آمار نگران‌کننده مبتلایان فشار خون در استان
در استان اردبیل ۶۱ درصد بیماران از فشار خون خود آگاه و مابقی از این بیماری ناآگاه و بی‌اطلاع هستند.
کد خبر: ۷۴۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 16 May 2019

به گزارش تابناک اردیبل،‌ بابک نخستین همزمان با روز جهانی کنترل فشار خون گفت: درصد شیوع فشار خون در استان اردبیل طبق پیمایش استاندارد سال ۹۵ که مورد تائید سازمان بهداشت جهانی است، حدود ۳۴.۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه این آمار تمام بیماران دارای فشار خون شدید و خفیف را شامل می‌شود، ادامه داد: ۶۱ درصد بیماران دارای فشار خون در این استان به وضعیت بیماری خود آگاه بوده و ۳۹ درصد ناآگاه هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ناآگاهی از وضعیت بیماری فشار خون را برای افراد دارای عوارض ناگوار توصیف کرد و متذکر شد: شروع دیرهنگام روند درمان فشار خون باعث بروز عوارض ناگوار و جبران ناپذیری خواهد شد.

وی با اشاره به روند درمانی بیماران فشار خون این استان بیان داشت: حدود یک سوم افرادی که به خاطر فشار خون تحت درمان هستند، به لحاظ رعایت سبک زندگی مناسب شامل تغذیه، فعالیت بدنی بویژه کنترل وزن و نیز اجرای دستورالعمل‌های دارویی به صورت مطلوب کنترل می‌شوند.

نخستین در گفتگو با مهر ادامه داد: دو سوم افراد دارای بیماری فشار خون در این استان نیز به دلیل عدم رعایت سبک زندگی مناسب و به خصوص عدم کنترل وزن و دستورالعمل‌های دارویی، تحت درمان مناسب قرار ندارند.

وی با تاکید براینکه بحث فشار خون و مشکلات ناشی از آن در مجموع در تمام استان‌های کشور به همین میزان و یا کمتر و بیشتر وجود دارد، افزود: این مهم باعث شده تا بحث آموزش و نیز احصاء بیماران مورد تاکید قرار گرفته و طرح‌هایی در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه بیماری فشار خون دارای دو نوع اولیه و ثانویه است، متذکر شد: بسیاری از عوامل بروز این بیماری شناخته شده نیست اما افراد مبتلا با اصلاح سبک زندگی و با مصرف طولانی مدت دارو تحت نظر پزشک، می‌توانند بیماری خود را کنترل کنند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار