کد خبر: ۷۶۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ 11 July 2019

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلث اند هیومن ریسرچ"، اگرچه سرطان شرایطی سخت و ترسناک محسوب می شود، اما مطالعات نشان داده اند که تا 70 درصد از موارد سرطان های شایع از طریق انتخاب های سبک زندگی قابل پیشگیری بوده اند.

در ادامه با 11 عامل پیشگیری از سرطان که احتمالا نادیده گرفته می شوند، بیشتر آشنا می شویم.

رژیم غذایی سالم و حفظ وزن سالم

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

اجازه دهید با اصول پایه آغاز کنیم. برای کاهش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان، باید یک رژیم غذایی متعادل و سالم را دنبال کرده و وزنی سالم را حفظ کنید. این به معنای مصرف مقادیر فراوان از میوه ها، سبزی ها و غلات کامل و محدود کردن مصرف گوشت های چرب، به ویژه نمونه های فرآوری شده است.

همچنین، قندهای پالایش شده با بروز التهاب در بدن پیوند خورده اند که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. پرهیز از غذاهای فرآوری شده یا بسته بندی شده می تواند به کاهش مصرف قند کمک کند.

تحرک بدنی

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

یک سبک زندگی کم تحرک میزبان مشکلات سلامت مختلف است که سرطان نیز یکی از آنها محسوب می شود. ورزش کردن می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک کند، التهاب را کاهش دهد و سوخت و ساز بدن را تسریع کند.

هر فعالیتی که آثار مواد سرطان‌زا در بدن را محدود کند، مفید است. کارشناسان انجام حداقل دو ساعت و نیم فعالیت ایروبیک با شدت متوسط در هفته را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان توصیه کرده اند.

عدم استفاده از تنباکو

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

سیگار کشیدن با عوارض سلامت جدی پیوند خورده است. این عادت ارتباطی قوی با سرطان های ریه، دهان، گلو، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم، و کلیه دارد.

جویدن تنباکو نیز اقدامی مضر بوده و با سرطان های دهان و پانکراس پیوند خورده است. بی تردید، ترک سیگار دشوار است، اما خوشبختانه روش های مختلفی برای ترک این عادت مضر و مرگبار وجود دارند که پزشک می تواند بهترین توصیه ها را در این زمینه به شما ارائه کند.

نوشیدن آب تصفیه شده

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

نوشین آب تصفیه شده یکی دیگر از اقداماتی است که باید در راستای کاهش خطر ابتلا به سرطان مد نظر قرار دهید. گاهی اوقات آب لوله کشی تصفیه شده گزینه ای بهتر از آب های بطری شده محسوب می شود.

استفاده از دستگاه های تصفیه آب در خانه می تواند احتمال مواجهه با مواد سرطان‌زا و مواد شیمیایی مختل کننده فعالیت هورمون ها را کاهش دهد. همچنین، از مصرف هر گونه نوشیدنی که در بطری های پلاستیکی حاوی BPA نگهداری می شوند، پرهیز کنید. ظروف ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا شیشه جایگزین های بهتری هستند.

محافظت از پوست در برابر خورشید

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

آفتاب سوختگی ها می توانند خطر سرطان پوست را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. در میانه روز بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که خورشید با بیشترین قدرت می تابد، بهتر است از قرار گرفتن در معرض آن پرهیز کنید.

برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید استفاده از کرم های ضد آفتاب و لباس مناسب که پوست را پوشش می دهد، توصیه شده است. نتایج یک مطالعه در اسپانیا نشان داد که استفاده از لباس هایی به رنگ آبی یا قرمز نسبت به لباس های سفید یا زرد رنگ می تواند محافظت بهتری در برابر نور خورشید ارائه کند.

توجه به رژیم ویتامینی

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

مصرف یک مولتی ویتامین در روز اقدامی راحت و بی دردسر است، اما ممکن است در نتیجه این کار دریافت بیش از حد برخی مواد مغذی را تجربه کنید.

به عنوان مثال، یکی از اعضای خانواده ویتامین B به نام اسید فولیک برای زنان باردار یا آنهایی که قصد دارند باردار شوند، ضروری است، اما مصرف بیش از حد شکل مصنوعی این ماده مغذی با خطر بالاتر سرطان ها روده بزرگ، ریه و پروستات پیوند خورده است. انتخاب ویتامین ها به صورت جداگانه برای تامین نیازهای خاص گزینه ای سالم‌تر و بهتر نسبت به مصرف یک مولتی ویتامین است.

ایجاد مصونیت

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

برخی عفونت های ویروسی می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، از این رو، ایجاد مصونیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هپاتیت B با سرطان کبد پیوند خورده است.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیز یک ویروس منتقله از راه جنسی است که با سرطان های دهانه رحم و دیگر اندام های تناسلی و همچنین سرطان های سلول سنگفرشی سر و گردن پیوند خورده است.

یک پزشک می تواند در تصمیم گیری برای انتخاب واکسن های مفید به شما کمک کند.

توجه به خطر تلفن های همراه

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

کنار گذاشتن گوشی های هوشمند در دنیای امروز غیرممکن به نظر می رسد، اما چندین مطالعه پیوند بین استفاده از تلفن همراه و سرطان مغز به واسطه قرار گرفتن سر در برابر مقادیر زیاد انرژی فرکانس رادیویی را نشان داده اند.

با استفاده از اسپیکر تلفن همراه یا یک هدست می توانید خطر را به حداقل برسانید و زمانی که تلفن همراه را روی گوش خود قرار می دهید نیز سعی کنید مدت مکالمه کوتاه باشد. زمانی که از تلفن همراه خود استفاده نمی کنید، به جای این که آن را در جیب و نزدیک به بدن خود حمل کنید، می توانید آن را در یک کیف قرار دهید.

پرهیز از خشک شویی

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

حلال اصلی مورد استفاده در خشک شویی پرکلرواتیلن نام دارد و به گفته آکادمی ملی علوم آمریکا و سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، کارگرانی که به طور منظم با این ماده در تماس هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان های کبد و کلیه و همچنین لوسمی یا سرطان خون قرار دارند.

بر همین اساس، تماس پوست با پرکلرواتیلن سالم‌ترین انتخاب محسوب نمی شود. بسیاری از لباس ها را می توان به صورت دستی شسته و در مجاورت هوا خشک کرد یا از مواد طبیعی مانند سرکه سیب برای پاک کردن لکه ها استفاده کرد که گزینه ای کمتر سمی محسوب می شود.

پرهیز از سرریز بنزین از باک خودرو

سرطان و 11 قانون برای پیشگیری!

سرریز بنزین از باک خودرو نه تنها از نظر مالی می تواند هزینه ای بیشتر به شما وارد کند، بلکه مهم‌تر از آن می تواند سلامتتان را در معرض خطر قرار دهد.

بنزین در مجاورت هوا به سرعت تبخیر می شود و این به معنای آن است که مواد شیمیایی سرطان‌زا مانند بنزن وارد هوا شده و سپس می توانند روی پوست بدن شما نشسته یا وارد ریه ها شوند.

پرهیز از الکل

مطالعات نشان داده اند که نوشیدن الکل می تواند خطر سرطان های مری، کولورکتال، سر و گردن، کبد و پستان را افزایش دهد.

حتی اگر قادر به ترک الکل نیستید، محدود کردن مصرف آن برای کاهش خطر ابتلا به سرطان را در دستور کار خود قرار دهید.

سخن پایانی

همان گونه که در ابتدای این مطلب اشاره شد، سرطان یک بیماری ترسناک است. اما شما برای مقابله و پرهیز از این بیماری از قدرت بیشتری نسبت به آنچه فکر می کنید، برخوردار هستید. نکاتی که پیشتر به آنها اشاره شد می توانند تغییری چشمگیر در خطر ابتلا به سرطان ایجاد کنند.

با تعهد به یادگیری و تمایل به تغییر در عادات، شما می توانید خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

جدا از این عوامل پیشگیری، آشنایی با علائم سرطان ها نیز اهمیت ویژه ای دارد. مطالعات نشان داده اند که هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، احتمال بهبودی و نرخ بقای بیمار نیز می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار