استاندار و نمایندگان اردبیل در مجلس پیگیری کنند
ذوب‌آهن به‌جای شوی تبلیغاتی، برای حل مشکلات خط تولید ریل اراده کند در غیر این صورت، ممکن است به اسم تولید ملی، کار حمل و نقل ریلی و پروژه های ریلی مختل شود.
کد خبر: ۷۸۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ 09 October 2019

تابناک اردبیل- اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در حاشیه نشست با معاون ساخت و توسعه راه‌ها و راه آهن کشور و مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به آغاز ریل گذاری راه آهن اردبیل در سفر رئیس جمهور، مقدمات تامین ریل مورد نیاز این پروژه انجام گرفت.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم با کارخانه ذوب آهن اصفهان در این خصوص انجام گرفته و به زودی قرار داد خرید ریل بسته می‌شود.

بهنامجو: قطار اردبیل روی ریل اصفهان حرکت خواهد کرد

استاندار اردبیل یادآور شد: با توجه به تامین اعتبار انجام شده و مصالح پای كار، این طرح مهم ریلی بر اساس قول داده شده به مردم استان در دهه فجر سال آینده به بهره برداری می رسد.

شنبه 30 شهریورماه جاری، مراسم تحویل محموله 1500 تنی ریل تولیدی شرکت ذوب‌آهن، با حضور وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، ‌انجام شد.

به گزارش تابناک اردبیل، این در حالی است که در محافل کارشناسی ادعاهای مطرح شده از سوی ذوب آهن اصفهان در توانایی تولید ریل ملی با اگر و اماهای جدی مواجه است.

جمشیدی: توانایی تولید ریل در اصفهان «نمایشی» است

بهنام جمشیدی، یکی از کارشناسان صنعت ریلی و مطلع در حوزه تولید ریل ذوب‌آهن به خبرگزاری فارس گفت: یکی دو سال است که ذوب‌آهن در رسانه‌ها ادعا می‌کند به توانایی کامل برای تأمین همه نیازهای ریل راه‌آهن کشور دست یافته و تلاش شده است همین نگاه هم در رسانه‌ها مطرح شود، اما واقعیت امر کمی با این کارهای رسانه‌ای متفاوت است‌ به این معنا که این اقدامات بیشتر «نمایشی» است تا «واقعی».

وی افزود: شرکت ذوب‌آهن از سالها پیش حدود 200 میلیارد تومان به راه‌آهن بدهی داشت، به‌جای پرداخت بدهی، مهلت خواست تا با صرف مبلغی تقریباً معادل بدهی خود، تجهیزات تولید ریل از آلمان خریداری کند، این اتفاق هم رخ داد، اما مشکلات ریز و درشتی که در خط تولید ریل ذوب‌آهن وجود داشت و کماکان هم بعد گذشت حدود پنج سال وجود دارد، نشان می‌دهد دقت کافی در خرید تجهیزات یا پیگیری قرارداد صورت نگرفته است.

خط تولید ریل در ذوب آهن اصفهان با مشکلات مواجه است

جمشیدی تصریح کرد: در موارد اینچنینی، شرکتی مانند ذوب‌آهن باید نصب و راه‌اندازی کامل خط تولید را، شامل سربلندی در آزمون‌های سرد و گرم از شرکت فروشنده یا یک شرکت متخصص دیگر مطالبه کند، اما اکنون بعد از حدود 4 تا 5 سال از شروع نصب تجهیزات، کماکان خط تولید ریل ذوب‌آهن با مشکلات زیادی روبروست.

این کارشناس صنعت ریلی بیان داشت: قطعاً ریل‌های تولید شده دارای استاندارد بوده و تا اینجای کار یک افتخار بزرگ نصیب ذوب آهن شده که توانسته استانداردهای روز اروپا را بگذراند، اما مسأله اینجاست که تولید یک محموله مثلاً 2 هزار تنی محصول استاندارد، با یک خط تولید معیوب هم امکان‌پذیر است، تفاوت ماجرا در نرخ تولید محصول سالم است، 2 هزار تن ریل سالم را با یک درصد خطا می توان تولید کرد، با صرف 15 هزار تن شمش و خطای 90 درصدی هم می‌توان به تولید رساند، مسئله این است که در این شرایط دیگر قطعاً تولید به‌صرفه نیست، بلکه نمایشی و برای استفاده مدیران یا نهایتاً کم کردن فشارها خواهد بود.

ریل تولیدشده در ذوب آهن اصفهان معیوب و غیراستاندارد است

مدیر گروه حمل و نقل ریلی مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت گفت: طبق شنیده‌های من، برای تولید این محموله آخر، چندین برابر این وزن، شمش مصرف شده و اغلب خروجی‌ها معیوب و غیراستاندارد بوده است، در این شرایط هیچ بعید نیست مانند رفتاری که ذوب‌آهن تا کنون از خود نشان داده برای تحویل محموله 1500 تنی بعدی، لازم باشد 6 ماه دیگر صبر کنیم، اما با این شرایط نتیجه نهایی هر چه باشد قطعاً خودکفایی نخواهد بود.

جمشیدی گفت: آنچه کاملاً مشخص است این است که ذوب‌آهن در حال حاضر قطعاً توانایی تأمین ریل کشور بدون ضررهای هنگفت را ندارد، چراکه خط تولید به حالت نرمال نرسیده و تلفات هنگفت است، شاهد مثال همین که ذوب‌آهن ادعا می‌کند می‌تواند سالانه 400 هزار تن ریل تولید کند، اما بعد از حدود 8 ماه از قرارداد با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، صرفاً 1500 تن ریل تحویل داده است بنابراین تحلیل من از شرایط فعلی این است که اراده کافی در مدیران ذوب‌آهن وجود ندارد و اقدامات انجام شده صرفاً برای نمایش است، اگر اراده بیشتری داشتند و پیگیری لازم انجام می شد تاکنون واقعا مشکلات قابل حل بود.

ذوب آهن از خط تولید ریل، تصویر و مستندات منتشر کند

وی خاطرنشان کرد: مهرماه 95 ذوب‌آهن به‌جای بخشی از بدهی 200 میلیاردی خود به شرکت راه‌آهن، طی قراردادی قول داد 40 هزار تن ریل تحویل دهد، زمان این قرارداد تا پایان سال 95 بود، اما در حال حاضر با گذشت 3 سال از قرارداد، تنها حدود 1500 تن تحویل شده، یعنی کمتر از 5 درصد قرارداد؛ پول که تقریباً به‌صورت پیش‌پرداخت از محل بدهی پرداخت شده است، چه دلیلی دارد که تحویل صورت نگیرد؟‌ خود مدیران ذوب‌آهن مبلغ پایین قرارداد را بهانه می‌کنند که ریل گران شده و قیمت سابق به‌صرفه نیست که در این‌باره باید گفت‌ اولاً راه‌آهن مسئول تأخیر تولیدکننده نیست و در ثانی اصلاً ریل استاندارد در این کارخانه به مقدار قابل‌اعتنا تولید نشده که بخواهند تحویل دهند، اگر تولید شده عکس و مستندات منتشر کنند تا ما هم ببینیم، مطمئن باشید اگر تولید شده بود می توانستند به مشتریان دیگر هم بفروشند، اصولاً محموله جدید و قابل اعتنایی تولید نکرده‌اند بنابراین نتیجه تأخیر چندساله و بهانه‌جویی، چنین دستاوردی شده است.

پروژه های حمل و نقل ریلی کشور مختل خواهد شد

جمشیدی متذکر شد: معتقدم مدیریت فعلی ذوب‌آهن باید به‌جای مسائل تبلیغاتی، اراده حل مشکلات خط تولید ریل را داشته باشند، ادامه این شرایط می تواند کار را برای کشور هم سخت کند؛ جدا‌ از هزینه‌های غیرضروری و تضییع حقوق سهامداران این شرکت، ممکن است به اسم تولید ملی، کار حمل و نقل ریلی را مختل کنند.

وی همچنین پیشنهاد کرد وزارت تعاون، کار و رفاه به عنوان سهامدار اصلی کارخانه ذو‌ب‌آهن با ورود به این موضوع و بررسی ابعاد این پروژه از ضررهای احتمالی شرکت و همچنین حمل و نقل ریلی کشور جلوگیری کند، با همه این توضیحات ‌یقین دارم مشکلات فعلی با مدیریت مناسب در زمان کمی قابل‌ حل است، به شرطی که اراده کافی وجود داشته باشد.

راه آهن اردبیل را به ریل معیوب اصفهان گره نزنید

به گزارش تابناک اردبیل، با کنار هم گذاشتن اظهارات کارشناسان امر از یک سو و ادعاهای ذوب آهن اصفهان برای تامین ریل پروژه های راه آهن منجمله میانه- اردبیل، این نگرانی وجود دارد که پروژه راه آهن اردبیل با وجود تزریق اعتبار از سوی بانک ملی و پیشرفت های حاصله در یک سال اخیر مجدد به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی ذوب آهن اصفهان تعطیل شود!

لزوم اطمینان از تعطیل نشدن پروژه راه اهن اردبیل بخاطر ریل اصفهان

به نظر می رسد برای پرهیز از چنین مسئله ای بیش از هر کسی این اکبر بهنامجو استاندار اردبیل است که باید اظهارات کارشناسان از پشت پرده شرکت ذوب آهن اصفهان در ادعای تامین نیازهای پروژه میانه-اردبیل را به هر طریق ممکن راستی آزمایی کرده و به مردم استان اطمینان دهد که زمانبندی و تعهد او برای افتتاح راه آهن اردبیل در دهه فجر 1399 مواجه با هیچ خللی نبوده و نیست.

نمایندگان استان اردبیل در مجلس تحقیق و به مردم گزارش کنند

ضمناً این از مسئولیت ذاتی نمایندگان استان اردبیل است که در خصوص موارد مطرح شده پیرامون تامین ریل پروژه راه اهن میانه-اردبیل و احتمال نمایشی و تبلیغی بودن ادعاهای ذوب آهن اصفهان تحقیق جدی انجام داده و وزرای مربوطه را نسبت به عواقب ناشی از عدم تعهد در تامین ریل این پروژه آگاه سازند.

استاندار اردبیل زیر بار هر دستوری نرود

به هر صورت استاندار اردبیل باید توجه کند که اگر در صورت صحت اظهارات کارشناسان در خصوص مشکلات موجود در خط تولید ریل ملی، زیر بار تامین ریل پروژه راه آهن میانه-اردبیل برود و این طرح و مطالبه اصلی استان را به این موضوع گره بزند، در زمان موعود( دهه فجر 1399) مردم اردبیل هیچ توجیهی را از او نخواهند پذیرفت و لذا شایسته است از همین امروز روی موضوعات مطرح شده حساسیت و دقت لازم را داشته و با فاینانسور (بانک ملی) هماهنگ عمل کند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
باسلام.
تولیدریل خودتکنولوژِی سختی ست که معدودی ازکشورهاان رادراختیاردارند.
قبلناتامین ریل ایران ازهندبود.حتی چندسال پیش تهاترنفت باریل بااین کشورانجام گرفت که درطرحهای همدان کرمانشاه بکاررفت.
مسیرراه اهن اردبیل اولین یادومین مسیری ست که قراراست باریلهای داخلی نصب شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
ظاهرا کالاها و محصولات صنعتی و علوم صادره از اصفهان فقط ظاهر زیبایی دارند و ماهیت اصلی آنها کاملا برعکس است....

مثلا چندی قبل یک شرکت اصفهانی که ادعا میکند دانش بنیاد هم هست ، در قبال هزینه ای بسیار گزاف جندصد یا چند هزار میلیاردی، و باتبلیغات بسیار ادعای احیای تالاب انزلی را با فناوری نانو کردند ، که بعدا معلوم شد مواد ریخته شده از سوی آنها در این تالاب سمی بوده است.....

..........جالب اینجاست که با هزینه ای بمراتب کمتر از مبلغ گزاف فوق ، مشکل زباله و فاضلاب در شهرهای شمالی و بسیاری از مناطق دیگر کشور و به تبع آن مشکل تالاب هایی مثل تالاب انزلی حل میشود.........
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار