کد خبر: ۷۷۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ 31 August 2019

بخش سوم/ در مدینه و مکه خبری از قیام و دعوت و غیره نبود تازمانی که کوفیان نامه نوشتند مسلم بعنوان سفیر بر ادعای آنان صحه گذاشتند حسین به محض دریافت خبر بدون معطلی به سمت کوفه حرکت کردند دقت کنیم رفتار امام را تارسیدن خبر شهادت مسلم ،توضیح اینکه مسلم پسر عموی حسین پسر عقیل و داماد مولا علی که نام همسرش رقیه بود سن اش در حدود پنجاه گفته شده است .در مسیر هرکاروانی را که می دیدند اوضاع منطقه را می پرسیدند بادقت کافی که برنامه ریزی کنند سخنانی از ایشان نقل شده در مسیر تا نزدیکی زباله نشان از تسلط امام به رفتار طوایف و شهرها بود بیانگر این نکته است که قبلا با طوایف و شیعیان در اقصی نقاط عربستان مراوده داشته است تنها کوفه بود ه که می‌توانسته توازن قدرت را در منطقه بهم بزند مکه و مدینه بیشتر تابع شیخین بودند بصره اغلب طرفدار عثمان بودند کوفه پایگاه اصلی شیعه بود اما با طوایف مختلف موافقان و مخالفان در محله های متعدد ساکن بودند .در بین راه فرزدق خبری به امام گفت که دلها با شماست شمشیر برعلیه شماست اندکی دل‌نگران شدند گفتنی است گزارشگران در تاریخ خبری از واکنش حاجیان مکه بعداز اینکه امام قبل از حج مکه را ترک کرده است دیده نمیشود اما خبر در شهرهای مختلف توسط حاجیان منتشر شدخبرهای نگران کننده از اوضاع سایر سرزمین ها به گوش می رسید تا اینکه در بین را ه به حر برخورد کردند تشنه و خسته ،امام دستور دادند لشکر حررا سیراب سازند اسب هایشان را نیز سیراب کردند رفتار اخلاقی امام سخت حر را تحت تاثیر قرارداد.نماز جماعت برگزار شد حر به امام اقتدا کرد بعداز نماز امام سخنرانی کرد و اعلام کرد که علت آمدن ما به سمت کوفه دعوت کوفیان بود حر گفت من مامورم که شما را به کوفه نگذارم امام تندی کرد و گفت مادرت به عزایت بنشیند که تو چنین قصدی را داری اما شرایط طور ی بود که باید موضوع بدون درگیری خاتمه یابد توافق کردند مسیری را طی کنند که به سمت کوفه نباشد واکنش آرام حر به سخن امام حکایت ازاین نکته است که امام را در سراسر عربستان می شناختند دوم به دختر پیامبر حرمت گذاشت سوم اینکه رفتار امام و واکنش حر و عدم درگیری نشان از جذب حر به سمت امام بود اما به زمان نیاز داشت که حر به سرانجامی برسد در ناحیه غاضریه خبر رسید که مسلم به شهادت رسید امام استرجاع به زبان آورد همراهان فهمیدند که مسلم به شهادت رسید قبل از اینکه خبر شهادت مسلم را دریابد به قیس ابن مسهر یا عبداله ابن یقطر مأموریت داد که رسیدن امام به نزدیکی کوفه را در کوفه به شیعیان اعلام کند وی نیز دستگیر شد اما با توافقی با ابن زیاد در میدان شهر به حسین جسارت کنداما به مردم اعلام کرد که حسین به نزدیکی های کوفه رسیده است این واقعه درست زمانی که اغلب شیعیان در زندان مختار در زندان و سایر ین در گوشه ای خزیدندهرچه زمان می‌گذشت حوادث قابل پیش بینی می شد سواره و پیاده هرکدام به سمت وسو و جهتی می پیوستند بعضی فراری از کوفه به امام پیوستند خبر های کوفه و شهادت مسلم و قیس را گزارش دادند از آن سو به حر دستور آمده حسین را به سمت بیابان های اطراف هدایت کند خوانندگان محترم به نظر شما قیام کننده بدون لوازمات جنگی و ادوات آن پا به میدان جنگ می گذاردو خانواده خود را بدون منطق با خود همراه میکند ؟اوضاع وخیم کوفه کاملا به سمع و نظر امام رسید از این به بعد باید تصمیم گیری اساسی کرده باشند لذا با همراهان به مشورت نشستند در گزارش های تاریخی گزارشی ثبت نشده اما نتیجه منجر به روز عاشورا شد تکلیف را از گردن همه برداشت و گفت که امویان خواهان قتل حسین هستند شما آزاد هستید هرجا می روید به سلامت اما صدای من به گوشتان نرسد گفتنی است که حادثه روال عادی خود را طی میکند قدرت و ثروت در دست امویان معادله قدرت را عملا به سود خود تغییر داد خیلی از سرشناسان عرب با امام ملاقات کردند اما همراهی نکردند حرجعغی ابن مشرقی و...میگویند امام از اول می‌دانست که کشته می شود کسانی اهل نبرد و جنگ هستند می‌دانند که کشته خواهند شد یا اسیر یا زخمی اما امام در مدینه قصد قیام نداشت قبلا توضیح دادیم تنها سلاح امام سلاح مسافر بود و بس دو موضوع را مشروح توضیح خواهم داد یکی مشروعیت دیگری مظلومیت .مردم کوفه می‌دانستند که امام در نزدیکی کوفه است این خبر موجب وحشت امویان شد تمام دروازه های شهر را بستند و کنترل جاری شهر را هم کاملا در اختیار داشتند جاسوسان هم در میان مردم بود در شهر شایعه کردند از شام سی هزار نفر نیرو میآید برای مقابله با حسین از کوفه هم قریب به ده هزارنفر از هم پیمانان امویان آماده هستند به کربلا اعزام شوند اهل کوفه نمی دانستند که همراهان حسین چه تعداد نیرو هست.البته این نظر نگارنده سطور است مانور سیاهی لشکر امویان در کوفه به را ه انداختند که اگر نیروی اعزامی صرفا از کوفه باشدشیعیان دست به تحرک می زدند این سی هزار نفر در کربلا گزافی بیش نبود ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این لشکر در حدود ده هزار نفر صرفا هم پیمانان اموی بودند طبق قاعده پیمان نامه ها که در میان اعراب مرسوم بود از شیعیان کسی نبود و عده ای که مثل شبث ربعی و حجار ابن ابجر و..که دعوت نامه فرستاده بودند بیشتر اهل پول و درهم بودند گویا دراین مسیر بود که مسلم ابن عوسجه و حبیب ابن مظاهر و چند تن دیگر از کوفه فرار کرده بودند به حسین ملحق شدند پاره ای دیگر در بین مسیر به امام ملحق شده بودند.زنده بودن حسین برای امویان سخت بود باید بهانه ای آورد تا از دست حسین راحت شوند از یک با علی ع کینه دارند دنبال انتقام هستند دوره بیست ساله معاویه خاصیت مبارزه طلبی را از اعراب گرفته و تعصب جاهلی را زنده کرده است حسین مشروعیت یزید را به رسمیت نمی شناسد اگر حسین زنده بماند از چهار سوی علم جنگ به پا خواهد شد به خیال اینکه تنها کسی که شخصیت مقبول و مشروعی دارد حسین است منتسب به رسول اکرم می‌باشد تعجیل در کشتن حسین ترساندن افرادی چون ابن زبیر است حاکمیت اموی می خواست با کشتن فردی چون حسین زهر چشمی از دیگران بگیرد تا مشروعیت را بدست آورد فضا بتدریج بر حسین تنگ میشود آرام آرام همراهانش را برای روزهای سخت آماده میکند اورا از مدینه بیرون آوردند در مکه خواستند ترور کنند در نزدیکی کوفه باز در دوراهی قرار دادند این وضعیت را معاویه ترتیب داده بود تا بنیاد اموی محکم شود برای رسیدن به این نتیجه مهم خالی کردن عرصه سیاست از اشخاص کاریزما تا بتواند آدم های ضعیف را مرید خود کند و با تطمیع مادی بتواند به حاکمیت امویان تداوم بخشد حال نزدیک کربلا رسیدند وارد مرحله تازه ای شدند اگر حسین صرفا یک سیاست مدار بود راه دیگری را طی میکرد اما در این مرحله که به تدریج وارد میشود در برابر خداو مسئولیت تاریخی قراردارد چون اینان معلم مان اخلاق و اولیا ئ دین هستند و از همه مهمتر منتسب به پیامبر اسلام و مولا علی است امام باید به گونه ای تصمیم بگیرد که نقش امامتی اش را نیز ادا نماید البته در منظر شیعه. به قول محققی که گفت حسین زمانی رسید که اسلام مرده بود با بررسی بیست ساله حاکمیت معاویه اسلام رونق عهد صدر اسلام را نداشت حتی دردو ره خلفای راشدین .لذا در فرمایشات امام ملاحظه میکنیم که دعوت به نماز و روزه و ..‌ نیست بلکه اذهان عموم را متوجه گذشته نه چندان دور اشاره میکند حدیث کسا مباهله ویا جنگ بدر و.. تا به یاد پیامبر بیفتن که بدینوسیله جامعه منحرف را به نوعی نجات دهد چند روز قبل از عاشورا با لشکر عمر سعد سخن میگوید آنان را متوجه گذشته میکند و هم چنین به نامه دعوت که اشخاصی در لشکر عمر سعد بودند صدا از همان لشکر بلند شد بیعت یا کشته شدن چون خلیفه است جانشین رسول اکرم رضایت وی بایست در عهد اموی رضایت خلیفه به رضایت خدا بر شده بود گروه مقابل امام در روز عاشورا طبق پیمان اعراب یزید را خلیفه می شمردند ذکر این نکته ضروریست که از مردم کوفه غیر هم پیمان در مقابل حسین نبودند قضیه امان نامه هم از این پیمان سرچشمه میگیردمادر علی اکبر نیز از طایفه معاویه بود این پیمان ها را هم پیامبر نیز به رسمیت شناخت تاجایی که در جنگ بدر پیامبر فرمود قریش به جنگ ما میآید اما سران انصار گفتند ما هم پیمان شما هستیم و از شما دفاع خواهیم کرد در قضیه بنی قریظه هم پیمانی با اوس به برخورداین چنین منجر شد خوانندگان محترم مطالعه آثار مستشرقین مورد استقبال اذهان آگاه است اما به شرطی که اول مرجع کتاب ها و آثار خودمان مطالعه کرده باشیم آثار مستشرقین تبلیغی و تحقیقی است مراقب آثار تبلیغی آنان باید باشیم در آثار آنان اصلا مسئله امامت دیده نمی شود یا اینکه نوه رسول خدا چه اندازه حرمت داشت در منظر آنان جای ندارد لذا مطالعه آثار آنان موجب هشیاری شود تا جلوی رواج شبهات تاریخی گرفته شود شبکه های مجازی پراز تحریف است این شبکه آدمی را باسواد نمی کند مطالعه و پژوهش است می تواند مارا به حقایق رهنمون سازد کمتر مورخ مستشرقی به پیمان ها پرداخته است که یکی از عامل مهم در درک تاریخ صدر اسلام است از شمر ابن ذالجوشن پرسیدند که چرا حسین را اینگونه کشتی گفت من به دستور خلیفه این کارا انجام دادم اگر دست به این کار نمی زدم می گفتید پیمان را اجرا نکردی یا فرمان خلیفه را اجرا نکردی در واقعه عاشورا دقیقا کار کرد خودش را نشان داد تاکید من که هم پیمانان اموی در مقابل حسین صف کشیدند این است که هیچ شیعی مذهبی دست خودرا به خون پاک و مطهر حسین آلوده نساخت بی جهت شعیعان را متهم قتل امام نسازیم در صورتی که یاران امام از طوایف مختلف بودند زهیر ابن قین گرفته تا عابس ابن بکر حبیب ابن مظاهر در حدود یکصد هشتاد شهید روز عاشورا شامل همپیمانان بنی هاشم نبودند بخاطر همین که گفتند حسین سرور آزادگان است در فرهنگ عرب آدم جوانمرد را آزاد یا حر می نامند زمان شهادت حر امام فرمود براستی که مادرت تورا حر نامید یعنی وابستگی تو به ایل و تبار ت باعث نشد که با ما به جنگی این نکته مهمی بود که شهدای بزرگ کربلا وابستگی و دلبستگی قومی را کنار گذاشتند آزاد شدند به این معنی اعراب را از قید رقیت بندگی قومی در آورد این دستاورد بزرگ اهل بیت است خصوص شخص شخیص امام حسین است اینکه امام مثل سایر سیاست مداران رفتار نمی کند باید در پی نقش امامتی خویش باشد معلمان بزرگ بشری باید ابتکار و اصلاح رفتار آدمی را نیز راهنمایی کند و خود نیز عامل باشد مولا علی هم فرمود که واله من از معاویه زیرکت ترم اما دین اجازه نمی دهد امروزه نیاز است این نکات را به نسل امروز بگوییم نه تیر ،شمشیر و ..در جنگ حلوا پخش نمی کنند پس دقت کنیم وقتی که امان نامه به عباس ع می آید زنده کردن همان تعصب گذشته و یادآوری هم پیمانی بود که عباس نیز چنین هم پیمانی را رد میکند درسن جوانی پشت پا زدن به مال دنیا و ریاست دنیا عزت نفس میخواهد و ایمان و عمل و فضل و دانش عباس داشت که به درجات عالی رسید حالا ما آمدیم این بزرگ مرد را در سقا بودن ،دست بلند داشتن ابروی آن چنانی و فدای مشک ات ... عباس در سیر اندیشه خود به کجاها رسیده ما از عباس چه برداشت کرده ایم یاران عاشورا عموم کسانی بودند که هیچ دلبستگی و وابستگی به گروهی و قبیله ای و غیر نداشتند هرکسی به حسین پیوست دارای مرام بزرگ آزادی بود امام میگفتند جدم رسول خدا پیمان حف الفضول را امضا کردند من هم بدان پایبندم این همان پیمانی بود در عهد جاهلی که گروهی از جوانان هم پیمان شدند در دفاع از حق مظلومی که یارای دفاع از خود نداشته باشد به این گروه جوانمردان گفتند امام حسین پای بند چنین پیمانی بود ای آل ابوسفیان اگردین ندارید و به معاد ایمان ندارید آزاد مرد باشید اشاره به نکاتی که گفتم هرجا وابستگی هست اخلاص نیست هر جا اخلاص نیست رهایی نیست رهایی از هرگونه تعلقات موجب معراج انسانی هست حسین سعادت را در رهایی دید نه زیستن به هر قیمتی ،چه عباس ،و علی اکبر و زینب ...سایر شهدای بزرگ عاشورا به رهایی رسیدند که به لقا رسیدند
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود       زهر رنگ تعلق پذیرد آزاد است
سعید معزی ۸ شهریور 98

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار