نجفی: به این باور رسیدم که همسرم مهدورالدم است
در دوربین‌ها خروج آقای نجفی در ساعت ۱۱:۴۳ مشاهده شد. وی قبل از خروج با یکی از کارکنان شهرداری تماس گرفته تا به در منزل بیاید و دو کیف را به وی بدهد.
کد خبر: ۷۶۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶ 13 July 2019
به گزارش «تابناک»، نخستین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران به اتهام قتل میترا استاد، همسر دومش، امروز در حالی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران آغاز شد که به تصمیم قاضی کشکولی، دادگاه علنی اعلام شده است.

در این دادگاه قرار است به پرونده‌ای رسیدگی شود که احتمالا اغلب ایرانیان از چگونگی شکل گیری آن آگاهند، اما برای یادآوری برخی جزئیات بد نیست اشاره کنیم که نقطه شروع آن خبری بود که در ۷ خرداد امسال منتشر شد و حکایت از قتل زنی به ضرب گلوله در آپارتمانی در یکی از محلات شمالی تهران داشت. قتلی که گفته می‌شد یکی از مضنونین ارتکاب آن، شوهر آن زن، یعنی شهردار سابق تهران است که به شکلی عجیب از سمتش استعفا داده و کنار رفته بود.

ساعاتی پس از انتشار آن خبر بود که بمب بزرگ خبری منفجر شد و همگان دریافتند که محمدعلی نجفی، همسر مقتول خود را به آگاهی تهران معرفی نموده وبه قتل میترا استاد اعتراف کرده است. اعترافی صریح که مقابل دوربین رسانه ملی نیز صورت گرفت تا پرونده خیلی زود در مسیر تکمیل قرار گرفته و روانه دادگاه شود. دادگاهی که امروز با حضور وکلای طرفین و نجفی آغاز به کار کرد.
 
روایت کشف قتل از زبان کارمند شهرداری/ نجفی: به این باور رسیدم که همسرم «مهدورالدم» است

تذکرات ابتدایی قاضی دادگاه

در ابتدای جلسه، قاضی کشکولی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری اظهار کرد: قبل از اعلام رسیدگی لازم می‌دانم بگویم که با توجه به آثار اجتماعی که این جرم دارد باید تذکراتی در راستای آیین دادرسی کیفری جهت تنویر افکار عمومی و رسانه‌ها بیان کنم. در برپایی یک دادرسی الزامات قانونی وجود دارد که رعایت آن الزامی است. به موجب ماده ۴۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری، محاکمات در دادگاه کیفری به صورت صوتی و تصویری ضبط می‌شود که انتشار آن بدون اجازه دادگاه ممنوع است.

وی ادامه داد: در این پرونده دادستان کل کشور و رئیس قوه قضائیه در خصوص انتشار رسیدگی علنی به این پرونده، موافقت خود را اعلام کردند، اما از رسانه‌ها تقاضا داریم در چارچوب قوانین دادگاه‌های علنی، با پرهیز از انتشار حواشی و تشویش اذهان عمومی، اطلاع‌رسانی کنند.

قاضی کشکولی، حواشی ایجاد شده در این پرونده را بی‌تأثیر از دخالت‌های برخلاف موازین قانونی رسانه‌ها ندانست و علنی بودن آن را به دلیل ابعاد اجتماعی عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که نظم دادسرا را مراعات نکنند، اخراج می‌شوند، گفت: این قتل، قتلی خانوادگی است بنابراین باید موازین اخلاقی در انعکاس آن رعایت شود و به دادستان، اولیای دم، وکلای متهم و شاکی، تذکر می‌دهم که اخلاق را رعایت کنند.

قاضی کشکولی در خصوص حضار در دادگاه نیز توضیح داد: محمدعلی نجفی به همراه وکلایش (حمیدرضا گودرزی، محمد علیزاده طباطبایی و لاله عقبایی) حضور دارند. همچنین زهرا نجفی، علیرضا بربری، فرهاد آقازاده، خبرنگار سایت انصاف‌نیوز و مسعود استاد نیز به عنوان مطلع در دادگاه حاضر هستند. علاوه بر این، وکلای میترا استاد در دادگاه حاضرند، اما اولیای دم در جلسه حاضر نیستند.
 
سه اتهام نجفی در کیفرخواست

در ادامه این جلسه محمد شهریاری نماینده دادستان، کیفرخواست را قرائت کرد و با اشاره به مشخصات متهم (محمدعلی نجفی) گفت: وی فعلاً در زندان اوین با حکم بازداشت قرار موقت حضور دارد.

وی سه اتهام را برای محمدعلی نجفی اعلام کرد؛ مباشرت قتل عمدی مرحوم میترا استاد، فرزند کاکابرار، ۳۶ ساله با سلاح گرم، حمل و نقل سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز و ایراد صدمه غیرمنتهی به فوت.

شهریاری در ادامه با اشاره به مشاهدات صحنه جرم اظهار داشت: پس از اعلام قتل، بازپرس ویژه به همراه اکیپ صحنه جرم، در محل حاضر شده و میترا استاد را درحالی‌که در وان سرش به سمت جنوب و پا به سمت شمال بود، از پهلو و سمت چپش خونریزی مشاهده می‌شد، کشف کردند. اسباب منزل هنوز چیدمان نشده بود و دست‌نوشته‌ای در محل کشف شد. با کشف چنین نوشته‌ای، این پیش‌بینی را کردیم که محمدعلی نجفی می‌تواند یکی از متهمین باشد لذا دستگیری وی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در دوربین‌ها خروج آقای نجفی در ساعت ۱۱:۴۳ مشاهده شد، گفت: قبل از خروج، آقای نجفی با آقای فرهاد آقازاده، یکی از کارکنان شهرداری تماس گرفته تا به درب منزل بیاید و دو کیف را به وی بدهد.
 
روایت کشف قتل از زبان کارمند شهرداری

شهریاری در ادامه با اشاره به اظهارات فرهاد آقازاده گفت: «من به علت استرس، نمی‌توانم بنویسم. من می‌گویم شما بنویسید. ساعت ۹:۲۶ دکتر نجفی با من تماس گرفت تا به خانه آن‌ها بروم. داخل پارکینگ سه بار با وی تماس گرفتم، اما گوشی را برنداشت. زنگ طبقه هفتم را زدم، درب را باز کردم، دو کیف دستی قهوه‌ای و مشکی به من دادند که آن را به دخترشان برسانم. دوباره تماس گرفتند که کیف قهوه‌ای را بیاور. کیف قهوه‌ای را بردم، چیزی در آن گذاشتند و دوباره گفتند آن را به دخترشان تحویل بدهم که وقتی داخل آن را باز کردند، نامه‌ای داخلش بود. پس از خواندن آن نامه، دختر آقای نجفی به همراه همسرشان و من به طبقه هفتم مراجعه کردیم. هر چه در زدیم، باز نکردند. من کلید داشتم که با اجازه دختر آقای نجفی، در را با کلید باز کردم. همان زمان پسر خانم استاد نیز آمد. اتاق‌ها را باز کردیم، اما خانم استاد را ندیدیم. سرانجام در سرویس بهداشتی داخل اتاق، با جسد خانم استاد روبرو شدیم».

در ادامه اظهارات شاهد آمده است: «دیدم شلوارک آقای نجفی خونی بود و فکر کنم که مچ پای ایشان نیز زخمی شده بود».

در ادامه اظهارات پسر ۱۶ ساله میترا استاد آمده که در آن اعلام شده است: «زمانی که برای گرفتن پول آژانس به خانه مراجعه می‌کند، می‌بیند دختر آقای نجفی در حال گریه کردن است و داماد و راننده ایشان نیز در منزل حضور دارند. وقتی مادرش را در حمام می‌بیند، فکر نمی‌کرد مُرده باشد و از دختر آقای نجفی درخواست می‌کند با اورژانس تماس بگیرد. گوشی آقای نجفی خاموش بوده و به گفته اظهارات پسر مقتول، آقای نجفی آن شب در خانه آن‌ها بوده و با مادرش نیز درگیری داشته است».

پسر میترا استاد گفته است که «آقای نجفی به آن‌ها گفته که اسلحه خود را در منزل همسر اولش نگهداری می‌کند».
 
بالشتی که نجفی در حین ارتکاب جرم از اتاق خواب برداشته و به سمت مقتوله برده و در زمان شلیک گلوله به همراه داشت روی میز نماینده دادستان قرار گرفت.
بالشتی که نجفی در حین ارتکاب جرم از اتاق خواب برداشته و به سمت مقتوله برده و در زمان شلیک گلوله به همراه داشت روی میز نماینده دادستان قرار گرفت.
 
 
نجفی: استاد به من گفت «مطلقه» است، اما این موضوع در شناسنامه اش نیامده

در ادامه نماینده دادستان به نامه سه برگی که در یکی از کیف‌هایی که به زهرا نجفی داده شده، اشاره کرد و گفت: در این نامه سه برگی که به صورت پشت و رو نوشته شده بود، محمدعلی نجفی به طور مختصر به زندگی میترا استاد اشاره کرده و اظهار داشته که نمی‌خواهد این موضوعات در سطح عموم مطرح شود.

به گفته قاضی شهریاری، در این نامه به نحوه آشنایی محمدعلی نجفی و میترا استاد اشاره شده که «در اردیبهشت ماه سال ۹۶ به عنوان یکی از کاندیدا‌های شورا‌های اطراف تهران برای کمک به ایشان مراجعه می‌کند که آن زمان با چادر و روسری بوده است. پس از آن تقاضای ملاقات حضوری و خصوصی کرده که در این دیدار، احساس و علاقه طرفین ایجاد می‌شود. وی می‌گوید بخشی از اظهارات میترا استاد به من، راست و بخشی غیرواقعی بوده است. وی اعلام کرده که مطلقه است، اما این موضوع در شناسنامه‌اش نیامده است.»

در ادامه این نامه، نجفی می‌گوید «در تیر ماه با این خانم عقد موقت می‌کند که لغزش بزرگی در زندگی‌اش است، اما خواهر، مادر و برادر وی در نامه‌ای به نجفی اذعان می‌کنند که وی پس از مسلمان شدنش، هیچ‌گونه رابطه‌ای با همسرش نداشته است».

در ادامه این نامه آمده است: «متأسفانه به دلیل شغل حساس من (شهردار تهران)، برخی نهاد‌ها به موضوع ورود پیدا کرده‌اند».
 
نجفی: به این باور رسیدم که همسرم مهدورالدم است

در ادامه قاضی به نماینده دادستان تذکر داد که این موضوعات نباید در دادگاه علنی، مطرح شود و مستلزم طرح در جلسات غیرعلنی است که نماینده دادستان اعلام کرد این مسائل در کیفرخواست است و من نامه آقای نجفی را اعلام کردم و از این به بعد تیتروار موضوعات را مطرح می‌کنم.

شهریاری ادامه داد: موضوعات دیگری که در این نامه مطرح شده بود، توهین، تهمت، عدم رعایت موازین شرعی و … بود و در آخر مطلب آمده است که «این مسائل مرا به این باور رساند که ایشان مهدورالدم است و اقدام به این کار کردم. از بازماندگان و ملت ایران پوزش می‌خواهم. از همسر اولم عذرخواهی می‌کنم و طلاق وی را منتفی می‌دانم. از باران عزیزم که ۶ ماه است از دیدنش محروم هستم، عذرخواهی می‌کنم».

در ادامه شهریاری گفت: با خواندن این نامه، احتمال خودکشی نجفی مطرح شد که در نهایت مطلع شدیم وی ساعت ۱۹ خود را به اداره آگاهی در خیابان وحدت اسلامی معرفی کرده است و در این مرجع، به قتل میترا استاد با سلاح اعتراف کرده است.

در ادامه شهریاری نماینده دادستان اعلام کرد، با توجه به درخواست اولیای دم برای قصاص تقاضای اشد مجازات را برای متهم داریم.

همچنین وی در پاسخ به برخی از انتقادات که گفته می‌شد روند رسیدگی به این پرونده با سرعت بالایی انجام شده گفت: این پرونده ۴ روزه تحقیقاتش به پایان نرسیده بلکه یک هفته زمان برده که ما ده‌ها پرونده در این خصوص را رسیدگی می‌کنیم که کمتر از ۱۰ روز روند آن به پایان می‌رسد. اخیراً قتل شیرمحمدعلی که کمتر از ۴۸ ساعت کیفرخواستش به دادگاه ارسال شد.
 
وقتی در قم تسلیت گفتند فهمیدم همه از ماجرا مطلع شده‌اند
 
شهریاری افزود: نجفی در اعترافات خود نوشته به قم رفتم و کیفی که در آن اسلحه بود را به امانت‌داری بردم، اما مرا شناختند و گفتند می‌توانی به داخل ببری. آنجا خواستند با من عکس بگیرند و تسلیت هم گفتند اینجا بود که فهمیدم که همه از ماجرا باخبر شده‌اند و با یک سواری به ترمینال جنوب رفتم و سپس خود را به پلیس معرفی کردم.

نماینده دادستان گفت: سلاح از قبل مسلح بوده، ولی در تحقیقات اولیه متهم اعتراف می‌کند که قبل از حمام مسلح کرده بود. همچنین مشروبات مصرف نکرده است و دست نوشته‌ها را خودش نوشته است.

وی با اشاره به اعترافات متهم گفت: اختلافات خانوادگی انگیزه قتل اعلام شده و سلاح تا تاریخ ۲۹ مهر ماه ۹۴ دارای مجوز بوده است، ولی تمدید نشده است و متهم به آن اعتراف دارد.

شهریاری ادامه داد: اظهارات شاهدان در زمان وقوع قتل وجود ندارد و کسی نبوده است فقط راننده متهم می‌گوید زمانی پس از جنایت مشاهده کرده که پای چپ نجفی خون‌آلود و از او علت را پرسیده و نجفی گفته با همسرم درگیر شدم.

وی درباره آلت قتاله و نحوه کشف گفت:اسلحه مذکور به همراه شش فشنگ همراه و ۵ گلوله زده شده بود و سلاح در بدو امر گفته شده با مجوز بوده، ولی تمدید نشده و همچنین سلاح به حرم برده شده است و در نتیجه دادرسی ۸ فشنگ در این اسلحه تأیید و ۵ پوکه جنایی به دست آمده و سلاح از نوع جنگی و عیرخودکار بوده است.
 
تشریح جزئیات صحنه قتل توسط دختر نجفی

در ادامه جلسه زهرا نجفی با حضور در جایگاه گفت: بنده فرزند آقای محمدعلی نجفی هستم و شهادت می‌دهم و قسم می‌خورم جز واقعیت چیزی نگویم. در ۷ خرداد آقای آقازاده (راننده نجفی) به منزل ما آمد و دو کیف دستی به من داد و در یکی از آن نامه‌ای از پدرم که شامل سه صفحه بود مشاهده کردم و به دلیل اینکه پدرم در آن نامه از مردم ایران و فامیل و خانواده عذرخواهی کرده بود ترسیدم. نگران شدم و با همسرم تماس گرفتم و حدود ساعت ۱۲ تا ۱۲ و نیم به برج آرمیتا محل زندگی پدرم رسیدیم. چند بار آقای آقازاده زنگ زد، ولی کسی جواب نداد و بعد با کلید در را باز کردیم و قبل از ورود آقای آقازاده باز هم همسر و پدرم را صدا زدند، ولی صدایی نشنیدیم و هیچ کس در را باز نکرد و ما نهایتاً وارد شدیم. آقای آقازاده اولین نفری بودند که جسد را مشاهده کردند. بعد همسرم رفت و سپس من جسد را مشاهده کردم و در این زمان پسر خانم استاد رسید که من از همسرم خواستم او را به بیرون ببرد تا این صحنه را نبیند و سپس آقای آقازاده سمت اتاق خواب رفت و در را باز کرد و یک دفعه گفت: یا ابوالفضل و همسرم پشت سرشان رفت و با جسد مرحومه روبه‌رو شدند، شوکه شدیم و به بدن میترا استاد دست زدند که سرد بود.

دختر شهردار اسبق تهران ادامه داد: من براساس نامه‌ای که در آن نوشته شده بود انالله و انا الیه راجعون نگران شدم و فکر کردم می‌خواهد خودش را بکشد و بیشتر به این دلیل رفتم. زمانی که همسرم به اورژانس زنگ زد متوجه نشده بود که خانم استاد تیر خورده و گفت که حالشان بد شده و اورژانس از او خواست که مرحومه را بخواباند و بعدش من عکس گرفتم که این خانم به حالت نشسته در وان افتاده بود و حتماً صدای ضبط شده ما خواهد بود و خود اورژانس مکالمه‌ها را ضبط می‌کند.

زهرا نجفی افزود: من یک عکس گرفتم و وقتی وارد شدم دیدم که مرحومه خون‌آلود هست و اول متوجه نشدم که او تیر خورده و وقتی که به درخواست اورژانس با همسرم شروع به ماساژ خانم استاد کردیم، دیدم سینه او جای گردی سوراخ است و دو تیر آنجا افتاده و متوجه شدم که خانم استاد تیر خورده و به همسرم گفتم ماساژ ندهد. آقای آقازاده اولین نفر بود که جسد را دید و غیر از من و همسرم کسی آنجا نبود. البته پسر مرحومه استاد از سمت اتاق دوید و شاید یک لحظه آن را دیده باشد. خون کف حمام و داخل وان بود، ولی خون خشک شده بود. چون اورژانس به ما گفت که خون خشک است.

قاضی از زهرا نجفی پرسید: در عکس بالشت روی جسد افتاده است دلیلش چیست که او گفت: بالشت روی جسد نبود و کف حمام بود و بدنشان خشک بود. وقتی من دست زدم دیدم خانم استاد سرد است.
 
داماد نجفی: نگران خودکشی آقای نجفی بودیم چون سابقه داشت!
 
در ادامه داماد محمدعلی نجفی به جایگاه فراخوانده شد. او در خصوص جزییات روز حادثه گفت: من سر کار بودم که این اتفاق افتاد، همسرم به من زنگ زد که سریع خودت را به خانه برسان. وقتی آمدم آقای آقازاده پریشان در خانه راه می‌رفت و خانمم اعلام کرد بابا نامه‌ای به من دادند که با انا لله و انا الیه راجعون به پایان رسیده. چون نامه طولانی بود فقط پاراگراف آخرش که عذرخواهی و حلالیت بود خواندم و به سمت منزل آقای نجفی که آدرس آن نداشتیم حرکت کردیم. آقای آقازاده جلو می‌رفت و ما با خودروی خود پشت سر او حرکت می‌کردیم.

وی در خصوص برخوردش با پسر میترا استاد نیز گفت: ما وی را نمی‌شناختیم و تاکنون با وی برخورد نداشتیم و آقای آقازاده وی را به ما معرفی کرد. تلاش کردم که مهیار مادرش را نبیند، اما فریاد می‌زد بابا، مامانم را کشت.

همسر زهرا نجفی در خصوص خون کف حمام گفت: کف حمام پر خون بود، اما در وان ردی از خون وجود داشت. در ابتدا متوجه اثر تیر بر روی سینه میترا استاد نشده و در ابتدا و هنوز به منزل نرسیده بودیم نگران این بودیم که بلایی بر سر آقای نجفی آمده باشد. زیرا گمان می‌کردیم ممکن است خودکشی کند، زیرا پیش از این، این اتفاق افتاده بود. آقای نجفی ساعت ۷.۵ بود که با حاج خانم تماس گرفت که زهرا (همسر من) گوشی تلفن را برداشت و ایشان اعلام کرد که قصد معرفی خود به آگاهی شاپور را دارد.

داماد متهم در پاسخ به پرسش قاضی که چه کسی به نیروی انتظامی اطلاع داده گفت: مطلع نشدم چه کسی به ۱۱۰ زنگ زد، من در حال اجرای راهنمایی‌های اورژانس بودم.

وی در خصوص اینکه مطلع بود آقای نجفی اسلحه دارد، گفت: این موضوع را از زمان ازدواج با همسرم اطلاع داشتم.
 
خبرنگار انصاف‌نیوز: استاد می‌خواست خبر طلاق نجفی از همسر اولش را رسانه‌ای کند

خبرنگار سایت خبری انصاف‌نیوز نیز به عنوان آخرین مطلع در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به سوال رئیس دادگاه در مورد اینکه شما خبرنگار سیاسی بودید و خانم استاد مسائل سیاسی را مطرح می‌کرده یا مسائل خصوصی را؟ پاسخ داد: ابعاد خصوصی را مطرح می‌کرد. در آخرین تماسی که با من گرفت، گفت که نجفی همسر اول خود را طلاق داده و من می‌خواهم این موضوع را رسانه‌ای کنم، چون ایشان قول‌هایی داده است، ولی اموال خود را به همسر و دخترش داده است.

قاضی مجدد سوال کرد که مسائل سیاسی مطرح می‌شد یا اجتماعی؟ رشیدیان گفت: خانم استاد می‌گفت: پدرم می‌گوید دخترم همسر دوم مردی شده که سن بالایی دارد. یک بار از او پرسیدم آیا آقای نجفی با شما زندگی می‌کند که گفت: بله و این باور به من القا شده بود که روابطشان حسنه است.

این خبرنگار در مورد اینکه آیا خانم استاد از درگیری فیزیکی هم حرفی زده گفت: بار دوم که تماس گرفت یعنی دی ماه سال گذشته، با صدای گرفته‌ای حرف می‌زد که مشخص بود درگیری داشته است.

در این لحظه قاضی کشکولی رئیس دادگاه، زمان تنفس اعلام کرد و گفت: برای تطبیق اظهارات مطلعین با اظهارات نجفی ضرورتی وجود دارد که باید به اخذ اظهارات اولیای دم هم پرداخته شود.

وی با بیان اینکه اولیای دم در این جلسه حضور ندارند گفت: این افراد نیز باید در جلسه بعد حضور داشته باشند تا مطالبشان را بگویند تا سپس وارد رسیدگی شویم.
 
پایان نشست دادگاه با دستور قاضی
 
قاضی کشکولی رئیس دادگاه، حدود ساعت ۱۲ ظهر، پایان اولین جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده، ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه خواهد بود.

کشکولی در پایان جلسه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی در جمع خبرنگاران، در رابطه با عدم حضور اولیای دم در این جلسه، گفت: به هر حال آن‌ها تصمیم گرفتند که وکیل معرفی کنند البته ضروری است که در جلسه بعدی دادگاه بیایند.

وی در پاسخ به اینکه عدم حضور آن‌ها آیا خللی به جلسه وارد می‌کند، گفت: در روند رسیدگی به پرونده خللی ایجاد نخواهد شد.

قاضی کشکولی در مورد اینکه عدم حضور فرزند میترا استاد به دلیل مشاهدات عینی آیا مشکل‌ساز خواهد بود یا خیر، پاسخ داد: در مورد ماهیت پرونده بهتر است صحبت نشود.

وی در مورد تعداد برگزاری جلسه رسیدگی گفت: بستگی به دفاع طرفین دارد.

قاضی کشکولی همچنین در پاسخ به این مساله که برخی‌ها اصرار دارند شهردار اسبق تهران قتل را به گردن گرفته، گفت: این موضوع در رابطه با ماهیت پرونده است و اجازه دهید در جلسه دادگاه بررسی شود.

وی همچنین در مورد اینکه گفته شده شاید این پرونده ختم به صلح و سازش شود، گفت: بهتر است این موضوع را از خودشان بپرسید.

برادر میترا استاد: کوتاه نمی‌آییم

به گزارش ایسنا، برادر میترا استاد در حین خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه خیلی‌ها اصرار دارند که بگویند نجفی قتل را به گردن گرفته است، گفت: خیر، اینگونه نیست تمام مدارک و شواهد در دادگاه موجود است که فقط ایشان از ساختمان خارج شده و شخص دیگری نبوده است.
 
انتهای یپام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار