مدیرکل آموزش سازمان حفاظت محیط زیست
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که علامت های هشدار دهنده زیست محیطی در اردبیل ظهور کرده گفت: وضعیتی که در استان اردبیل به وجود آمده شایسته یک استان کوهستانی نیست و این موضوع نیازمند برنامه ریزی درست می باشد.
کد خبر: ۷۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶ 12 August 2015

به گزارش ایرنا ، محمد درویش در همایش زیست محیطی دهیاران اردبیل، نشست زمین و لخت بودن دشت های حاشیه این استان را از جمله آسیب هایی دانست که در سال های اخیر به دلیل مصرف بی رویه آب در مزارع کشاورزی ایجاد شده و حل این معضل جز با مدرن سازی کشاورزی ممکن نیست.

وی با اشاره به مدیریت غیر اصولی برخی مناطق نمونه زیست محیطی در استان ، مدیریت نامناسب دریاچه شورابیل را نمونه ای از این مدیریت ها برشمرد و گفت: مقدم دانستن گردشگری و اولویت دادن به اقتصاد گردشگری باعث شده اکوسیستم طبیعی شورابیل با اضافه کردن آب شیرین عوض شود.
وی گفت: شیرین شدن آب دریاچه شورابیل باعث تغییر اکوسیستم این دریاچه و طغیان پشه ها در این دریاچه شده و گِل های درمانی این دریاچه را از بین برده است.
او با بیان این که در چیدمان توسعه به دلیل غفلت ، حوزه محیط زیست فقیر و مغفول مانده افزود: این امر باعث تنش های جدی در حوزه محیط زیست شده است.
به گفته وی ، بی توجهی به محیط زیست باعث شده هزینه های گزافی را برای مدیریت پسماند متحمل شویم و چه بسا در اجرای آن با کمبود بودجه نیز مواجه شویم.
وی با تاکید بر لزوم افزایش ژرفای دانش نسبت به محیط زیست و شفافیت در این حوزه بیان کرد: حراست از محیط زیست تنها به معنای سخنرانی و کاشت درخت نیست ، بلکه جلوگیری از تولید زباله و رهاسازی در محیط زیست می تواند گام بزرگی در راستای حفاظت از آن باشد.
او ترویج فرهنگ استفاده از ظروف پلاستیکی و غیرقابل جذب در طبیعت را ظلم بزرگی در طبیعت و انسان دانست و افزود: باید تلاش کنیم نسلی را پرورش دهیم که سهمی را در کاهش تولید زباله ایفا کرده و طبیعت را عاری از زباله سازد.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز در این همایش از اجرای برنامه های مختلف در راستای پاکسازی محیط زیست در استان خبر داد.
شفیع شفیعی هدف از اجرای برنامه های پاکسازی را فرهنگ سازی در راستای کاهش زباله در مناطق گردشگری و روستاها عنوان کرد.
وی با بیان این که طرح کاهش و حذف استفاده از کیسه های پلاستیکی در استان اجرا می شود ، گفت: این طرح در دستگاه های اجرایی استان آغاز شده است.
وی هدف از برگزاری همایش زیست محیطی برای دهیاران را حفاظت محیط زیست در روستاها دانست و افزود: روستاها به عنوان منبع تولیدات غذایی باید عاری از زباله بوده و این موضوع باید توسط دهیاران فرهنگ سازی شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز در این همایش از اجرای طرح ها و برنامه های مختلف در راستای حفاظت از محیط زیست در استان خبر داد.
سید رضا موسوی افزود: تعطیلی 17 واحد آلاینده محیط زیست در سال گذشته ، بررسی 250 پرونده زیست محیطی در حوزه قضائی در استان ، مطالعات اثر سدهای ساخته شده در قبل و بعد از احداث و پایش و مطالعات رودخانه های استان از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام /
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار