کد خبر: ۷۴۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵ 12 May 2019

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی شنبه شب در جلسه کارگروه گردشگری و میراث فرهنگی استان اردبیل افزود: سردرب عالی قاپوی اردبیل که تا 50 سال پیش برپا بود، در طول سال های گذشته تخریب شده ولی دوباره به همان شکل و معماری سابق احیا و بازسازی می شود.
وی بیان کرد: این سردرب متناسب با بافت اصلی بقعه ثبت جهانی شده شیح صفی الدین اردبیلی و در ضلع غربی این مجموعه به ارتفاع 14 متر در حال احداث است.
فلاحی از برنامه ریزی برای افتتاح این بخش از اثر در سفر رییس جمهوری به اردبیل در تابستان امسال خبر داد و گفت: با توجه به ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تلاش می شود که این سر درب بر اساس استانداردهای یونسکو احیا و بازسازی شود و بر همین اساس کارشناسانی از کشور اتریش بر فرایند کار نظارت دارند.
وی در تشریح سایر اقدامات انجام شده در زمینه حفظ میراث فرهنگی استان اردبیل اضافه کرد: بقعه شیخ جبرائیل کلخوران نیز با 52 رواق احیا و بازسازی شده و قرار است در هفته اردبیل اوایل مردادماه با اجرای برنامه های متنوع در این مجموعه افتتاح شود.
وی از اختصاص ردیف اعتباری ویژه برای مرمت، احیا و نگهداری بقعه شیخ جبرائیل و جمعه مسجد اردبیل خبر داد و افزود: احیای محوطه تاریخی شهر یری مشگین شهر نیز آغاز شده و به زودی این محدوده منحصر بفرد که دارای مجسمه ها سنگی تاریخی و ایستاده است، مسقف می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین بیان کرد: محدوده تاریخی شهریری به عنوان پایگاه علمی و پژوهشی به ثبت ملی رسیده و بر این اساس، 400 هکتار از منطقه مجاور محدوده مجسمه های سنگی به عنوان سایت تاریخی ثبت شده و در کنار آن، ایجاد امکانات خدماتی و رفاهی و سنگ فرش محوطه تاریخی نیز آغاز شده است.
وی همچنین از برنامه ریزی برای افق 1400 در حوزه‌ های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خبر داد و گفت: ایجاد زیرساخت‌ های گردشگری، ایجاد اشتغال و ایجاد مجتمع‌ های گردشگری از جمله اصلی ترین اولویت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در تدوین برنامه افق 1400 بوده است.
فلاحی اضافه کرد: برش شهرستانی افق 1400 میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان استخراج شده و به منظور هماهنگی بیشتر برای اجرا، در اختیار فرمانداران استان قرار می گیرد.
وی احیای هنرهای مختلف صنایع دستی و حمایت برای ایجاد اشتغال در این حوزه‌ را نیز از جمله برنامه ‌های اولویت دار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در سال جدید اعلام کرد.
وی همچنین از برنامه ریزی برای اجرای طرح ویژه گردشگری در منطقه نمونه گردشگری سد گیلارلوی شهرستان گرمی خبر داد و گفت: در این زمینه یک طرح گردشگری 310 هکتاری تدوین شده و این طرح با هماهنگی اداره کل محیط زیست، منابع طبیعی و امور آب استان به اجرا در می آید.
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری اردبیل نیز در این جلسه خواستار ایمن سازی بناهای تاریخی استان از جمله بازار تاریخی اردبیل شد و گفت: باید اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز حوادثی مثل آتش سوزی بازار تاریخی تبریز در محدوده بازار تاریخی اردبیل نیز انجام شود.
مسعود امامی یگانه افزود: شرایط ایمنی بازار تاریخی اردبیل خطرناک بوده و چندان مطلوب نیست و بر همین اساس باید تیم و کارگروهی برای ایمن سازی آن تشکیل شده و روش های عملی ایمن سازی بررسی و اقدامات لازم انجام شود.
وی امکان اطفای حریق در بازار تاریخی اردبیل را غیرممکن خواند و افزود: علاج حادثه در این محدوده تاریخی باید قبل از وقوع مد نظر متولیان قرار گیرد.
امامی همچنین خواستار ساماندهی تورهای طبیعت گردی در استان شد و گفت: تورهای طبیعت گردی بعد از ماه مبارک رمضان باید توسط دفاتر مسافرتی دارای مجوز و با رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی برگزار شود.
وی تاکید کرد: ما مشکلی با طبیعت گردی نداریم ولی برگزار کنندگان تورهای طبیعت گردی باید به شکل مدیریت شده تورهای خود را برگزار کنند و فضای نشاط معقول و با اخلاق برای طبیعت گردان فراهم شود.
در این جلسه همچنین ثبت جهانی کوه سبلان در دستور کار قرار گرفت و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد که پرونده اولیه ثبت جهانی کوه سبلان توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در حال تکمیل است.
اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل هم در خصوص ثبت جهانی سبلان گفت: ثبت جهانی کوه سبلان می تواند مزیت ویژه‌ای برای گردشگری استان اردبیل باشد و این مساله باید به صورت ویژه پیگیری شود.
وی تاکید کرد: در روند ثبت جهانی اثر طبیعی کوه سبلان باید از نظر مشاوران و کارشناسان زبده استفاده شده و پرونده آن به شکلی تدوین شود که در آینده اقدامات عمرانی لازم در محدوده ثبتی با مشکل و محدودیت جدید روبرو نشود و در توسعه گردشگری منطقه مانع ایجاد نکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار