در حاشیه تخلیه پساب شیمیایی به ارس
مردم آذربایجان به ابتنای گذشته تردید دارند که ارمنستان با تغییر رنگ آب رودخانه ارس که در زیان ترکان به «آراز» معروف است، حامل پیامی صلح آمیز بوده باشد.
کد خبر: ۷۹۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱ 02 November 2019

تابناک اردبیل- دو سال پیش و در آبان ماه 1396 بود که هفته نامه "چشم انداز اردبیل" در گزارشی با عنوان «سرطان مغان، ارمغان ارمنستان»، نسبت به مخاطرات جدی دفع پساب شیمیایی از سوی کشور ارمنستان به رودخانه ارس و تاثیر مخرب آن بر سلامت مردم و گسترش بیمارهای مهلکی چون سرطان گوارش و البته سکوت معنادار مقامات دولت ایران به این فاجعه زیست محیطی هشدار داد.

در این گزارش آمده بود: کشور همسایه ارمنستان نزدیک ربع قرن است که با تحمیل جنگ بر جمهوری آذربایجان و قتل عام بیش از 35 هزار نفر از شیعیان و آوارگی یک میلیون آذری در منطقه قره باغ و اشغال سرزمین مادری آذری ها و در سایه سکوت نهادهای به اصطلاح حقوق بشری و بین المللی، جنایات خود را همچنان با حملات پیاپی نظامی ادامه می دهد به طوری که در چند روز اخیر با نقض حاکمت آذربایجان و حمله نظامی، یک سرباز آذری را از پای درآورد.

اما جنایات این کشور به اینجا ختم نمی شود، به گونه ای که این کشور سالهاست با رها کردن پساب های صنعتی و میکروبی در رودخانه ارس، عامل شیوع سونامی سرطان در منطقه مغان و به طریق اولی در ایران شده و سرطان را از طریق ماهیان و محصولات کشاورزی مهمان سفره های مردم کرده است؛ امری که از سوی کارشناسان ذیربط تائید و به کرات از سوی مقامات عالی کشورمان به مسئولان ارمنستان به طور مکتوب تذکر داده شده است اما با این وجود ارمنستان با بی اعتنایی و دهن کجی به ایران، جنایات خود علیه مردم ایران را ادامه می دهد.

جبار وطن فدا مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفته که بر اساس مطالعات صورت گرفته وجود فلزات سنگین در رودخانه مرزی ارس محرز شده است.

شکور پورحسین نماینده مردم مغان در مجلس با اشاره به شیوع گسترده بیماری سرطان گوارش در این منطقه اظهار کرد: شیوع این بیماری در پارس‌آباد سونامی سرطان بوده و امنیت روانی و سلامت جسمی افراد را به مخاطره انداخته است.

به نظر می رسد تداوم اقدامات مخرب و مغایر با حسن روابط همسایگی و به نوعی گردن کلفتی ارمنستان به تذکرات مسئولان کشورمان! ناشی از سیاست های منفعلانه دولت ایران در دو دهه اخیر باشد و لذاست که در چارچوب دفاع از مصالح عمومی کشور و امنیت مردم باید در این سیاست تجدیدنظر اساسی صورت بگیرد و در غیر این صورت باید در انتظار عواقب وحشتناک و خانمان سوز این سونامی باشیم.

به گزارش تابناک اردبیل، این روزها اخبار نگران کننده از تغییر ناگهانی رنگ آب رودخانه ارس به «سبز» در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و عمده کارشناسان، منشاء آن را تخلیه شبانه پساب های کارخانه تولید آلومینیوم در کشور ارمنستان می دانند.

وضعیت کنونی آب دریاچه سد خداآفرین(تصویر زیر)، دلیل مستند و آشکاری بر این موضوع است به طوری که مردم منطقه از سبز شدن آب دریاچه شگفت زده هستند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/8/11/540872_466.jpg

اما برای این که بدانیم عامل رنگ «سبز» رودخانه ناشی از چه چیزی می تواند باشد، نظر مخاطبان این گزارش را به اقدام جالب و هشدارآمیز کشور فرانسه در دو سال پیش در 12 منطقه این کشور جلب می کنیم.

این تحفه «سبز» پیام صلح نیست، ارمغان سرطان است!
فعالان محیط زیست این کشور با افزودن مواد رنگی سبز به آب رودخانه ها تلاش کردند تا توجه مردم را به کمبود بودجه در این حوزه جلب و آنان را شگفت زده کنند؛ آنان گفتند که رنگ به کار رفته برای موجودات زنده مضر نیست و هدف این است تا بگوییم حفاظت از محیط زیست برای ما یک اولویت است.

اکنون این پرسش مطرح است که اگر تغییر رنگ آب رودخانه ارس برای انجام تحقیقات احتمالی و با توافق فی مابین کشور ایران و همسایگان شمالی بوده، چرا مردم را از این امر مطلع نکرده اند و اگر چنین نیست، باید پذیرفت که تغییر ناگهانی رنگ آب رودخانه ناشی از پساب شیمیایی است و می تواند فاجعه بزرگی را رقم بزند.

با وجود هشدارهای مکرر در سالهای اخیر در خصوص بحران زیست محیطی در رودخانه ارس ، نه تنها هیچ گونه اقدام و تحرکی از سوی مسئولان ایران صورت نگرفته بلکه گمان می رود آنان ترجیح می دهند در این باره مصلحت اندیشی کرده و سکوت پیشه کنند!

رنگ سبز به خاطر آرام بخش بودنش به عنوان نماد صلح، ایمنی و سلامت در جهان معرفی شده است و برای نشان دادن علائم فیزیکی بی خطر از این رنگ استفاده می‌شود، اما مردم آذربایجان به ابتنای گذشته تردید دارند که همسایه شمالی ایران(ارمنستان) با چنین هدفی، رنگ رودخانه ارس که در زیان ترکان به «آراز» و میراثی ناملموس است را دستخوش تغییر داده و حامل پیامی صلح آمیز بوده باشد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
بدشان نمی آید که بتوانند از شر ترکها خلاص بشوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
اییییییییییییییی که الهی تکه تکه بشوید با این کارهایتان
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
استانداری نظرشون چی هست در این مورد و چه اقدامی کردند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار