با هدف معرفی ذخیره ژنتیکی دامی
یک جهانگرد با هدف معرفی شتر دوکوهانه( در خطر انقراض) در جهان سفر خود به دور دنیا را از شهرستان مشگین‌شهر آغاز کرد.
کد خبر: ۷۹۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 10 November 2019

به گزارش تابناک اردبیل، دکترمحمد امیری رودان که قصد دارد این سفر سخت و مسیر طولانی را به دور دنیا طی کند روز شنبه به ایرنا گفت: این سفر توسط سازمان خواروبار جهانی( فائو ) و با همکاری سازمان تحقیقات امور دام کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی قصد دارد از طریق مرز جمهوری آذربایجان از کشور خارج شده و پس از گذر اروپا ، آمریکای لاتین ،آمریکای جنوبی ،آفریقا و اقیانوسیه و آسیا به سواحل خلیج‌فارس در ایران بازگردد.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/8/19/542851_980.jpg

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نیز روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شتر حاصل از انتقال جنین که در زمان تولد به بهنیا شهرت یافت، اکنون مرکب جهانگرد ایرانی است تا در مجامع بین‌المللی نسبت به معرفی قابلیت‌های علمی کشورمان و جلب توجه مردم کره زمین جهت حفظ این گونه حیوان نادر نقش‌آفرینی کند.

دکتر حسین کربلایی خیاوی افزود: شترهای دو کوهانه استان اردبیل به عنوان ذخائر ژنتیکی و جزو سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند که نسل آن متاسفانه در خطر انقراض قرار گرفته است.

در این باره بخوانید
شتر دوکوهانه مغان در معرض انقراض

او اظهارداشت: در حال حاضر از حدود ۲۰۰ نفر شتر دوکوهانه کشور ۱۵۱ نفر در مشگین‌شهر و بیله‌سوار نگهداری می‌شوند و در سال‌های اخیر اقدامات خوبی جهت تولید و تکثیر شتر دوکوهانه در استان انجام شده است.

وی گفت: پس از چند سال تحقیق و پژوهش در سال ۸۶ دانشمندان کشورمان موفق به تولید بچه شتر دو وهانه از طریق انتقال جنین شتر دوکوهانه به تک‌کوهانه در ایستگاه جهادآباد شدند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/8/19/542846_896.jpg

موطن شترهای دوکوهانه ایران به ‌عنوان ذخیره ژنتیکی دامی ارزشمند در استان اردبیل و در شهرستان‌های بیله‌سوار و مشگین‌شهر است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
الان اروپا مي خواهد برف شروع شود، چگونه مي توانند در برف در جاده ها سفر كنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار