۸ فایده انار برای سلامتی

به گزارش تابناک اردبیل، به‌جرئت می‌توان گفت انار یکی از پرفایده‌ترین میوه‌های روی زمین است. انار شامل گستره‌ای از ترکیبات گیاهی مفید می‌شود که این میوه زمستانی را تبدیل به میوه‌ای بی‌نظیر و بی‌رقیب کرده است.

نتایج تحقیقات پیرامون انار نشان می‌دهند که این میوه می‌تواند فواید بسیار زیادی برای سلامت انسان داشته باشد و این قابلیت را داراست که خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلفی را کاهش دهد. در ادامه این مطلب به ۸ فایده انار بر اساس شواهد و مدارک علمی می‌پردازیم.

۱- انار مملو از مواد مغذی مهم است

بدیهی است که انار را به‌صورت میوه (دانه‌های انار) و یا آبمیوه (آب انار) مصرف می‌کنند. انار دارای میزان مواد مغذی تحسین‌برانگیزی است. در واقع هر فنجان (۱۷۴ گرم) دانه انار حاوی مقادیر زیر است:
-- فیبر: ۷ گرم
-- پروتئین: ۳ گرم
-- ویتامین ث: ۳۰ درصد از RDI
-- ویتامین کا: ۳۶ درصد از RDI
-- فولات یا اسید فولیک: ۱۶ درصد از RDI
-- پتاسیم: ۱۲ درصد از RDI

گفتنی است این مقدار انار دارای ۲۴ گرم قند و ۱۴۴ کالری نیز هست.

منظور از RDI میزان توصیه‌شده دریافتی مواد مغذی در هر روز است. به‌طور مثال منظور از "۳۰ درصد از RDI" این است که ۳۰ درصد از میزان توصیه‌شده دریافتی از آن ماده مغذی برای هر روز است.

۲- انار دارای ۲ ترکیب گیاهی است که خواص قوی دارویی دارند


انار دارای ۲ ماده منحصربه‌فرد است که بیشترین خواص و فواید سلامتی انار، ناشی از وجود این دو ماده است. این دو ماده عبارت‌اند از پونیکالاجین و پونیسیک اسید.
 

پونیکالاجین


پونیکالاجین درواقع نوعی آنتی‌اکسیدان به‌شدت قوی است که در آب و پوست انار یافت می‌شود. این آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و جالب است بدانید که اثر پونیکالاجین موجود در آب انار، ۳ برابر میزان فعالیت آنتی‌اکسیدانی چای سبز است.
معمولاً عصاره و پودر انار را از پوست انار تهیه می‌کنند چراکه دارای آنتی‌اکسیدان و پونیکالاجینبالایی است.

پونیسیک اسید


پونیسیک اسید در روغن دانه انار یافت می‌شود و اسید چرب اصلی موجود در دانه‌های انار است.پونیسیک اسید نوعی اسید لیونیک متصل است که آثار بیولوژیکی قوی دارد.

۳- خواص ضدالتهابی حیرت‌انگیز انار

التهاب مزمن یکی از مواردی است که منجر به بیماری‌ها و مشکلات پزشکی جدی شامل بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع ۲، آلزایمر و حتی چاقی می‌شود. گفتنی است انار دارای خواص ضدالتهابی قوی است که عمدتاً ناشی از خواص آنتی‌اکسیدانی پونیکالاجین‌ها است.

نتایج آزمایش‌ها در این خصوص نشان داده که انار می‌تواند منجر به کاهش التهاب در دستگاه گوارش و همچنین سلول‌های سرطانی سرطان سینه و سرطان کولون شود. همچنین یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای روی افراد مبتلا به دیابت نشان داد ۱.۱ فنجان (معادل ۲۵۰ میلی‌لیتر) آب انار در هر روز می‌تواند شاخص‌های التهابی CRP و اینترلوکین -۶ را به ترتیب ۳۲ و ۳۰ درصد کاهش دهد.

بنابراین اگر مایل به کاهش التهاب در بدن خود هستید، افزودن انار به رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌ها است.

۴- انار پتانسیل مبارزه با سرطان پروستات را دارد

سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع در مردان است. مطالعات آزمایشگاهی در این رابطه حاکی از این است که عصاره انار می‌تواند فرآیند بازتولید سلول‌های سرطانی را آهسته کند و حتی سلول‌های سرطانی را وادار به از بین رفتن و مرگ کند.

آب انار می‌تواند فشارخون بالا را کاهش دهد. گفتنی است فشارخون بالا از مهم‌ترین عوامل بیماری‌های قلبی است.

"پادژن ویژه پروستات" یک شاخص خونی برای سرطان پروستات است. مردانی که در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت با دو برابر شدن این شاخص (پادژن ویژه پروستات) مواجه می‌شوند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات قرار می‌گیرند. طی تحقیقی دیگر مشخص شده که نوشیدن روزانه ۲۳۷ میلی‌لیتر آب انار، زمان دو برابر شدن پادژن ویژه پروستات را از ۱۵ ماه به ۵۴ افزایش می‌دهد.


۵- انار می‌تواند خواص ضد سرطان سینه داشته باشد


سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌های سینه در بانوان است. عصاره انار می‌تواند بازتولید سلول‌های سرطان سینه را محدود کرده و حتی برخی از این سلول‌ها را از بین ببرند. البته شواهد و مدارک در حال حاضر فقط در حد آزمایشگاه است و نیاز به بررسی‌های بیشتر است تا بتوان محکم‌تر در این رابطه صحبت کرد.

۶- انار می‌تواند فشارخون را کاهش دهد

فشارخون بالا یکی از اصلی‌ترین شرایطی است که منجر به حمله قلبی و یا سکته می‌شود. جالب است بدانید در یک تحقیق افرادی که دارای فشارخون بالا بودند مورد آزمایش قرار گرفتند و بعد از اینکه به مدت دو هفته هر روز به مقدار ۱۵۰ میلی‌لیتر آب انار مصرف کردند، با کاهش فشارخون قابل‌توجهی مواجه شدند.

در تحقیقات دیگر هم نتیجه مشابهی تکرار شده است. این تغییر به‌ویژه در فشارخون سیستولیککه بالاترین عدد در خواندن فشارخون را نشان می‌دهد رخ داد.

۷- انار می‌تواند در مبارزه با آرتروز و درد مفاصل مؤثر باشد

آرتروز یک مشکل شایع در کشورهای غربی است. انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد اما اغلب شامل انواع مختلف التهاب در مفاصل است. با توجه به اینکه ترکیبات گیاهی موجود در انار دارای خواص ضدالتهابی هستند به نظر می‌رسد که این میوه زمستانی می‌تواند در درمان آرتروز مؤثر باشد.

جالب است بدانید که مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد عصاره انار می‌تواند آنزیم‌هایی که در افراد مبتلا به آرتروز به عنوان آنزیم‌هایی آسیب‌رسان به مفاصل شناخته می‌شوند را بلوکه کند. همچنین مشاهده‌شده انار باعث تسکین آرتروز در موش‌ها می‌شود. البته در این مورد شواهدی که بر پایه تحقیقات روی انسان باشد محدود و نیازمند بررسی بیشتر است.


۸- آب انار می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد
بیماری قلبی در حال حاضر شایع‌ترین دلیل مرگ زودرس در دنیا است. بیماری قلبی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. پونیسیک اسید، اسید چرب اصلی موجود در انار می‌تواند از انسان در مقابل مراحل مختلف پروسه‌ی بیماری قلبی محافظت کند.

یک تحقیق ۴ هفته‌ای روی ۵۱ نفر که دارای تری گلیسیرید بالا بودند نشان داد که ۸۰۰ میلی‌گرم از روغن دانه انار در روز به طور قابل توجهی تری گلیسیرید را کاهش داده و نسبت تری گلیسیرید HDL را بهبود بخشیده بود.

تحقیق دیگری به منظور بررسی تأثیر آب انار بر افراد مبتلا به دیابت نوع دو و افراد مبتلا به کلسترول خون بالا انجام شد که در نتیجه مشخص شد؛ مصرف انار با کاهش قابل توجه LDL یا کلسترول بد خون همراه است.

علاوه بر این‌ها، همانطور که در بالا هم ذکر شد نتیجه آزمایش تحقیقاتی دیگری که آثار انار بر سلامتی انسان را مورد بررسی قرار داده بود نشان داد که آب انار فشارخون بالا را کاهش می‌دهد. گفتنی است فشارخون بالا از مهم‌ترین عوامل بیماری‌های قلبی است.

بنابراین خوب است در این زمستان سعی کنیم از این میوه زمستانی خوش رنگ و طعم به‌خوبی استفاده کنیم و از فواید انار بهره‌مند شویم.