متحولان "امتیاز" می‌گیرند
گزارش "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی" از نظارت‌های شدید، مجازات، کنترل و اجبار در این اردوگاه‌های استان مسلمان‌نشین چین می‌گوید.
کد خبر: ۸۰۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ 26 November 2019

به گزارش تابناک اردبیل، عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: بر اساس اسناد  لو رفته دولتی،  مسلمانان ترک ساکن این اردوگاه‌ها پشت درهای بسته نگه‌داری می‌شوند،  اینترنت کنترل شده دارند، درهای آنها چند بار قفل می‌شود و آزادی رفت و آمد برای آنها وجود ندارد. چین بارها تمامی این موارد را رد کرده و از این مراکز به عنوان "اردوگاه‌های کارآموزی" نام می‌برد.

این اسناد توسط "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی" به دست آمده و در روز یکشنبه در 17 رسانه جهان منتشر شد. در این اسناد قوانین سخت‌گیرانه و پروتکل‌های دولتی حاکم بر اردوگاه‌های استان "سین‌کیانگ" تشریح شده است. براساس برآوردها بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در این اردوگاه‌ها نگه‌داری می‌شوند.

براساس یکی از این اسناد، مسلمانان به صورت مداوم -حتی زمان استفاده از توالت- تحت کنترل هستند.

کلاس آموزشی مسلمانان اویغور/ عکس: بی‌بی‌سی

شست‌و‌شوی ذهنی اویغورها

در سند دیگری می‌خوانیم: کارکنان اردوگاه باید از دوستی و صمیمیت افراد ساکن این کمپ‌ها جلوگیری کنند. این کار از "تعامل شخصی" و "تبانی"‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

"جیمز لیبود" کارشناس حوزه روابط قومی چین و استاد دانشگاه "تروب" ملبورن در این باره گفت: روایت کارآموزی در اردوگاه‌ها برای "حزب کمونیست چین" بسیار عجیب و شکننده است.

نمایی از اردوگاه اویغورها در استان سین کیانگ چین/ عکس: خبرگزاری فرانسه

نمای اردوگاه اویغورهادر چین

او به خبرگزاری فرانسه گفت: به گفته خود حزب کمونیست چین بازداشت‌های حساب شده و اجباری حکایت از غیرقانونی بودن این اردوگاه‌ها دارد.

"شی جین‌پینگ" رئیس‌جمهور چین پس از دریافت و انتشار اسناد 400 صفحه‌ای مبنی بر تحرکات مسلمانان اویغور در حمله شبه‌نظامیان این قوم مذهبی به یک ایستگاه قطاردستور "برخورد قاطع و بدون بخشش" علیه آنها را در سال 2014 صادر کرد.

پیش‌تر روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز اسناد محرمانه جدید را در کنار اسناد دولتی دیگری از چین منتشر کرد. این گزارش در کنار اسناد جدید سطح جدیدی از امنیتی بودن چین در سین کیانگ را  نشان می‌دهد.

موقعیت مسلمانان اویغور در کمپ‌های آموزشی استان "سین کیانگ"/ عکس: خبرگزاری فرانسه

نقشه محل استقرار کمپ‌های استان سین کیانگ چین

چین در ابتدا و پس از اسکان آنها در اردوگاه‌ها موجودیت این مسلمانان را انکار کرد، اما پس از مدتی از احداث "مراکز آموزش حرفه‌ای" با هدف افزایش مهارت‌های شغلی و ممانعت از افراط گرایی برای این افراد سخن گفت. این آموزش‌ها بر اساس اصول "مندرین" یا همان قوانین اصیل و سنتی چین ارائه می‌شود.

به گزارش دویچه وله، گزارش "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی" از نظارت‌های شدید، مجازات، کنترل و اجبار در این اردوگاه‌های استان مسلمان نشین چین می‌گوید.

اسناد مزبور همچنین از در نظر گرفتن "امتیاز" برای افرادی که دچار "تحول ایدئولوژیک" می‌شوند یا پایبندی خود به دستورالعمل‌های اردوگاه را نشان می‌دهند خبر می‌دهد. هم‌زمان برای "متخلفان" نیز مجازات‌هایی از جمله در رابطه با تماس‌های تلفنی یا زمان آزادی آنها در نظر گرفته شده است.

بی‌بی‌سی نیز در گزارش خود اعلام کرد: این سیستم افراد ساکن اروگاه‌ها را وادار به کارهایی می‌کند که مایل به انجام آن نیستند و به همین دلیل مجموعه به نوعی مرتکب "نقص حقوق بشر" می‌شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
متاسفانه ایران هم هیچ اعتراضی به کمونیستهای چین نمی کند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار