مسافران شگفت زده شدند
هوای گرم کم سابقه درحالی پهنه وسیعی از نیم کره شمالی را در کام خود فرو برده که فلات اردبیل هوای خنک متمایل به سرد و دلپذیری را برای ساکنانش ارزانی داشته است.
کد خبر: ۷۵۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵ 01 July 2019

خبرها این روزها از آن حکایت دارند که نه تنها کشورهای واقع در عرض‌های جنب حاره و نزدیک خط استوا که بطور معمول اقلیمی حاره ای داشته و در فصول گرم اغلب با دماهای بالای ۴۰ درجه مواجهند بلکه در بیشتر کشورهای آسیایی و حتی گستره وسیعی از اروپا تابستان امسال با گرمای شدید کم سابقه آغاز شده است.

هوای گرم طاقت فرسا در بسیاری از کشورهای اروپا مانند فرانسه که اغلب در تابستان‌ها هوایی معتدل و گاهی خنک دارند مردم را بر آن داشته است تا با توسل به شیوه‌های مختلف از این پدیده جوی آزاردهنده رهایی یابند.

این درحالیست که کارشناسان هواشناسی از ادامه حاکمیت هوای گرم طی دو سه هفته آینده در این مناطق و بالا رفتن هرچه بیشتر درجه حرارت خبر می‌دهند. مردم اروپا و به خصوص فرانسه از تکرار گرمای کم سابقه و خطرناک سال ۲۰۰۳ میلادی بیم دارند که علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای مردم و دولت این کشور سبب مرگ بیش از ۱۵ هزار نفر در فرانسه شد.

نگاهی گذرا بر نقشه دمایی اینفوگرافیک شهرهای ایران نشانگر استقرار هوای گرم در پهنه وسیعی از کشورمان هست این دماها از ۴۸ درجه بالای صفر در اهواز به عنوان گرم‌ترین تا ۳۲ درجه در ارومیه به عنوان پایین‌ترین به ثبت رسیده‌اند و نشان می‌دهند که بیشتر مناطق سرزمین ایران نیز در معرض گرمای طاقت فرسای امسال قرار دارند.

در این میان اما به نظر می‌رسد سرزمین فلاتی شکل اردبیل اقلیمی متفاوتی دارد که از رژیم دمایی و بارشی معمول این فصل که در سایر مناطق حاکم است پیروی نمی‌کند به گونه‌ای که بیشینه دمای هوای اردبیل این روزها از ۲۲ درجه بالای صفر فراتر نمی‌رود.

کوهستانی بودن و ارتفاع بطور نسبی زیاد از سطح دریاهای آزاد؛ گذر جریان‌ها و امواج هوای سرد و نیز قرار گرفتن در عرض جغرافیایی بالا سه علت اصلی خنکی هوای اردبیل در فصول گرم و البته سردی آن در پاییز؛ زمستان و تا حدودی دو ماه اول بهار است.

امسال حتی در نیمه دوم خرداد که بطور معمول هوای اردبیل اغلب تا اندازه‌ای گرم می‌شود هوا خنک بود و ساکنان منطقه با گرمای آزاردهنده مواجه نشدند.

در این حال با آغاز تابستان روند دمای اردبیل کاهشی شده به گونه‌ای که با توجه به پیش بینی‌ها و شواهد به نظر می‌رسد ساکنان منطقه و به خصوص در بلندی‌ها و کوهپایه‌ها فردا در دهمین روز از تیر به روشن کردن بخاری روی آورند.

دمای هوای شهرهای اردبیل؛ نمین و نیر در عصر دیروز به ۱۵ درجه سانتیگراد بالای صفر کاهش یافته و ساکنان شهر سیاحتی سرعین در دامنه سبلان با هوای ۱۴ درجه مواجه بودند.

با نفوذ هرچه بیشتر کانتور (خطوط هم فشار) عرض‌های بالاتر هر لحظه هوا خنک‌تر می‌شود و انتظار می‌رود سپیده دم دوشنبه و سه شنبه در این نقاط به هشت درجه برسد.

وزش باد از جانب شمال شرق؛ موجی از ابرهای کم ارتفاع را به منتهی الیه کرانه‌های غربی آسمان اردبیل و جایی که کوه افسانه‌ای ۴۸۱۱ متری سبلان واقع است رانده و متراکم می‌سازد.

این هوای خنک و دلپذیر اما در صورت بی احتیاطی و کم توجهی به موارد ایمنی می‌تواند با خطرهایی نیز همراه باشد. مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با استناد به پیش بینی هواشناسی از وقوع بارش‌های رگباری از اواخر امروز تا دو روز آینده خبر داد.

فرهاد عبدالعلی افزود: با توجه به خشکی زمین و شدت بارش‌های رگباری احتمال وقوع سیلاب در بعضی نقاط مستعد و ازجمله در کوهپایه‌ها وجود دارد.

وی ضمن درخواست از ساکنان این استان به خصوص در نقاط مرکزی و شمالی که بارش‌ها در آنها شدت خواهند داشت خواست که از قرارگرفتن در فضاهای باز و کوهپایه به خاطر دوری از خطر رگبار و تگرگ سنگین؛ برخورد صاعقه و نیز احمتال سیلاب بطور جدی خودداری کنند.

همچنین باتوجه به بارش برف در بلندی‌های بالای سه هزار متر؛ کوهنوردی در این بازه زمانی در کوهستانهای اردبیل؛ آذربایجان؛ قفقاز و فلات آناتولی مخاطره آمیز است.

در این حال حاکمیت هوای خنک در پهنه وسیعی از استان اردبیل مسافران و میهمانان ساکن در شهرستانهای گرمسیر ایران را هرچه بیشتر برای سفر به اردبیل ترغیب می‌کند به گونه‌ای که تردد خودروهای دارای پلاک‌های مختلف از ورود حجم انبوه مسافران تابستانی از نقاط دور و نزدیک کشورمان حکایت دارند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/4/10/505966_630.jpg

میهمانانی که از مناطق گرمسیر ایران به اردبیل آمده‌اند با شگفتی از چنین هوای خنک و متمایل به سرد در اردبیل از قرار گرفتن در این اقلیم کم نظیر به وجد آمده و ابراز خرسندی می‌کنند.

اردبیل به خاطر برخورداری از طبیعت و اقلیم زیبا و کم نظیر و بناها و آثار تاریخی برجسته از مقاصد مهم مسافران ایرانی و حتی خارجی در فصول مختلف سال و به خصوص در تابستان به شمار می‌آید.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار