به گزارش تابناک اردبیل، نسیم نجفی روانشناس و مشاور خانواده، اظهار کرد: زمانی که دچار هیجانات منفی هستیم؛ ممکن است چند رفتار مقابله‌ای داشته باشیم.

نجفی گفت: می‌توانیم هیجان منفی که احتمالا باور‌هایی منفی نیز در پس خود دارد را به عنوان حقیقتی مطلق قبول کنیم و بگوییم کاری نمی‌شود کرد و در برابر آن احساس درماندگی و ضعف نشان دهیم.

وی با بیان اینکه گاهی فرد ممکن است برای اجتناب از هیجانات منفی خود، مصرف داروی مسکن یا استعمال دخانیات، مواد مخدر و... داشته باشد و یا اینکه غذا زیاد بخورد و عادت‌های مخربی داشته باشد، گفت: در این شرایط حتی ممکن است که این فرد رفتار خاصی را دنبال کند.

این مشاور خانواده افزود: گاهی ممکن است برای خنثی کردن اثر هیجانات منفی که ناشی از کمبود‌ها و ضعف‌ها است، در بخش‌های دیگر به صورت افراطی جبران شود و برای مثال اگر فردی احساس بی‌ارزشی و حقارت دارد دست به تحقیر دیگران بزند.

وی با بیان اینکه همیشه ممکن است دچار هیجانات منفی شویم، ادامه داد: این مسئله در زندگی اجتناب ناپذیر است، اما مسئله مهم رفتار ما در این شرایط است.

نجفی تاکید کرد: رفتار درست این است که واقعیت یک ضعف یا هیجان منفی را در خود بپذیریم و رفتاری سالم و سازگارانه در برابر آن داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما باید هوشیارانه زندگی کنیم و مراقب سبک‌های مقابله‌ای و سازگارانه خود، هنگام قرار گرفتن در هیجانات منفی یا موقعیت‌های مختلف باشیم.