در آستانه ماه محرم برگزار شد
عزاداران در ۲۷ ذی‌الحجه هر سال در مسجد جامع اردبیل گرد هم آمده و بعد از سوگواری و عزاداری به صورت نمادین، طشت‌ها را پر از آب کرده و به یاد شهدای کربلا در گوشه‌ای از مسجد قرار می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ 31 August 2019

به گزارش تابناک اردبیل، با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان به رسم دیرینه آغاز عزاداری ماه محرم امسال نیز مراسم سنتی طشت‌گذاری مسجد جامع اردبیل به صورت باشکوه و در شان اباعبدالله الحسین(ع) در حال برگزاری است.

این مراسم هر سال به شکل نمادین در مسجد جامع و بقیه مساجد استان اردبیل برگزار می‌شود؛ به طوری که بعد از برگزاری مراسم سوگواری ظشت‌ها پر از آب شده و به یاد شهدای والامقام کربلا در یک گوشه از مسجد قرار داده می‌شوند و در پایان مراسم که 6 دسته عزادار از محلات مختلف در مسجد حاضر می‌شوند اقدام به طشت‌گذاری می‌شود.

هر سال این مراسم باشکوه با حضور مردم دارالارشاد اردبیل برگزار می‌شود و از جای جای کشورمان مردم برای حضور در این مراسم خود را به این استان می‌رسانند و از حال و هوای معنوی خاص این مراسم بهره‌مند می‌شوند و نیت و آرزوی خود را در مراسم طشت‌گذاری از دل‌هایشان گذرانده، مدام بر لب نوای یا حسین(ع) و یا ابالفضل(ع) را زمزمه کرده و با چشمانی که با اشک ماتم و اندوه پر شده سینه می‌زنند.

افرادی که در این مراسم برای برآورده شدن نذرهایشان نیت کرده بودند امسال با قربانی کردن نذری‌ها و پخش احسان و نذری، نذر خود را برآورده کرده و سپاسگزار لطف خداوند برای برآورده شدن حاجت دلشان هستند.

این مراسم قدمتی چندین ساله دارد و با اعتقادات و آداب و رسوم مردم ما گره خورده که به یاد تشنه‌لبان حماسه کربلا برگزار می‌شود و این آئین سنتی به عنوان یکی از آئین‌های عزاداری مختص اردبیل در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار