معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مطرح کرد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اغلب مردان اردبیلی به سرطان معده دچار می‌شوند.
کد خبر: ۷۱۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷ 19 February 2019

به گزارش تابناک اردبیل، بابک نخستین در جلسه بررسی ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در اردبیل اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده خدمات بهداشتی و خطرسنجی به تمامی مردان 30 تا 59 سال در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های بهداشتی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی گفت: همه ساله در هفته آغازین اسفندماه با هدف اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، هفته ملی"سلامت مردان ایران" برگزار می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: هفته سلامت مردان فرصت مناسبی برای آموزش عموم مردم در راستای بهبود وضعیت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زودهنگام به پزشک، تشخیص و شروع به موقع درمان بیماری‌های شایع مردان و در عین حال فراهم کردن خدمات بهداشتی و درمانی رایگان برای گروه‌های محروم از این خدمات است.

نخستین با  اعلام شعار هفته ملی سلامت مردان در سال 97 " مردان فعال‌تر، مردان سالم‌تر" افزود: جمعیت ثبت نام شده در سامانه سیب استان اردبیل تاکنون  یک میلیون و 158 هزار و 203 نفر است که از آن 493 هزار و 50 نفر که 42.5 درصد کل جمعیت را شامل می‌شود گروه سنی 60-30 سال است و مردان ثبت نام شده در سامانه سیب 251 هزار و 151 نفر که 50.9 درصد و زنان 241 هزار و899 نفر که 49.1 درصد کل میانسالان است.

وی تصریح کرد: مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور و نیروی مولد جامعه نقش مسئول در خانواده و جامعه را به عهده دارند و ضامن امنیت خانواده و جامعه هستند و این گروه با مواجهات و مخاطرات بیولوژیک، فیزیولوژیک و محیط ویژه‌ای روبه‌رو هستند که سلامت آنان را تهدید می‌کند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تاکید بر اینکه نظام ثبت مرگ وزارت بهداشت علل عمده فوت مردان ایرانی را بیمارهای قلبی عروقی، حوادث ترافیکی و سرطان‌ها گزارش کرده است، گفت: براساس میزان استخراج شده مرگ‌های زودهنگاماستان اردبیل در سال 96  میزان کل مرگ در  مردان 70 تا 30 سال در استان اردبیل 439.4 در 100 هزار نفر است در حالی که این میزان در زنان همین گروه سنی 258.9 در 100 هزار نفر است.

وی افزود: مرگ به علت کل بیماری‌های قلبی عروقی در مردان 161 و در زنان 96.5 در 100 هزار نفر بوده  و نیز مرگ به علت سکته قلبی 82.7 و در زنان 33 در 100 هزار نفر است.

نخستین با بیان اینکه مرگ در زنان و مردان گروه سنی 30 تا 70 سال به علت سرطان‌ها در مردان 117.2 و در زنان 88 در 100 هزار نفر است، اظهار کرد: سرطان‌های شایع در مردان در استان اردبیل بر اساس آمار سال 93 به ترتیب سرطان معده با 41.43 درصد، سرطان پوست با 15.73 درصد، کولورکتال با 12.77 درصد، ریه با 12.15 درصد و سرطان پروستات با 10.9 درصد بوده و براساس استپ سال 95 در مردان میزان بروز شیوع فشار خون بالا 27.5  درصد و مبتلا به دیابت 11.5 درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تشریح وضعیت فعلی خطرسنجی در استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر از جمعیت 30 سال به بالای تحت پوشش در استان، حدود 50.5 درصد مردان و 79.2 درصد زنان تا پایان آذرماه امسال خطرسنجی شده‌اند که علی رغم بالا بودن شیوع  بیماری‌های قلبی در آقایان تعداد مراجعه مردان برای انجام خطرسنجی کمتر از جمعیت زنان است و این امر منجر به عدم شناسایی عوامل خطر شده و احتمال خطر سکته‌های قلبی و مغزی افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به تمامی مردان 30 تا 59 سال خدمات تن‌سنجی، بررسی الگوی تغذیه، بررسی وضعیت مصرف مکمل ها و تجویز ویتامین «د» 50 هزار واحد به صورت ماهانه، بررسی مصرف دخانیات، غربالگری مصرف الکل و مواد مخدر و داروهای روانگردان، بررسی سلامت روان، بررسی سوابق بیماری فردی و خانوادگی و بیماری‌های اولویت دار گروه سنی در فرد، قلبی عروقی، دیابت، فشارخون بالا، دیس لیپیدمی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

نخستین گفت: انجام آزمایش قند و کلسترول خون، اندازه گیری فشار خون و تعیین محدوده آن، ارزیابی ریسک حوادث قلبی عروقی در 10 سال آینده و انجام اقدامات متناسب با درصد خطر، بررسی شرح حال، علائم و نشانه‌های سرطان کولورکتال یا روده بزرگ و انجام آزمایش FIT در مردان 50 تا 70  سال انجام می‌شود که بررسی فعالیت جسمانی، غربالگری بیماری سل نیز در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های بهداشتی به صورت رایگان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار