مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل:
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در سال‌جاری تعاونی‌های فعال استان اردبیل 37 میلیون دلار صادرات متنوع از گمرکات استان اردبیل داشتند.
کد خبر: ۷۲۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ 14 March 2019
به گزارش تابناک اردبیل، قاسم رحیمی در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی استان اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر یک‌هزار و 750 شرکت تعاونی فعال در سطح استان اردبیل وجود دارد که 230 مورد از آنها در حوزه صنعت و معدن، 480 مورد در حوزه خدمات، 600 مورد در حوزه کشاورزی و مابقی در سایر رشته‌ها و رسته‌ها نظیر تعاونی‌های مصرف و مسکن فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: امسال 132 شرکت تعاونی فعالیت خود را در استان اردبیل با سه هزار عضو و ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و 900 نفر آغاز کردند که در رشته‌های مختلف این تعاونی‌ها فعالیت دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در سال 95 میزان صادرات تعاونی‌های فعال استان به رقم 16 میلیون دلار رسید که این میزان صادرات در قالب محصولات متنوع نظیر بیسکویت، رب گوجه و کالاهای متنوع ساختمانی در سال 96 با کاهش روبه‌رو بوده و به کمتر از 11.5 میلیون دلار رسید.

رحیمی افزود: در سال‌جاری با یک جهش مناسب، تعاونی‌های فعال استان 37 میلیون دلار صادرات انجام دادند که از جمله این تعاونی‌ها آرتا جوجه، آذر ساروج و زربافت را می‌توان نام برد که محصولات تولیدی آنها به صادرات منجر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: یک سوم صادرات استان توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود که امیدواریم در سال آینده نیز همین جهش صادراتی را از طریق تعاونی‌ها شاهد باشیم.
 
رحیمی در جلسه ستاد تنظیم بازار نیز با بیان اینکه به راحتی می‌توان در قالب یک نرم‌افزار هوشمند اطلاعات دقیقی را از گروه‌های نیازمند جامعه احصا کرد، ادامه داد: ما مسؤول پرداخت یارانه‌ها و سبد حمایتی هستیم و اطلاعات کاملی را از خانوارها در اختیار داریم.

وی اضافه کرد: ‌از طریق کمیته امداد و بهزیستی برای 90 هزار نفر در استان اردبیل کارت خرید به صورت آنلاین صادر شده و صاحبان این کارت‌ها می‌توانند با مراجعه به مراکز خرید به ویژه فروشگاه‌های رفاه و شهروند کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل یادآور شد: قرار شد با همکاری شرکت مخابرات و سازمان صنعت، معدن و تجارت نرم‌افزاری را به شکل هوشمند تعریف کنیم تا از سال آینده کالاهای مورد نیاز و مایحتاج ضروری مردم از طریق شماره کارت ملی افراد و در قالب فروشگاه‌های منتخب که 50 مورد خواهد بود، عرضه به راحتی و بدون صف‌های طویل به انجام برسد.
 
رحیمی اظهار کرد: ما توان این کار را داریم و قرار شد با همکاری فرمانداری‌ها در شهرستان‌های مختلف و همچنین مرکز استان زمینه تهیه نرم‌افزار هوشمند در عرضه محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم به شکل مناسب و به قیمت دولتی فراهم آید.

در این جلسه مسؤول صادرات کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل نیز تصریح کرد: ما در صادرات سیب‌زمینی بعد از دو ماه وقفه روند خوبی را شاهد هستیم اما به نظر می‌رسد با بخشنامه جدید وزارت جهاد کشاورزی و سمت با توجه به متوقف شدن صادرات در روزهای آینده افزایش قیمت را در سیب‌زمینی شاهد باشیم.

عباد قضایی با انتقاد از اعمال نشدن ارزش واقعی کالاهای صادراتی گفت: در حالی که قیمت یک کامیون سیب‌زمینی چهار هزار و 500 دلار برآورد شده، گمرک ارزش این محصول صادراتی را 12 هزار دلار اعلام می‌کند که این امر صادرکنندگان را دچار مشکل کرده چرا که باید براساس این رقم مالیات و سایر هزینه‌ها را پرداخت کنند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: این اقدام گمرک شرایطی را به وجود آورده تا صادرکنندگان به نام اشخاص دیگر کالا صادر کرده و به نوعی شاهد ترویج به کارگیری کارت‌های بازرگانی غیرواقعی در سطح جامعه باشیم.

مسؤول صادرات کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل با بیان اینکه صادرات به کشور عراق گاه آرامش بازار را به هم زده و تنش ایجاد می‌کند، بیان کرد:‌ هجوم واردکنندگان و صادرکنندگان عراقی به بازار ایران التهابی را به وجود می‌آورد که قطعاً این التهاب برخی مشکلات و نارسایی‌ها را نیز دامن می‌زند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار