تابناک اردبیل گزارش می دهد
امیدواریم هیچ وقت بلایای طبیعی سهمگین سراغ استان اردبیل نیاید که اگرپیش آید، با وضعیت کنونی بحران مدیریت، در این استان فاجعه ای بزرگ رقم خواهد خورد.
کد خبر: ۷۲۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 26 March 2019

تابناک اردبیل- در شرایطی که اغلب استانهای کشور درگیر بارش های فراوان، سیل بی سابقه و تلفات سهمگین ناشی از آن هستند، مدیران استان اردبیل به لطف تغییر اقلیمی و تبدیل این استان از "نیمه خشک" به "کویری" و ثبت رکورد بیسابقه کم بارشی در میان سایر استانها، این روزها جزو خوش شانس ترین در کشور بحساب می آیند.
صرفنظر از مقطع کنونی، بررسی ها بیانگر این است که استان اردبیل از نظر مقایسه حجم و وسعت رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی با مناطق دیگر کشور، با کمترین میزان حوادث مواجه بوده است و مع الاسف همین مسئله موحب شده تا مدیریت بحران در استان همواره در خواب زمستانی و به دور از تیررس افکار عمومی باشد.
برای اثبات ناکارآمدی و ضعف مدیریت بحران استان ناگزیریم تا عملکردها را در حوادث طبیعی به مراتب غیرقابل مقایسه با حوادث کشور طی سالهای اخیر مرور کنیم؛ خاموشی گسترده چند روزه برق در زمستان سال 1395 در سطح شهر و روستاهای اطراف به دلیل انباشت برف بر روی درختان و سقوط بر روی سیم های انتقال برق که با ناتوانی در رفع اختلال و سرانجام استمداد استاندار وقت، تکنسین های برق آذربایجان شرقی، شهرستان اردبیل را از خاموشی نجات دادند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/1/6/476724_375.jpg
ضمن این که افکار عمومی، تصاویر تاسف بار خاموش کردن آتش سوزی در مزارع گندم بیله سوار مغان به وسیله بیل و کلنگ و تحمیل ۶۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان را از شبکه های تلویزیونی فراموش نکرده اند که این استان به دلیل ضعف مدیریت بحران و فقدان به کارگیری تجهیزات اطفای حریق در شبکه های اجتماعی مورد تمسخر قرار گرفت.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/1/6/476722_211.jpg

اردیبهشت سال 1395 نیز سقوط تانکر حامل گاز LPG به دره‌های خورش رستم در نزدیکی تونل دوازدهم جاده اردبیل به سرچم به دلیل فقدان جرثقیل ۱۵۰تنی در استان اردبیل باعث بلاتکلیفی هفته های این تانکر سرگردان در عمق دره شد که سرانجام از طریق اعزام جرثقیل از استان های همجوار، این تانکر از عمق دره خارج و ثابت شد که استان اردبیل چقدر در رویارویی با چنین حوادث سطحی موفق است!

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/1/6/476726_997.jpg
غرق شدن ۴ نفر در دریاچه نئور و بیرون کشیدن اجساد بعد از ۴ روز به خاطر فقدان غواص در استان! غرق شدن دو دانشجوی دختر در دریاچه شورابیل اردبیل به خاطر دیر رسیدن نیروهای امدادی و نداشتن غواص! نجات مضحکه آمیز خرس گرفتار شده در استخر یکی از روستاهای مشکین شهر به دلیل فقدان امکانات نجات و دهها مورد مشابه دیگر بیانگر شیوه مدیریت بحران در استان اردبیل است که به لطف شبکه های اجتماعی در معرض قضاوت افکار عمومی قرار گرفت.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/1/6/476725_650.jpg
با این حال واکنش انفعالی و ضعیف مدیریت بحران استان در سالهای اخیر در مواجهه با حوادث برشمرده سطحی که قطعاً از نظر مقایسه با حوادث طبیعی از قبیل زلزله، چیزی شبیه به یک اتفاق ساده است طوری جلوه می کند که گویی«سونامی» رخ داده است!

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/1/6/476723_276.jpg
بیراه نیست که شیوه اطلاع رسانی، پاسخگویی و مواجهه با افکار عمومی یکی از جلوه های بارز توان، آمادگی و کارآمدی دولت در رویارویی و مدیریت حوادث است و صدالبته در عصر کنونی اطلاعات و تکنولوژی های پیشرفته ارتباطات، پایگاههای اطلاع رسانی و خبری ساده ترین نوع آن بشمار می رود.
بررسی اجمالی سایت اطلاع رسانی مدیریت بحران استان اردبیل به نشانی http://bohran.ostan-ar.ir/ به عنوان محور اصلی اطلاع رسانی در پیشگیری و هشدار نشانگر این است که این سایت در بیستم اسفند ماه 1396 بروز رسانی و از آن زمان تاکنون به حال خود رها شده است.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/1/6/476719_785.jpg
در بخش اخطاریه ها و اطلاعیه های این سایت که انتظار می رود اولین اخطاریه های مدیریت بحران استان در آن جای گیرد، متن پیام ایمنی درج شده و شاید همین موضوع بیانگر عمق فاجعه در حوزه اطلاع رسانی مدیریت بحران استان اردبیل باشد.
جالب این که در بخش نظرسنجی سایت مدیریت بحران استان، از مخاطبان این سئوال مطرح شده که «میزان رضایت شما از اطلاع رسانی سایت چیست»؟ و در جواب گزینه "عالی" بالاترین رای را در میان سایر گزینه ها به خود اختصاص داده است!
با این اوصاف آرزو می کنیم که هیچ وقت بلایای طبیعی سهمگین سراغ استان اردبیل نیاید که اگر پیش آید، با این وضعیت بحران مدیریت در استانداری اردبیل، فاجعه ای بزرگ رقم خواهد خورد.
انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
عمق فاجعه را باید در رعایت شایسته سالاری در عزل و نصب مدیران استان اردبیل جستجو کرد . بیوگرافی کامل تحصیلات ، مدیریت و عملکرد تمام مسئولین و مدیران استان اردبیل را بطور شفاف در آورده و نشر کنید . آنوقت همه چیز مشخص می شود که اصل بحران کجاست؟
محرمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
تمام خبرهیتان مربوط به گذشته است انصاف نیست مدیریت فعلی را بااین خبرها ناکارا جلوه دهید هدف من تبرئه مدیران فعلی بحران نیست شاید درصورت وقوع بحران این مدیران ناکاراترازمدیران قبلی باشند شایدهم خیر اما ازشما میخواهم درنگارش تیترودرج خبر انصاف رارعایت کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
برخی از مدیران این استان هنوز هم با لابی گری مقامات استان همسایه انتخاب و یا در پست خود ابقاء می شوند. مدیریت ارشد استان، مجمع نمایندگان استان نقشی ندارند و صلاح می دانند خود را درگیر موضوع نکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
بابایه پیاده راه جدیدالاحداث عالی قاپوروسیلاب فراگرفت بقیه اماکن پیشکش!!خودتون حساب کنید.
اسماعیل زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
اردبیل زمانی خودش را می کشت که تبریز نمی زاره ما استان بشیم. تبریز بودجه ما را می خورد. یا برای خود شیرینی به تهران باز می گرداند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
آی دیلی دیلی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
خواسته مردم استان از استاندارمحترم، نماینده محترم ولی فقیه و مجمع نمایندگان این است که مدیران ضعیف، ناتوان و وابسته به دیگران که به جای خدمت به این مردم با نیت به کرسی نشاندن خواسته های دیگران را دارند هرچه زودتر برکنار شوند. با تدوام وضعیت فعلی مشکلات استان روز به روز بیشتر خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار