کد خبر: ۷۲۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 05 March 2019

در پی تحولات اقتصادی کنونی در کشور، بازار مسکن نیز از این قضیه مستثنی نبوده و قیمت مسکن نیز با روند صعودی مواجه شده است.

طبق گزارش میدانی خبرنگار فارس از بازار مسکن و مشاورین املاک سطح شهر اردبیل، هم اکنون بازار مسکن در حالت سکون قرار گرفته و با وجود نزدیکی به عید نوروز معاملات چند روز ابتدایی اسفند ماه تغییر چندانی با معاملات ماه‌های قبل نداشته است.

 اغلب خریداران با توجه به شرایط کنونی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ واحدهای مسکونی در مناطق مختلف شهر اردبیل، تحت تأثیر این رشد قیمت در انتظار بازگشت ثبات به بازار مسکن یا کاهش قیمت‌ها هستند؛ از همین‌رو معاملات خود را به تعویق می‌اندازند.

در حال حاضر قیمت مسکن در برخی مناطق شهر اردبیل بین ۶۵ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است و از سویی با توجه به کاهش شدید قدرت خرید خانوارها شاهد رکود بسیار در بازار مسکن هستیم.

 

طبق نظر اغلب کارشناسان، بازار مسکن تابع سیستم عرضه و تقاضا است از این رو دولتمردان و مسئولان می‌توانند با اعمال سیاست‌های لازم برای جذب نقدینگی بخش خصوصی و افزایش ساخت و ساز در بازار مسکن تا حدودی التهاب موجود در بازار مسکن را کنترل کنند.

اما با توجه به آنکه در اثر افزایش نرخ ارز در کشور، قیمت اکثر مصالح ساختمانی با افزایش بسیار شدید مواجه بوده، تمایلی از سوی فعالان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود ندارد و البته یکی از راهکارهای حل این مشکل نیز استفاده از سیاست‌های تشویقی نظیر ارائه تسهیلات بانکی کم بهره به متقاضیان است.

یکی از پرسش‌هایی که امروزه در اذهان عمومی نقش بسته این است که تکلیف بازار مسکن در سال آتی چگونه خواهد بود و در این بین برخی افراد از گرانی شدید در بازار مسکن سخن می‌گویند؛ برخی نیز از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند و برخی رشد متناسب با نرخ تورم را پیش‌بینی می‌کنند، اما برای پاسخ‌دهی به این سؤال سراغ کارشناسان امر در این حوزه می‌رویم.

 

سوء مدیریت در حوزه مسکن باعث بروز مشکلات شده است

خداوردی حضرتی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل با اشاره به پیش‌بینی خود از بازار مسکن طی ماه‌های آتی به خبرنگار فارس گفت: به نظر من چنانچه در ماه‌های آتی حمایت‌های دولتی از بازار مسکن انجام گیرد با ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت در بازار مسکن مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که دولت‌مردان می‌توانند برای حمایت از بازار مسکن و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت آن و نیز خروج بازار مسکن از رکود انجام دهند، تزریق نقدینگی با ارائه تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان، توجه ویژه به مدیریت مسکن و هماهنگی عملی با اتحادیه‌های صنفی است.

حضرتی بیان کرد: در حالت کلی سوء مدیریت در حوزه مسکن و عدم رعایت انصاف توسط برخی مالکان در فروش املاک خود باعث بروز مشکلاتی در حوزه مسکن شده است و البته یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بی‌رویه مسکن مربوط به نوسانات ارز و افزایش قیمت مصالح ساختمانی است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اردبیل تصریح کرد: البته به طور طبیعی بازار مسکن در هر بازه ۶ یا ۷ سال یکبار با جهش مواجه بوده است؛ در حدود ۵ سال بازار مسکن راکد بود و هیچ افزایش قیمتی نداشت که متأسفانه طی سال‌های اخیر مسؤولان دولتی نه تنها هدف‌گذاری مشخص و مدونی برای بازار مسکن نداشتند بلکه عزم جدی نیز از سوی آنان برای رسیدگی به مشکلات این حوزه مشاهده نمی‌شود.

 

افزایش ۷۰ درصدی قیمت‌ مسکن در برخی از مناطق اردبیل

وی تشریح کرد: تحریم‌های اقتصادی و سوء مدیریت داخلی و نیز عدم همکاری برخی مالکان املاک باعث بروز مشکلات بسیاری در بازار مسکن شده به طوری که امروز با افزایش ۶۵ تا ۷۰ درصدی قیمت‌ها در برخی مناطق اردبیل مواجه هستیم؛ ضمن اینکه اکنون سیستم عرضه و تقاضا نیز در خصوص بازار مسکن با مشکل مواجه بوده و با یکدیگر همخوانی ندارد.

حضرتی گفت: یکی از دلایل این اتفاق، کاهش ساخت و ساز در سطح شهر است به طوری که با توجه به وضعیت موجود، مسکن تولید شده در اردبیل به تناسب سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و در آینده جوابگوی نیازهای مردم نخواهد بود؛ لذا در این خصوص باید اقدامات لازم انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار فارس در اردبیل، علاوه بر راهکارهای گفته شده در خصوص اعطای تسهیلات کم‌بهره و نیز جذب نقدینگی بخش خصوصی به ساخت و ساز، یکی دیگر از راهکارهای رونق بخشی به بازار خرید و فروش مسکن، ارائه تخفیف از سوی فروشندگان است که این موضوع باید با هماهنگی بین مالکان و اتحادیه مشاورین املاک انجام گیرد و البته با توجه به اینکه جهش در قیمت مسکن وابسته به چهار عامل اساسی انرژی، ارز، طلا و بورس است و طبق تجربه گذشته هرگاه افزایشی در این عوامل صورت گیرد بازار مسکن نیز تحت تأثیر آن قرار گرفته است، در وضعیت کنونی با توجه به ثبات نسبی در بازار ارز انتظار می‌رود قیمت مسکن نیز در ماه‌های آتی به ثبات رسیده و کمتر از شاخص تورم باشد که البته تمامی این پیش‌بینی‌ها در ابتدا به شرایط بازار طی ماه‌های آتی و نیز مدیریت صحیح در این حوزه‌ وابسته است.

*******************
گزارش از: مهران عقلمند
*******************

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار