اردبیل - ایرنا - کارشناس مسئول سالمندان اداره کل بهزیستی استان اردبیل گفت: راه های دسترسی بیماران به مطب پزشکان در این استان غیراستاندارد و نامتعارف است.
کد خبر: ۷۰۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵ 20 January 2019

به گزارش تابناک اردبیل، سعید آقایی در جلسه ستاد مناسب سازی خلخال گفت: در حالی که هزینه های مناسب سازی مطب پزشکان در مقابل هزینه های دریافتی از بیماران ناچیز است، بیشتر پزشکان بخش خصوصی در استان از ایجاد امکانات مناسب سازی برای مطب های خود برای دسترسی آسان بیماران ناتوان و یا کم توان به این محل ها خودداری می کنند.

وی اظهار داشت: نبود امکانات مناسب سازی از جمله رمپ و آسانسور در مطب پزشکان متخصص ارتوپدی استان بیشتر مشهود است ، طوری که همراه بیماران برای رساندن بیمار به کنار پزشک از راه های غیرمتعارف از جمله حمل بیمار بر پشت برای عبور از پله ها به مطب های واقع در زیرزمین و طبقات فوقانی ساختمان ها استفاده می کنند.

او گفت: با توجه به اینکه 30 درصد جمعیت این استان در 30 سال آینده به سن کهنسالی و پیری می رسند، ایجاد امکانات مناسب سازی برای بهره مندی افراد کم توان ضرورت دارد.

آقایی همچنین افزود: در حالی که نسل جدید توجهی به مناسب سازی اماکن عمومی و کمک به افراد کم توان جامعه از جمله جمعیت سالمند جامعه نکنند وضعیت فعلی در آینده شامل حال خود این افراد که پا به سن سالمندی می گذارند، خواهد شد.

وی اظهار داشت: بهزیستی استان اردبیل از بدو تشکیل ستاد مناسب سازی اماکن دولتی و عمومی بخش خصوصی برای استفاده افراد معلول ،کم توان و سالمند اصرار دارد ولی کمترین توجه به این امر صورت گرفته است.

او گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان به مناسب سازی وسایط حمل و نقل عمومی از جمله هواپیما ، اتوبوس ، تاکسی های عمومی ، ترن ها و سایر امکانات برای سهولت در تردد سالمندان و افرادکم توان توجه خاص شده ولی هنوز در کشور ما توجهی به آیین نامه های دولتی در مناسب سازی پروژه های دولتی ، بانک ها و موسسه های عمومی بزرگ نمی شود.

آقایی افزود: اداره کل بهزیستی استان اردبیل برنامه های ویژه ای برای توانمند سازی افراد بالای 6 سال جامعه در بسیاری از زمینه های اجتماعی دارد ولی در بحث تسهیل در تردد سالمندان و افراد کم توان حرکتی نیازمند همکاری همه جانبه سایر دستگاه های اجرایی و اجرای بهینه طرح مناسب سازی است.

معاون امور عمرانی فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: در سال های اخیر تعدادی از ساختمان های دولتی پر تردد این شهرستان از جمله بهزیستی ، بنیاد شهید ، بیمارستان ، درمانگاه های دولتی و تعداد معدودی از اماکن عمومی در اختیار بخش خصوصی از امکانات مناسب سازی از جمله آسانسور و رمپ تجهیز شده ولی این کار کافی نیست.

رضوان صادقی افزود: مناسب سازی تنها مختص ساختمان های دولتی و عمومی نیست و طرح مناسب سازی همه مکان های قابل دسترسی افراد کم توان جامعه از جمله پیاده روها ، پارک ها ، بوستان ها ، رستوران ها ، بانک ها ، دفاتر اسناد رسمی ، ازدواج و سایر امکانات حمل و نقل عمومی را شامل می شود.

 90 هزار نفر از جمعیت استان اردبیل که 9 درصد از کل جمعیت استان را شامل می شوند سالمند بوده و نیاز به مراقبت های ویژه و استفاده از امکانات مناسب سازی اماکن عمومی دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار