اوبر به خاورمیانه نزدیک می‌شود
شرکت اوبر شناخته شده‌ترین شرکت تاکسی اینترنتی در جهان است. شرکتی که موج اقتصاد اشتراکی را در جهان پخش کرد، اما مدل کسب‌و‌کار همین شرکت بدون حضور در بازارهای جهانی نمی‌تواند موفق باشد. طی هفته اخیر اوبر که حالا در آستانه ورود به بورس است از ضرر مالی سنگین خود خود خبر داد ضرری که ناشی از مدل توسعه سریع این مدل کسب و کار است.
کد خبر: ۷۱۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ 17 February 2019

اوبر به خاورمیانه نزدیک می‌شود

به گزارش «تابناک تهران»؛ تجربه حضور اوبر در برخی از بازار‌های خارج از آمریکا موفق نبوده است. از جمله در چین که این شرکت مجبور به خروج و فروش بخش تاکسی اینترنتی خود به رقیب (شرکت ‌Didi) شد. پس از تجربه مشابه دیگری در شرق آسیا حالا اوبر در اندیشه رقابت با بزرگ‌ترین شرکت تاکسی آنلاین خاورمیانه یعنی «کریم» است. حضور گسترده اوبر در خاورمیانه پس از عقب‌نشینی این شرکت از برخی کشورها طی سال‌های اخیر رخ داده است. حالا اما در مقابل اوبر حضور در بازار عربستان، مصر و امارات متحده را گسترش داده است. اوبر همچنین بر اساس برخی منابع به دنبال خرید تاکسی اینترنتی کریم Careem هم هست. کشورهایی چون قطر و اردن درآمدچندانی برای اوبر نداشته‌اند اما این منطقه به خصوص به دلیل جمعیت جوان و شیفته تکنولوژی مورد توجه جدی اوبر است.خاورمیانه دارای ۴۰۰میلیون نفر جمعیت است که ۴۰ درصد آن زیر ۲۵ سال سن دارند.یکی از جوا‌ن‌ترین مناطق جهان.

رقابت اوبر و کریم در خاورمیانه

اوبر که امسال در اندیشه عرضه عمومی سهامش به بازار است می‌خواهد تعداد کاربرانش را در جهان به یک میلیارد نفر برساند. هدف اوبر رسیدن به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلاری در هنگام ورود به بورس است. در گزارش مالی فصل سوم سال ۲۰۱۸ اوبر بازار خاورمیانه و هند را دو بازار بسیار پرپتانسیل معرفی کرده است. از این رو اوبر در اندیشه سرمایه‌گذاری وسیع در این منطقه است. Anthony le Roux مدیر ارشد اجرایی اوبر در خاورمیانه و آفریقا خاورمیانه را سریع‌ترین بازار از نظر رشد تاکسی اینترنتی در جهان می‌داند. به عقیده او این بازار برای رسیدن اوبر به اهدافش منطقه‌ای استراتژیک است. او می‌گوید: ما می‌خواهیم پلت‌فرمی بزرگ در حوزه حمل و نقل باشیم و خاورمیانه نقش مهمی در این مسیر برای ما دارد. این مدیر اوبر می‌گوید که تاکسی اینترنتی کریم (Careem) در این مسیر یک رقیب سرسخت است. کریم در سال ۲۰۱۲ توسط دو مشاور سابق مکنزی (McKinsey) بنیان گذاشته شد. این شرکت حالا در ۸۴ شهر و در ده‌ها کشور خاورمیانه فعال است.اوبر از نظر تعداد شهر و کشور در خاورمیانه از کریم عقب‌تر است.اما در مقابل اوبر در همین منطقه از نظر تعداد دانلود و میزان استفاده ماهانه از رقیبش جلوتر است.تنها استثنا در این زمینه عربستان سعودی است که کریم در آنجا از اوبر جلوتر است.

اوبر کریم را می‌خرد؟

ماجرای خرید کریم توسط اوبر چندان جدید نیست و تابستان امسال از سوی بلومبرگ اعلام شد. با این حال در سایه رقابت اوبر و کریم تاکنون ظاهرا هیچ توافقی صورت نگرفته است. در اختیار گرفتن کریم توسط اوبر حاکمیت مطلق بازار تاکسی اینترنتی را برای این شرکت در خاورمیانه فراهم می‌کند. در عین حال بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران پشت دو شرکت را در کنار هم قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاران اوبر شامل شرکت سافت بانک و صندوق سرمایه‌گذاری مستقل عربستان سعودی است. در مقابل کریم از سوی میلیاردر و شاهزاده مشهور سعودی الولید بن طلال، شرکت دایملر و خرده فروش ژاپنی راکوتن (Rakuten) پشتیبانی مالی می‌شود. برخی متخصصان سرمایه‌گذاری استارت‌آپ نزدیک به کریم می‌گویند این شرکت به دنبال مبلغی بین ۵/ ۲ تا ۳ میلیارد دلار است. متخصصان سرمایه‌گذاری معتقدند که فروش کریم به اوبر اجتناب ناپذیر است. دلیل این است که به‌عنوان یک شرکت خاورمیانه‌ای برای یافتن منابع مالی بیش از همتایان جهانی اش مانند اوبر باید تلاش کند.

اوبر و کریم فعلا چیزی را در این زمینه رسما تایید نمی‌کنند. به گفته ناظران صنعت تاکسی اینترنتی رقابت اوبر و کریم، خاورمیانه را به میدان نبرد بزرگی برای شرکت‌های تکنولوژی‌محور تبدیل کرده است. هر دو شرکت سرمایه سنگینی برای ارزان کردن تعرفه‌های خود در اینجا خرج کرده‌اند. کریم در این میان خودش را با فرهنگ این منطقه هم به خوبی وفق داده است. در سال ۲۰۱۴ این شرکت سرویسی برای تحویل گوسفند قربانی در عید قربان به در منازل راه‌اندازی کرد. رانندگان این سرویس نیز در عربستان خود را ناخدا صدا می‌زنند. حرکتی در هدف غلبه بر یک باور در عربستان که رانندگی را یک حرفه پست می‌داند. Mudassir Sheikha بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی کریم می‌گوید: تکنولوژی به بخش بزرگی از زندگی مردم این منطقه تبدیل شده است. 

رقابت اوبر و کریم در دبی و قاهره

در دبی اغلب رانندگان اوبر و کریم مسافران خود را سوار لکسوس می‌کنند. این‌کار به این دلیل است که مقامات دبی از تاکسی‌های اینترنتی خواسته‌اند تا تعرفه‌های خود را ۳۰ درصد بالاتر از تاکسی معمولی عرضه کنند. در ابوظبی برخوردها حتی سختگیرانه‌تر هم بود. دو سال قبل رانندگان تاکسی اینترنتی در ابوظبی دستگیر می‌شدند و سرانجام این‌کار باعث خارج شدن اوبر از این منطقه شد. در عربستان اخیرا و با آزاد شدن رانندگی زنان آنها قادر به رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند. پس از آزاد شدن رانندگی زناندر عربستان تعداد رانندگان زن در تاکسی اینترنتی اوبر و کریم رو به افزایش گذاشته است. بسیاری از رانندگان زن با تکنولوژی جدید شرکت به مسافران زن متصل می‌شوند. هر دو شرکت اوبر و کریم پول نقد را هم قبول می‌کنند (اوبر در بسیاری از کشورها مانند آمریکا فقط با کارت اعتباری کار می‌کند). دلیل پشتیبانی از پول نقد این است که استفاده از کارت اعتباری در این مناطق هنوز خیلی فراگیر نیست.

اوبر در دبی حتی امکان در اختیار گرفتن هلی‌کوپتر را هم با ۱۵۰ دلار فراهم کرده است. دبی حالا نخستین جای جهان است که اوبر خدمات هلی کوپتر در آن ارائه می‌دهد. اوبر در مصر چند ماه با دولت بر سر مقرراتی که مربوط به دادن اطلاعات مشتریان بهدولت می‌شود مذاکره کرده است. اوبر در ماه دسامبر ۲۰۱۸ سرویس اتوبوس را هم به خدماتش در قاهره اضافه کرد. این نخستین شهر در دنیا بود که اوبر سرویس اتوبوس را ارائه داد. با این حال خدمات اتوبوس چیزی بود که کریم یک روز زودتر از اوبر در قاهره راه‌اندازی کرده بود. تنها چند روز قبل در هند اوبر اعلام کرد که سرویس اوبر قایق (Uber Boat ) را راه‌اندازی کرده است. فعلا در کوران رقابت اوبر و کریم دو شرکت پابه پای هم در خاورمیانه پیش می‌روند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار