کد خبر: ۷۶۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ 09 July 2019

به گزارش تابناک اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی امروز در آئین تودیع و معارفه دادستان‌های عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با اشاره به تلاش دشمن برای خدشه وارد کردن به جایگاه والای دستگاه قضا اظهار کرد: خوشبختانه در دهه‌های اخیر اقدامات بسیار ارزنده و قابل توجهی برای مبارزه با فساد در قوه قضائیه انجام پذیرفته تا نتیجه آن ارتقای جایگاه اجتماعی دستگاه قضا باشد.

وی افزود: باید قوای سه‌گانه به موضوع بازدارندگی جرائم توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که تراکم پرونده‌ها نشان‌دهنده وجود خلاء در بخش‌های مهمی همچون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: ۱۶ میلیون پرونده قضائی در کشور وجود دارد و چنانچه به موضوع بازدارندگی جرائم توجه ویژه‌ای انجام می‌شد به بسیاری از مشکلات کنونی مبتلا نمی‌شدیم و باید مجلس و دستگاه قضائی ورود جدی به مدیریت این موضوعات مهم داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بر شناسایی ایرادات و خلاء‌هایی که زمینه‌ساز بروز تخلف از قوانین می‌شود تاکید کرد و یادآور شد: برای مقابله با افزایش پرونده‌ها انتظارات ویژه‌ای از کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

عاملی به نقش مهم قوه مجریه در کاهش بروز تخلفات و جلوگیری از روانه شدن سیلی از پرونده‌ها به محاکم قضائی اشاره کرد و بیان داشت: چرا ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باید به گونه‌ای توزیع شود که زمینه بروز تخلفات متعدد و ایجاد پرونده‌های حجیم و متعددی را در دستگاه‌های قضائی شود.‌

وی در ادامه تلاش دشمن برای خدشه وارد کردن به جایگاه والای دستگاه قضا را مورد تاکید قرار داد و گفت: خوشبختانه در دهه‌های اخیر اقدامات بسیار ارزنده و قابل ذکری برای مبارزه با فساد در قوه قضائیه انجام پذیرفته تا نتیجه آن ارتقای جایگاه اجتماعی دستگاه قضا باشد.

منشاء بسیاری از پرونده‌های قضائی کوتاهی دستگاه‌های اجرایی است

حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری هم در آئین تودیع و معارفه دادستان‌های عمومی و انقلاب استان اردبیل اظهار کرد: کوتاهی و سهل‌انگاری در دستگاه‌های اجرایی عامل وقوع بسیاری از پرونده‌های قضائی و بروز تخلفات است و در این راستا نیازمند هوشیاری و نظارت ویژه‌ مدیران و نهادهای نظارتی هستیم.

وی افزود: بررسی پرونده‌هایی با دو هزار شاکی و ۲۰۰ جلد پرونده نشان‌دهنده قصور یا سهل‌انگاری مدیران برخی از دستگاه‌های اجرایی در عمل به بخشی از وظایف محوله بوده و خسارت چنین ندانم‌کاری‌هایی به جامعه تحمیل می‌شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در صورت وقوع تخلف در دستگاه‌ها نباید اجازه برداشتن گام دوم به چنین تخلفاتی داده شود، بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد آسیب‌های اجتماعی و پرونده‌های قضائی موجود را می‌توان با تعامل و هم‌افزایی در دستگاه‌های اجرایی کاهش داد.

وی به نقش مهم پیشگیری از تخلف و جرائم با افزایش نگاه‌های نظارتی تیزبینانه نسبت به عملکرد دستگاه‌ها تاکید کرد و یادآور شد: در دستگاه قضا نیازمند تعامل صد درصدی با دستگاه‌های اجرایی هستیم چراکه پیشگیری از وقوع جرائم یک موضوع مهم با گستره بسیار بالا و فراقوه‌ای است.

به گفته منتظری کوچک‌ترین تخلف یا انحراف مالی در دستگاه‌های قضائی در هر سطحی که باشد باید بلافاصله مورد بررسی قرار گرفته و به هیچ عنوان نباید فسادی در بخش‌های اداری یا قضائی قوه قضائیه راه یابد.

وی تاکید کرد: جلب اعتماد مردم با صداقت، پاکی و عمل کردن به وظایف در چارچوب قوانین محقق خواهد شد و راهکار رسیدن به این طهارت زدودن هرگونه فساد در قوه قضائیه است.

دادستان کل کشور وظیفه نظارت بر دادسراها را بسیار سنگین و مهم دانست و تصریح کرد: برخورد کارمندان دستگاه قضا و قضات باید همواره با حسن خلق همراه شود.

منتظری  در ادامه به جنگ دشمن در چندین جبهه مهم اشاره کرد و افزود: دشمنان جهانی به دنبال تنگ کردن سفره‌های مردم با ایجاد تحریم‌های سخت اقتصادی و ایجاد شبیخون فرهنگی با توسل به فناوری سایبری هستند.

وی گفت: دولت باید با راه‌اندازی هر چه مناسب شبکه ملی اطلاعات به مدیریت فضای مجازی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد و اقدامات موجود را متناسب با حملات دشمنان قرار دهد.

مطالعه جامع آسیب‌های اجتماعی در اردبیل خاتمه یافت

اکبر بهنام جو نیز در آیین تودیع و معارفه دادستان های عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل به اقدامات شایان توجه دستگاه قضا در اردبیل اشاره کرد و گفت: مجموع اقدامات منجر به تامین امنیت شده است.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات و معضلات ملی است، افزود: با این وجود بسیاری از مشکلات را می‌توان در خود استان حل و فصل کرد و چنین توانی در مدیران استانی وجود دارد.

استاندار اردبیل گفت: از جمله مشکلات بیکاری است که در تلاش هستیم با ایجاد فرصت‌های شغلی نسبت به اشتغال زایی جوانان اقدام کنیم تا بسیاری از آسیبهای پیرامون این معضل کاهش یابد.

به گفته رئیس شورای اداری استان در حوزه کشاورزی یک میلیون تن به محصولات اضافه شده است و در بحث صنعت و گردشگری اقداماتی صورت گرفته تا جایی که واحدهای غیرفعال تولیدی را به کمتر از 20 درصد می رسانیم.

بهنام جو به مطالعات آسیب های اجتماعی در استان اشاره کرد و افزود: ورود شوراها و دهیاران در بحث کاهش آسیبهای اجتماعی را برنامهریزی میکنیم.

استاندار اردبیل به ضرورت مشارکت تمامی شهروندان در کاهش آسیب ها تاکید و تصریح کرد: به ویژه در شرایطی که دشمن به دنبال ضربه به ارزش ها است اقدامات شایان توجهی در خود استان صورت گرفته است.

رضایت‌مندی مردم از مدیریت پرونده‌های قضائی

ناصر عتباتی هم در آئین تودیع و معارفه دادستان‌های عمومی و انقلاب استان اردبیل اظهار کرد: رسیدگی مناسب و به‌موقع به پرونده‌های مهم ملی باعث شده تا رضایت نسبی مردم را در پی داشته باشد.

وی افزود: در سال‌های اخیر هیچ‌گونه قتل کشف نشده‌ای در استان اردبیل وجود نداشته و پرونده مجرمان طی موازین قانونی با تلاش عوامل امنیتی، انتظامی و دستگاه قضا مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه در سالیان اخیر نزدیک به ۲۳ پرونده قصاص به صلح و سازش منجر شده است، ادامه داد: تقویت سرمایه‌های اجتماعی یک ضرورت بوده و قوه قضائیه ملجأ و پناهگاه مردم محسوب می‌شود.

عتباتی ادامه داد: خوشبختانه رویکرد بسیار مناسبی را در اشتغال زندانیان اردبیلی شاهد هستیم تا این استان به دلیل کارآفرینی دو هزار و ۲۸۴ زندانی و ایجاد شغل مولد برای هزار و ۲۸۳ نفر از استان‌های برتر کشور شناخته شود.

به گفته وی در شرایطی که پنج هزار فقره پرونده ثبت نشده در دادسراهای استان وجود داشت، به دلیل الزام بر ثبت متمرکز پرونده‌ها و تخصصی‌تر کردن آن در دادسراها رسیدگی به پرونده‌ها از دقت و سرعت بهتری برخوردار شد.

رئیس دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: در حوزه‌ اقتصادی با توسل به حمایت‌های همه جانبه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به صورت مستمر اقدامات مهمی در استان انجام پذیرفته که نتیجه آن احیای‌ واحدهای تولیدی و توجه به اشتغال در استان شده است.

وی گفت: دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان از مجموعه جوانان تلاشگر و پرتوان و با انگیزه‌ای تشکیل شده تا با وجود پرونده‌های پرتعدد رسیدگی به پرونده‌ها با سرعت و انسجام مناسبی انجام پذیرد.

دادستانی در کنار مردم و مسئولان است

دادستان جدید اردبیل صبح امروز در آیین تودیع و معارفه دادستان های عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل اظهار داشت: موفقیت دستگاه قضایی مرهون همکاری تمامی حوزه‌ها و مسئولان است.

سید عبدالله طباطبایی به اهتمام دستگاه قضا برای تحقق حقوق عامه را تاکید کرد و گفت: به منظور تکریم مردم و احقاق حقوق عامه باید از خود مجموعه قضایی آغاز کنیم.

وی افزود: رضایت مردم در روند رسیدگی به پرونده‌ها اهمیت ویژه دارد و شان و منزلت مردم در بررسی پرونده‌ها باید رعایت شود تا در مجموع ارباب رجوع با رضایت کامل دستگاه قضایی را ترک کنند.

دادستان جدید اردبیل با اذعان به اینکه احساس امنیت از وجود امنیت اهمیت بالاتری دارد، تصریح کرد: هر چند در استان اردبیل چنین احساسی ایجاد شده اما من بعد اهتمام ما تقویت احساس امنیت خواهد بود.

طباطبایی دستگاه قضایی را حافظ امنیت توصیف کرد و افزود: دستگاه قضا و دادستانی در کنار مردم و مسئولان است تا بتوان به شکل مطلوب امنیت را تامین کرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار