کد خبر: ۷۳۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 17 April 2019

 تورج مهدی زاده ملاباشی

دکترای مدیریت رسانه

نشاط و شادی تفاوت مفهومی چندانی ندارند هر چند شادی نقطه ای و لحظه ای توصیف شده و نشاط، خطی و پایدار و مستمر. با این حال نشاط و شادی فی نفسه نه خوب است و نه بد بلکه باید به مسیر دستیابی به آن توجه کرد اگر مسیر منطقی و انسانی باشد قطعا نشاط و شادی حاصله نیز خوب بوده و مناسب حال انسان و جوامع انسانی خواهد بود از طرفی ایجاد تصنعی شادی و نشاط به زور اسلحه و بخشنامه و یا بواسطه دارو و قرص و امثال آن نیز مطلوب نیست چرا که اولا زودگذر و سطحی و تصنعی خواهد بود و ثانیا پیرو وقوع آن، سختی و درد انسان را در هم خواهد گرفت. پس نشاط باید ارادی و اختیاری و یا اتفاقی باشد همچنین باید پایدار بوده و در مسیر باطل نباشد. آنچه به عنوان نشاط می توان پذیرفت، نوعی رضایت و ارضای درونی است که ممکن است تظاهر بیرونی چندانی هم نداشته باشد اما نشاط واقعی و عمیق آن است که ضمن رضایت درونی، تظاهر بیرونی به شکل جنب و جوش و لبخند و هیجان کنترل شده نیز داشته باشد. گاه همه شرایط برای بروز نشاط آماده است اما موانعی مانند حدوث آن می شود بنابراین ابتدا باید این موانع برطرف شوند موانعی چون: حزن، خوف، ترس، استرس، نگرانی، عصبانیت، زودرنجی و ... برخی این موانع مربوط به جامعه و روابط انسان ها هستند و برخی از آنها مربوط به خصوصیات روانی و درونی انسان ها که البته این مورد دوم هم بجز در چند مورد، عمدتا نتیجه طولانی مدت اشکالات فرهنگی و اجتماعی است. وظایف سازمان ها و نهادهای مختلف است که آن بخش از موانع را که مربوط و ناشی از سیستم ها و فرآیندهای حاکم بر جوامع هستند تا حدودی مرتفع کرده و زمینه بروز نشاط اجتماعی را فراهم آورند و خانواده ها، گروه های مرجع، اساتید، معلمان، روانشناسان و روانپزشکان و ... نیز وظیفه رفع موانع بخش دوم را به عهده دارند.

برخی از تکالیف کاربردی و برنامه های عملیاتی و تاکتیک های صدا و سیما را می توان بشرح ذیل دسته بندی نمود:

 

1-اصلاح تفکرات اشتباه در خصوص نشاط با برنامه سازی تبلیغی پیرامون این جملات محوری که:

1-1-نشاط انسانی و صحیح، دینداری را نقض نمی کند.

2-1-نشاط معادل بی بند و باری و شهوترانی و فساد نیست.

3-1-بدون قانون شکنی و اذیت دیگران می توان شادمان بود.

 

2-آموزش روان سازی ظاهری نشاط در سریال ها و برنامه های مختلف با محور قراردادن:

1-2-ترویج استفاده از رنگ های شاد در لباس، اثاثیه، لوازم محل کار و خودرو.

2-2-تبلیغ برای لبخند زدن و خوشرویی در جامعه و در برخورد با دیگران.

3-2-تبلیغ اینکه برای نزدیک شدن به خدا نیاز به غم و اندوه و حزن نیست.

 

3-ترویج هنرهای سیار و عمومی:

1-3-مسابقات نقاشی با دست.

2-3-پینت بال.

3-3-دلقک بازی، خیمه شب بازی، شعبده بازی خیابانی.

 

4-جشنواره ها:

1-4-جشنواره بادبادک ها و یا جشنواره مجسمه سازی با شن یا جشنواره آدم برفی و ...

2-4- جشنواره های شاد فرهنگی و هنری شامل: آش، غذای محلی، کاریکاتورها، شب شعر طنز و  ...

3-4-جشنواره انتخاب با نشاط ترین اقدام (طنازی، کاریکارتور، شعبده بازی، دلقک بازی، پانتومیم و ....)

 

5-حرکت های دسته جمعی نشاط آور:

1-5-پاک سازی طبیعت یا درختکارهای دسته جمعی.

2-5-مسابقات محله ای برای رنگ آمیزی دیوارهای محلات.

3-5-پیاده روی ها، کوهپیمایی های دسته جمعی و ورزش های همگانی.

 

6-فیلم و موسیقی در آمفی تئاتر روباز یا سینمای روباز (زمستان ها در داخل ورزشگاه ها):

1-6-اجرای برنامه های زنده در میادین و محلات.

2-6-پخش فیلم های نشاط آور در پارک ها و گلستان ها.

3-6-اجرای موسیقی زنده در محلات و میادین بصورت هفتگی.

 

7-اصلاح ساختار فکری مخاطبان و هدایت افکار عمومی:

1-7- آگاه سازی تفاوت مفاهیم نشاط پایدار و شادی های زودگذر و تصنعی.

 2-7- ترویج قناعت و عزت نفس و رضایت از داشته ها.

3-7- گرایش به طبیعت برای ایجاد تفریحات ارزان قیمت و نشاط آور.

 

8-پویا سازی، سازمان دهی، هدایت هوشمند و رونق بخشی جشن های مذهبی و ملی و باستانی:

1-8- جشن های ملی مانند هفته دفاع مقدس، ملی شدن نفت و یا ایام دهه فجر و روز انرژی هسته ای.

 2-8- جشن های مذهبی مثل میلاد ها، مبعث، شعبانیه، قربان، فطر، غدیر و ...

3-8- جشن های باستانی مثل: نوروز، روز درختکاری، روز طبیعت، روز مادر، روز پدر، روز جوان و ...

 

9-جشن سازی حرفه ای:

1-9- تعیین و نامگذاری روزها مثل: روز هوای پاک، روز خنده، روز وفاداری، روز گلکاری و ...

 2-9- مبارزه با موانع مثل: روز مبارزه با عصبانیت، روز اخم ممنوع، روز استرس ممنوع، روز دیدار.

3-9- مسابقات خلاقانه مثل مسابقه مردان بالای 70 سال.

 

10-تشویق برای فعالیت های جمعی:

1-10- تشویق برای عضویت در ان جی او ها، سازمان های مردم نهاد و خیریه ها و ....

 2-10- تشویق برای ثبت نام در کلاس های آموزشی و ورزشی با برگزاری رقابت های مربوطه.

3-10- تشویق برای خرید لوازم و خودروهای رنگی و شرکت در همایش مثلا خودروهای قرمز.

 

11-پرهیز از بازگو کردن و یادآوری اتفاقات ناگوار:

1-11- کاهش درصد اخبار ناگوار.

 2-11- اصلاح چینش و تغییر زمان پخش اخبار ناگوار و توجه به جنس و سن مخاطب هر ساعت.

3-11- پوشش اخبار شاد و امیدوارکننده

 

12- برنامه ریزی هوشمندانه برای تولید محتوای جذاب:

1-12- برگزاری جشن ایده و اخذ ایده های نشاط آور از افراد.

 2-12- توجه به فرهنگ و لهجه بومی و تهیه برنامه های طنز فاخر.

3-12- توجه به ظرفیت تاریخی و ظرفیت های محلات در برنامه سازی.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
خیلی خوبه
عبداللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
نشاط فردی با نشاط اجتماعی هم تفاوت دارد به نظر می رسد برای ایجاد نشاط فردی خانواده ها باید آستین را بالا بزنند و کمی هم فرد خصوصیات اخلاقی خود را تقویت کند. البته ضمن تشکر از این بحث که بحث بسیار مهمی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار