترکیه داریم و حتی با آنها نیز در یکسری اقلام تخفیف تعرفه‌ای ایجاد کردیم و زمینه‌های لازم و شرایط خوبی ایجاد شده است. 

روحانی یادآور شد: آستارای آذربایجان و آستارای ایران به هم وصل شده است و تحول بزرگی را ایجاد کرده است همچنین اتصال ریل ترکیه به ایران نیز موثر می‌باشد. 

وی با تاکید بر اینکه امروز آذربایجان شرقی و غربی شرایط خوب برای صادرات دارند، گفت: طبق گفته استاندار آذربایجان‌شرقی قرار است تا صادرات غیرنفتی به ۳ میلیارد دلار برسد که یک تحول بزرگی می‌باشد.  

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری ترجمان صبح عنوان کرد: مسئله محیط زیست بسیار اهمیت داشته و در سلامت مردم نقش دارد به‌طوریکه در سفر قبلی بنده به استان، طرح پالایشگاه یکی از این اقدامات زیست محیطی بود و حرکت بزرگ برای سلامت مردم است و همیشه باید مسئله محیط زیست مدنظر باشد و خوشبختانه مسوول محیط زیست هم همشهری خودتان بوده و می‌تواند کارهای بزرگی کند.

وی با اشاره به ایجاد آلودگی ارمنستان به رود ارس اظهار کرد: هر وقت مقامات ارمنستان را دیدیم این موضوع رودخانه و آلودگی را تاکید کرده‌ایم و توافق خوبی شد و نخست وزیر ارمنستان قول داده‌ تا روند برای رفع آلودگی را طی کنند. 

رئیس جمهور در جواب سوال خبرنگار روزنامه عجب‌شیر بیان داشت: امسال برای صنایع ۴۰ درصد منابع بانکی اختصاص به سرمایه در گردش داده شده است و البته شاید به اندازه کافی نباشد و یا واحدی از آن استفاده نکرده باشد ولی به استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید دارم مواردی که ضروری است را پیگیری کرده و به وزیر صمت بگویند و یا مستقیما به خود بنده اعلام کنند. 

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا نیز چنین توضیح داد:

معادن از منابع بزرگ درآمدی و اشتغالزایی در کشور است .

دکتر روحانی از آزاد کردن معادن و اکتشافات به عنوان دو اقدام مهم دولت تدبیر و امید در این زمینه یاد کرد و  افزود: عده ای در کشور معادن را برای استفاده در اختیار خود گرفته بودند و از آن بهره برداری نمی کردند که دولت در اولین گام این معادن را آزاد کرد.

رئیس جمهور درخصوص اقدامات دولت در زمینه اکتشافات معدنی تصریح کرد: کشف معادن در دولت یازدهم بیش از کشفیات در کل تاریخ کشور بوده است و معادن آهن بزرگی در شرق کشور کشف شد و در زمینه نفت نیز معدن بسیار بزرگی با ظرفیت 53 میلیارد بشکه نفت کشف شده است که درآمد سرشاری برای کشور خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات خوب دولت در سفر قبلی به این استان درمورد معدن ذوب مس ادامه داد: در این سفر نیز احیای طرح تولید آلومینا افتتاح شد که بسیار اهمیت داشته و معادن دیگر نیز باید در این استان دنبال شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر سرمایه گذار داخلی و خارجی برای معادن پیدا شود و از لحاظ محیط زیستی مشکلی وجود نداشته باشد دولت مشکلی در واگذاری معادن ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا ابراز کرد: دریاچه ارومیه و احیای آن همچنان دنبال می‌شود ولی امسال در مجموعه حد دریاچه ارومیه به اندازه‌‌ای رسید که مسئله خطر از بین رفت و امسال هم وضعیت بهتر از پارسال داریم و تراز دریاچه ۹۳ میلی متر بالاتر و وسعت آن یک‌هزار متر مربع افزایش یافته است. 

روحانی ادامه داد: قطعا انتقال آب از طریق تونل زاب که ۴ کیلومتر از آن باقیمانده است  یک تحول چشمگیر در دریاچه ایجاد خواهد کرد همچنین احداث تصفیه‌خانه فاضلاب نیز تحول بزرگی ایجاد کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: ما به مردم و کل منطقه اعلام می‌کنیم که دریاچه ارومیه به عنوان مسئله مهم اهمیت دارد و برای احیای دریاچه و رسیدن به نقطه مطلوب از لحاظ گردشگری و درمانی از هیچ تلاشی دست بر نخواهیم برداشت. 

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار