با حضور مهمانان خارجی در اردبیل برگزار شد
آئین بزرگداشت ۱۹ ژانویه، «روز آذری‌های مسلمان جهان» در مجموعه تاریخی خطایی بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد.
کد خبر: ۷۰۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 17 January 2019

به گزارش تابناک اردبیل، حجت الاسلام سید حسن عاملی امروز در مراسم بزرگداشت 19 ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان در نگارخانه خطایی اردبیل اظهارداشت: 19 ژانویه روز وحدت و همدلی آذری‌های مسلمان جهان است و به نوعی این روز بازگشت به آغوش مادر بود و اصل حقیقی  خویش بود.

وی ضمن گرامیداشت این روز گفت: من از تمامی عزیزان و تشکل‌های مردمی که در راستای برگزاری این همایش تلاش کردند تقدیر و تشکر می‌کنم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه نیاز است تدابیر ویژه‌ای برای برگزاری گرامیداشت این روز انجام شود افزود: در این زمینه باید تلاش کنیم تا مفاخر آذریهای مسلمان در دنیا معرفی شود.

عاملی با بیان اینکه باید از هویت جمعی در راستای بزرگداشت 19 ژانویه الهام بگیریم و برنامه‌ریزی اساسی برای حل مشکلات مسلمانان آذری انجام دهیم و از حقوقشان دفاع کنیم گفت: باید در راستای پیشگیری از معضلات و خطرها برای آذری‌های جهان برنامه‌ریزی اساسی داشته باشیم و با وحدت و همدلی تمامی خطرات را دور و از هویت آذری‌های مسلمان دفاع کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از نیازهای اساسی ارتباط با آذری های مسلمان دنیاست که باید این ارتباط همه جانبه باشد و تمام آذری‌هایی که در دنیا زندگی می‌کنند، ایران اسلامی را به عنوان وطن خود بدانند چرا که آذری‌ها پایگاه مهمی در این مرز و بوم دارند.

آیت الله عاملی با اشاره به اهمیت وحدت در بین آذری‌های دنیا که سبب همدلی است گفت: باید همگان برای حفظ وحدت که جایگاه ویژه‌ای دارد تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: آذری ها نقش اساسی در تولید دانش جهانی، صلح جهانی، وحدت و دفاع از حقوق بشر دارند و آذری ها خدمات ارزنده ای عرصه های مختلف انجام داده اند که این خدمات باید به همگان معرفی شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ریزی برای تدوین و چاپ لغتنامه فاخر ترکی در اردبیل انجام شده است که این لغتنامه به احتمال زیاد با حضور رئیس جمهور در اردبیل رونمایی می‌شود که لغتنامه بسیار نفیس و فاخری است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بزرگترین خدمات را به زبان آذری کرده و ما قدردان این امر هستیم که بسیار قابل تحسین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار