ترکیه اعلام کرد که ارزش تجارت این کشور با قطر طی سال ۲۰۱۸ میلادی با ۵۴ درصد رشد به رقم بی‌سابقه ۲ میلیارد دلار رسید.
کد خبر: ۷۰۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ 19 January 2019

 به گزارش عصر ایران به نقل از یورونیوز، ترکیه از سال ۲۰۱۷ میلادی و در پی بروز تنش سیاسی میان عربستان سعودی و قطر به شریک تجاری بزرگ این کشور بدل شده است.


پس از آن که عربستان سعودی به اتهام حمایت از تروریسم روابط خود را با قطر قطع کرد، امارات عربی متحده، مصر و بحرین نیز از موضع عربستان در قبال این شیخ نشین کوچک خلیج فارس حمایت کردند.

قطر همواره این اتهام عربستان و متحدانش را رد کرده و بایکوت این کشور توسط آنها را به منزله نقض حاکمیت ملی قطر دانسته است.

در چنین شرایطی ترکیه سعی کرده تا با پررنگ کردن نقش خود در منطقه، روابط خود را با قطر توسعه دهد.

نمایشگاه تجاری ترکیه در قطر روز چهارشنبه آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه، عثمان دینچ‌باش، معاون وزیر دارایی ترکیه اذعان کرد که قطر در میان شرکای تجاری ترکیه بالاترین رشد مبادلات را در سال ۲۰۱۸ میلادی از آن خود کرده است.

قطر در سال گذشته میلادی متعهد شد تا مجموعه‌ای از پروژه‌های اقتصادی ترکیه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را حمایت مالی کند. این کشور همچنین در جریان بروز بحران سقوط ارزش لیر ترکیه طی سال ۲۰۱۸، حدود ۳ میلیارد دلار برای خرید لیر ترکیه اختصاص داد.

به کفته آقای دینچ‌باش تاکنون بخشی از ۱۵ میلیارد دلاری تعهد شده از سوی قطر در ترکیه سرمایه‌گذاری شده است.

ارزش تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی در مجموع ۱.۳ میلیارد دلار بود که طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۸ از مرز ۱.۷ میلیارد دلار گذشت و اکنون به مرز ۲ میلیارد دلار رسیده است.

ترکیه صادر کننده عمده غذا و مصالح ساختمانی به قطر است و در مقابل این کشور نیز به ترکیه گاز و آلومینیوم صادر می‌کند.

همچنین هلدینگ ابوموسی که یکی از بزرگ‌ترین توزیع کنندگان اقلا سوپرمارکتی در قطر محسوب می‌شود، برند ترک خود را با عنوان «ماشروم» به ثبت رسانده و سهم این برند را در سبدسرمایه‌گذاری خود از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داده است.

این هلدینگ با تولید و عرضه عسل و پاستای ترک توانسته جای خالی محصولات مشابه اماراتی را در بازار قطر پر کند. مدیرعامل این هلدینگ در جریان مراسم افتتاح نمایشگاه تجاری ترکیه در قطر تاکید که روابط تجاری قطر با ترکیه همچنان تقویت خواهد شد چرا که جایگزینی برای محصولات با کیفیت و محبوب این کشور در بازار قطر وجود ندارد.

همچنین شرکت کینگزپن اعلام کرده که پس از قطع ارتباط اقتصادی قطر با عربستان و متحدانش، میزان واردات پنل‌های عایق‌بندی انبارها و سردخانه‌ها از ترکیه را دو برابر کرده است.

حدود یکسال و نیم پیش عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر روابط خود با قطر را قطع کردند. به گفته این کشورها نزدیکی دوحه با تهران و حمایت از گروه‌های افراطی مثل اخوان‌المسلمین دلیل اصلی این تصمیم بود. طی این مدت ایران و ترکیه رقابتی را برای حضور بیشتر در بازار قطر آغاز کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار