کد خبر: ۷۶۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴ 14 July 2019

بعد از تحویل شدن اولین سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسی به ترکیه در روز جمعه (+) ایالات متحده تصمیم گرفته که این اقدام آنکارا را با اعمال تحریم‌های شدید تلافی کند.

وبگاه «بلومبرگ» بامداد یکشنبه به نقل از منابع مطلع نوشت که اعضای دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بر سر جزئیات بسته تحریمی با هدف «تنبیه‌کردن» ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی روسی و توجه نکردن به هشدارهای واشنگتن به اجماع‌نظر رسیدند.

بر این اساس، سه مجموعه از اقدامات تنبیهی و تحریمی که تحت قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» می‌تواند آسیب‌های جدی به ترکیه وارد، از سوی تیم ترامپ طراحی و یکی از آنها انتخاب شد. این منابع البته نگفتند که کدام بسته برای اعمال علیه ترکیه انتخاب شده و فعلا باید به امضای ترامپ برسد.

یکی از این افراد به بلومبرگ گفت که هدف آمریکا این است که اواخر هفته آینده این تحریم‌ها را علیه ترکیه اعلام کند اما فعلا صبر می‌کند تا سالگرد کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در ترکیه بگذرد تا شائبه حمایت واشنگتن از کودتا پیش نیاید.

گفته می‌شود بسته تحریمی مذکور بعد از روزهای متمادی مباحثه و جلسات فشرده در کاخ سفید، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا و متعاقب هشدارهای واشنگتن به آنکارا برای عدم خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ طراحی شده است.

وزارت خارجه آمریکا اما از پاسخ به سوال بلومبرگ درباره اظهارات این منابع امتناع کرد.

منابعی در وزارت خارجه آمریکا همچنین پیشتر تهدید کرده بودند اگر ترکیه به پیشبرد قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی اس-۴۰۰ ادامه بدهد، از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشته شده و مابقی هواپیماهای خریداری شده را نیز تحویل نمی‌گیرد.

هواپیماهای حامل سامانه اس-۴۰۰ روسی روز جمعه در پایگاه هوایی «مرتد» (با نام پیشین آکینجی) در نزدیکی آنکارا فرود آمده و این سامانه فعلا در آن پایگاه مستقر شده است.

دسامبر سال ۲۰۱۷ ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار