رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل:
رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: کوتاهی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلوگیری از زمین‌خواری قابل قبول نیست.
کد خبر: ۷۰۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 10 January 2019

به گزارش تابناک اردبیل، حجت الاسلام قاصدی در ششمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان اردبیل که در سالن جلسات دادگستری کل استان اردبیل برگزار شد اظهار کرد: کوتاهی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلوگیری از زمین‌خواری قابل قبول نیست.

وی افزود: به دلیل اهمیت بالای حفظ بیت‌المال و اراضی ملی و منابع طبیعی مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل باید اهتمام جدی‌تری نسبت به این امر داشته و نظارت‌های خود را در حفظ بیت‌المال بیشتر کنند و البته مصوبات شورای حفظ بیت‌المال نیز باید اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل بیان کرد: امروز گلایه‌ای که از نهاد‌های اجرایی و دستگاه‌های متولی داریم این است که چرا قبل از بروز مشکلات و تضییح حقوق بیت‌المال نظارت‌های دقیق و کافی بر مسائل مطروحه انجام نمی‌دهند که همین امر باعث بروز مشکلات بعدی شده منجر به ایجاد پرونده‌های قضایی می‌شود.

مدیران دستگاههای اجرایی کوتاهی می‌کنند

قاصدی ادامه داد: مسؤولان و متولیان امر باید در مرحله اولیه از بروز چنین مسائلی و تضییح حقوق بیت المال در خصوص اراضی ملی و منابع طبیعی جلوگیری به عمل آورند و در صورت مشاهده هرگونه کوتاهی باید مسؤولان دستگاه‌های مربوطه پاسخگو باشند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل تشریح کرد: لازم است در جهت شفاف‌سازی که مانع فساد می‌شود دستگاه‌های اجرایی نسبت به اعلام وضعیت املاک خود به صورت دقیق و کامل و ثبت مالکیت و اخذ سند اقدام کنند.

رد پای تعاونی مسکن ادارات در زمین‌خواری

ناصر عتباتی هم در این جلسه اظهار کرد: متأسفانه در برخی نهادهای عمومی نظارت‌های درون‌مجموعه‌ای در حد صفر بوده و به دلیل عدم نظارت‌های دقیق و کافی این موضوعات تبدیل به پرونده‌های کیفری شده است.

وی افزود: جلسات شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی در راستای حفظ و حقوق بیت‌المال بوده لذا همه دستگاه‌های اجرایی باید در خصوص حفظ بیت‌المال اهتمام بیشتری داشته باشند.

 عدم نظارت دقیق دستگاه‌های اجرایی باعث تضییع حقوق بیت‌المال می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل بیان کرد: متأسفانه مشاهده می‌شود در هر جایی که حقوق بیت‌المال تضییع شده، بخشی از آن به دلیل عدم توجه و نظارت دقیق و کافی دستگاه های مربوطه صورت گرفته است که در این خصوص متولیان اولیه حفظ بیت‌المال ابتدا باید دستگاه‌های اجرایی استان باشند.

عتباتی ادامه داد: همه ادارات و نهادهای اجرایی استان اردبیل مکلف هستند با نظارت دقیق در خصوص اراضی ملی و بیت‌المال از تضییع حقوق بیت‌المال پیش از بروز مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آورند و باید در مقابل هر تعاونی که با زارعان و کشاورزان توافق کرده و به دنبال تغییر کاربری اراضی هستند ایستاده و توافقات آنها را ابطال کنند.

وی تصریح کرد: هم اکنون مشاهده می‌شود اراضی درجه یک کشاورزی استان اردبیل مکان تاخت و تاز بنگاه‌های استان شده است و میلیاردها تومان پول رد و بدل می‌شود که در این راستا باید نظارت بر چنین اقداماتی تشدید شود.

دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل تشریح کرد: عدم مراقبت از منابع طبیعی و بیت‌المال متعلق به ادارات استان توسط خود نهادهای اجرایی که متولی اولیه در خصوص حفظ بیت‌المال هستند باعث ایجاد پرونده‌های سنگین در خصوص تضییع حقوق بیت‌المال می‌شود.

 سندسازی و تصرف یکی از بهترین اراضی شهرداری اردبیل 

عتباتی با اشاره به تصرف یکی از بهترین اراضی شهرداری اردبیل ادامه داد: فردی با سندسازی و تطمیع، بهترین اراضی شهرداری اردبیل را تصرف و با تغییر کاربری، این اراضی را به اشخاص مختلف واگذار کرده که ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان منتفع شده و اکنون یک پرونده بسیار سنگین است که توسط دستگاه قضایی استان اردبیل پیگیری‌های لازم و بسیار دقیق از جمله رد مال صورت گرفته و احکام سنگینی در برخورد با آن فرد انجام یافته است.

وی تصریح کرد: موضوع اصلی این است که اگر متولی امر یعنی شهرداری وقت اردبیل نظارت‌های دقیق و کافی در این خصوص انجام می‌داد، اکنون با یک پرونده سنگین قضایی مواجه نبودیم.

 برخورد با نهادهای اجرایی که در حفظ بیت‌المال کوتاهی کنند

به نوشته فارس، دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل بیان کرد: مادامی که متولیان و نهادهای اجرایی به بحث حفظ بیت‌المال ورود پیدا نکنند وضعیت به این منوال ادامه خواهد داشت و البته از این به بعد در چنین مواردی که سوء جریاناتی ایجاد شود، حتی اگر مسؤول مربوطه اظهار بی‌اطلاعی کرده یا عمدی در کار نباشد با مسؤولان نهادهای مربوطه برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: متاسفانه با نبود نظارت کافی مسؤولان نهادهای مربوطه در منطقه توریستی و گردشگری سرعین زمینی به مساحت ۳۷۰ هکتار برای احداث معدن در این منطقه به فردی واگذار شده  که در نوع خود بسیار تعجب‌برانگیز است.

عتباتی گفت: در خصوص بحث‌های زیست‌محیطی نیز دستگاه قضایی اهتمام جدی برای برخورد با این متخلفان دارد و در راستای همین موضوع هماهنگی‌های کافی و لازم بین دستگاه‌های قضایی دو استان اردبیل و گیلان در خصوص برخورد با متخلفان در امر ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق گردشگری انجام یافته است.

 اعاده ۳هزار و ۲۰۲ هکتار از اراضی ملی

یوسف خدادادی نیز در ششمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان اردبیل در سالن جلسات دادگستری کل استان اردبیل اظهار کرد: تا امروز با هزار و ۵۵۶ متهم در خصوص تصرف و تخریب اراضی ملی در استان اردبیل برخورد قضایی صورت گرفته است.

وی با اشاره به عملکرد ۹ ماهه شورای حفظ بیت‌المال استان اردبیل افزود: در ۹ ماهه گذشته مساحت اراضی مورد تعرض ۲۷۸۲ هکتار بوده که تا به امروز ۹۸۶ پرونده قضایی تشکیل شده و با ۱۵۵۶ متهم برخورد قضایی صورت گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل بیان کرد: ۴ هزار و ۳۲۰ فقره اقدامات پیشگیرانه در بحث تخریب و تصرف اراضی ملی در استان اردبیل انجام یافته، ۶۱۶ مورد قلع و قمع صورت گرفته و ۷۰۸ فقره احکام قضایی صادر شده که از این تعداد ۵۵۵ مورد حکم اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در ۹ ماهه سال جاری اراضی به مساحت ۳ هزار و ۲۰۲ هکتار به ارزش ریالی ۴۰ میلیارد ریال اعاده، ۵ هزار هکتار اراضی نیز ثبت سند مالکیت شده و میزان اخذ جرائم نیز تا به امروز به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است.

خدادادی گفت: متأسفانه برخی افراد سود جو از وضعیت کنونی سوء استفاده کرده و بر این اساس بحث تخریب و تصرف اراضی ملی افزایش یافته است؛ لذا وظیفه همگانی و مسؤولان نهادهای اجرایی است که اهتمام بیشتری در نظارت بر اراضی ملی داشته و از تخریب و تصرف آن جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار