تحلیل محتوای 2195 فقره وام روستایی!
در میان وام‌های اعطایی میلیاردی درقالب طرح اشتغال روستایی، نام برخی منسوبین نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی در استان اردبیل دیده می‌شود!
کد خبر: ۷۴۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲ 21 May 2019

به گزارش تابناک اردبیل، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیراً 2195 فقره وام اشتغال روستایی تخصیصی سال 97 در استان اردبیل را با مشخصات دقیق وام گیرنده، محل دقیق اجرای طرح و مبلغ آن برای افکار عمومی منتشر کرد.

تحلیل محتوای کلی و اجمالی فهرست یادشده بیانگر این است که با وجود ادعای محوریت روستایی وام‌ها، ارقام بزرگ تسهیلات را پروژه‌های گردشگری از قبیل اجرای طرح پیست اسکی و رستوران داری(ردیف 227) و ‌مجتمع‌های گردشگری، اقامتی و آب درمانی(کد 203) با ادعای اشتغال مستقیم 60 نفر صرفاً به دلیل واقع شدن در نزدیکی یکی از روستاهها به خود اختصاص داده‌اند!

این در حالی است که ارقام پایین 10 میلیون تومان وام با فراوانی بالا به طرح‌های روستایی بالاخص قالیبافی تخصیص یافته است.

با احتساب میانگین 2 نفر اشتغال مستقیم برای هر طرح و نزدیک به 100 طرح با آمار اشتغال دو رقمی و بیشتر باید گفت که نزدیک به 7 هزار با این تسهیلات صاحب شغل شده‌ا‌ند!

نکته عجیب و ابهام‌آمیز در این طرح‌ها، فراوانی نزدیک به 30 مورد پروژه با عنوان «صندوق خرد روستایی» با اختصاص هر کدام 40 میلیون تومان وام و میانگین هر کدام 30 نفر اشتغال مستقیم است که با توجه به درج دقیق آدرس هر کدام، لازم است آمار اشتغال ادعایی مورد ارزیابی و راستی‌آزمایی واقع شود.

پروژه تولید اوراق فشرده چوبی با روکش در روستای نوجه‌ده شهرستان نمین( ردیف 135) با 6 میلیارد تومان وام و اشتغال مستقیم 160 نفر،‌ طرح گلخانه هیدروپونیک در فیروزآباد پارس‌آباد(ردیف 424) با اشتغال مستقیم 107 نفر و با 10 میلیارد تومان وام،‌ پروژه پنبه پاک‌کنی در روستای مقصودلو اصلاندوز(ردیف 430) با 50 نفر اشتغال مستقیم، طرح مجتمع قالیبافی در روستای فاراب کوثر(ردیف 574) با 350 نفر اشتغال مستقیم، پروژه گلخانه کشت هیدروپونیک توت فرنگی (ردیف 597) فیروزآباد اصلاندوز با 80 نفر اشتغال مستقیم و طرح تولیدی پوشاک در شهر رضی(ردیف 867) با اشتغال مستقیم 150 نفر از جمله طرح‌هایی است که ادعا می شود با این پروژه‌ها نزدیک به 1000 نفر صاحب شغل شده‌اند!   

برای مثال، طرح تولید پوشاک در شهر رضی که خبرنگار «تابناک» از نزدیک در جریان جزئیات آن قرار دارد، ‌هم اکنون در مرحله فنداسیون و اسکلت است( تصویر زیر مورخه98/2/27 بازدید استاندار) و ادعای اشتغال مستقیم 150 نفر با اجرای این پروژه خود دلیل روشن و محکمی بر غیرواقعی بودن اغلب آمار اشتغال ایجاد شده در قالب 2195 فقره تسهیلات روستایی است.

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل کمیته مستقل نظارت و ارزیابی درباره طرح‌های اشتغال روستایی گفت: افرادی که وام اشتغال را در جای دیگری هزینه کنند ، سود ۱۸ درصد از آن‌ها گرفته خواهد شد.

به نظر می‌رسد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر مجموعه های ذیربط و دستگاههای ناظر در استان برای برطرف شدن برخی ابهامات و تردیدها در خصوص صوری بودن بخشی از این بنگاهها و احتمال استفاده منابع در جای دیگرو انحراف از مسیر، از نزدیک طرح های بزرگ را راستی‌آزمایی کرده و نتایج گزارش را به افکار عمومی اعلام کنند.

فسادبرانگیز بودن وام های یارانه دار در فقدان نظارت، همواره امری اجتناب ناپذیر بوده و لازم است مسئولان استان اردبیل در این باره حساسیت بیشتری داشته و به وظیفه خود عمل کنند.

ناگفته پیداست که آمار قید شده در 2195 فقره وام اشتغال روستایی که حدود 7 هزار نفر تخمین زده می‌شود، سهم اساسی و تاثیرگذاری در آمار ادعایی اشتغال 18 هزار نفری سال 97 در استان اردبیل داشته است؛ آماری که با وجود ابهامات فراوان، مسئولان هرگز حاضر به راستی‌آزمایی آن نشدند.

در میان وام های اعطایی میلیاردی درقالب طرح اشتغال روستایی، نام برخی منسوبین نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی در استان اردبیل به چشم می خورد!

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
نویسنده محترم باز علی رغم ادعای غیر واقعی بودن پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ، با خدشه دار کردن ماهیت یک گزارش متمایل به حفظ حقوق شهروندی و حق دانستن مردم ، دست بخود سانسوری زده و نام و طرح رکوردارترین طرح اشتغالزایی با اعتبار 15 میلیارد تومان بنام فاطمه نوعی اقدم را بفراموشی سپرده است. با این وصف گرچه این گزارش می توانست جهت گیری وام های اشتغالزایی را به مردم نشان دهد به خلط مبحث آلوده شده است.
شجاعت
|
Greece
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
وام 5 میلیارد ریالی برادرزاده آقای نماینده مجلس... به نام ...، با تهیه زمین از شهرک صنعتی ... بصورت تقریبا رایگان، و به نام یک روستای نزدیک و احداث مجتمع رفاهی!!! در محدوده شهرک صنعتی با ادعای قرارگیری در محدوده یک روستا ( آن هم احتساب وام روستای مرزی) و عدم رعایت حریم راه و استفاده از حریم قانونی راه برای پارکینگ، چه معنای می تواند داشته باشد.
آقای نماینده محنرم شهرستان ...لطفا پاسخ گو باشید.
شجاعت
|
United States
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
اگر در آن محدوده از حریم راه شهرستان گرمی یک نفر تصادف کرد خدای ناکرده، خسارتش را نماینده می دهد؟ یا برادر زاده اش یا فرماندار ؟
بخشایش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
الحمداله گرمی عقب نمانده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار