کد خبر: ۷۰۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 10 January 2019

قدرت اخوان اکبری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با تشریح دستاوردهای 40 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه درمان و بهداشت استان اردبیل به سوالات خبرنگاران سبلانه پاسخ گفت.

قدرت اخوان اکبری اساسی ترین دستاوررد  نظام  جمهوری اسلامی  ایران در استان اردبیل را تاسیس  دانشگاه علوم پزشکی در سال1372 دانست و گفت: این تاسیس برکات زیادی را از  لحاظ زیر ساختهای آموزشی و درمانی و بهداشتی اعم از شروع احداث دانشکده های علوم  پایه، ستاد مرکزی، پایگاه ها و مراکزجامع خدمات سلامت و اورژانس های شهری و جاده ای به همراه داشت.

وی ادامه داد: کارهای فوق العاده ای در حوزه درمان و بهداشت استان اردبیل صورت گرفته که از اهم آن می توان به افزایش تختهای بیمارستانی،تامین نیروهای متخصص وفوق تخصص، راه اندازی بخشهای ویژه در بیمارستانهای موجود و تجهیز  آنهاو بر داشته شدن گام های موثر برای ارتقا شاخص های بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

طبق اعلام این مسئول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه بهداشت، دستاوردهای ارزنده ای به کشور ارائه شد، برای مثال در کاهش بیماری های واگیر و پوشش واکسیناسیون بسیار موفق عمل کردیم و در این زمینه جزو  رتبه نخست بودیم، اما امروزه، چالش های جدید نظام سلامت فراتر از این موارد است، معضلاتی همچون افزایش بیماری های غیر واگیر گریبانگیر نظام سلامت شده اند.

وضعیت بیمارستانها و سرانه تخت بیمارستانی در اردبیل چگونه است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر  17 بیمارستان در استان اردبیل با کاربری درمانی و آموزشی داریم، گفت:  13 باب  ازاین بیمارستانها دانشگاهی و 4 باب آن غیردانشگاهی (2 مورد خصوصی و 2 مورد تامین اجتماعی است).

وی ادامه داد: در دو سال اخیر از این تعداد دو بیمارستان نمین و کوثر به بهره برداری رسیده است؛ بیمارستان110 تختخوابی امام رضا در اردبیل نیز راه اندازی شده و در آینده نزدیک به صورت رسمی افتتاح می شود؛ بیمارستان ترومای اردبیل به شرط تامین اعتبار در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

طبق اعلام این مسئول بیمارستان پارس آباد نیز قبل از تعطیلات تابستان سال آینده به بهره برداری می رسد.

اخوان اکبری بااشاره به افزایشتخت های مصوب دانشگاه در دو سال اخیر  به تعداد447 عدد، تصریح کرد: هم اینک 2 هزار و 14 تخت فعال در سطح استان اردبیل موجود است که با پیش بینی های سطح بندی خدمات بهداشتی و درمانی  در سال 1404 به 4000 تخت فعال خواهد رسید؛ الان در استان اردبیل شاخص ظرفیت تخت ها 1/5 است که هدف  در سال 2014 رساندن این شاخص به 2/5 است.

وی اضافه کرد:  امروز بیش از 341  تخت ویژه بستری آی سی یو،،ان آسی سی یو، پی آی سی یو، وی آی پی  و دیالیز  در استان اردبیل وجود دارد که از این تعداد در 2 سال  اخیر 20 تخت به بهره برداری رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بااشاره به اینکه بخش پیوند کلیه و بخش اورژانس جامع در دهه فجر سالجاری در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل راه اندازی خواهد شد؛ اظهار داشت: 70 تخت به تعداد تختهای اورژانس جامع اضافه شده است و با تجمیع اورژانس قدیم و جدید، فضای اورژانس جامع به2 هزارو 800 متر مربع خواهد رسید.

 

وی از اخذ مجوز و آغاز مقدمات مطالعاتی پروژه احداث بیمارستان 1000 تختخوابی اردبیل در دو فاز مجزا 500 تختخوابی خبر دادو گفت: راه اندازی بخش جراحی قلب و آنژیو گرافی، آنژیو پلاستی بیمارستان امام خمینی اردبیل و بیمارستان خصوصی قائم از مهمترین خدمات انجام یافته است.

طبق اعلام این مسئول در سه ماه اخیر IVFبخش در مرکز ناباروری دانشگاه راه اندازی شده است و هزینه پرداختی توسط زوج های نابارور حداکثر تا 10 درصد است.

وضعیت تجهیزات پزشکی در بیمارستان های اردبیل؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تاکید کرد: از نظر تجهیزات پیشرفته  پزشکی  به جرات میتوان گفت که اقدامات بسیار  گسترده  و ارزشمندی در این راستا صورت پذیرفته  که از جمله می توان به خرید و راه اندازی تعداد هفت مورد سی تی اسکن دولتی و 4 مورد خصوصی، 2 مورد ام آرآی دولتی و 2 مورد خصوصی – یک مورد رادیو تراپی پیشرفته دولتی و یک مورد خصوصی – نصب دستگاه سی تی آنژیو در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل اشاره کرد.

 

 وی اضافه کرد: فقدان رادیو تراپی باعث می شد تا بیماران سرطانی برای ادامه درمان به تهران اعزام شوند که این اعزام بیماران را متحمل هزینه های بیشتری می کرد.

 طرح تحول سلامت در اردبیل تا چه اندازه موفقیت آمیز بود؟ 

اخوان اکبری تصریح کرد: یکی دیگر از تحولات ارزشمند در حوزه سلامت کشور  طرح تحول سلامت بود که ضمن ارایه  هفت بسته خدمت رسانی در بیمارستان های دولت، شاهد افتتاح 18 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی با هزینه ویزیت کمتر از 5000تومان  هستیم که از این تعداد در 2 سال اخیر کلینیک های شهرستان های کوثر ،نمین ،خلخال، پارس آباد، مشگین شهر ، امام علی (ع)  به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: با اجرای این طرح پزشکان متخصص به مناطق محروم اعزام و در بیمارستانهای مناطق محروم مستقر شدند و در طی دو سال اخیر  بیش از 2 میلیون ویزیت در 18 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه با تعرفه ویزیت 5 هزار تومانی و بستری 2 هزار نفر انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اذعان داشت: از طرح تحول سلامت استان اردبیل 220 میلیارد تومان منتفع شده است؛ این کار کار فوق العاده ای بود اضافه شدن تخت های بیمارستانی و  تجهیز بیمارستان ها به دستگاه های مدرن و جذب نیروهای متخصص در مناطق محروم از دیگر مزایای این طرح بود.

وی گفت: در حال حاضر 7 هزار و 320 نیروی رسمی، قراردادی، پیمانی و 900 نفری شرکتی جمعا 8 هزارو 220 نفر در جای جای استان مشغول خدمت رسانی هستند که در 2 سال اخیر از این تعداد 530 نفر جذب سیستم شده اند.

آیا در اردبیل کمبود پزشک داریم؟

طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در حال حاضر ترکیب پزشکان شاغل در استان اردبیل اردبیل به ترتیب  903نفر  پزشک عمومی،399 نفر متخصص،57 نفر فوق تخصص و 252 نفر دندان پزشک و 42 داندانپزشک متخصص هستند، این در حالی است که قبل از انقلاب50 پزشک عمومی  و 20 نفر متخصص است؛  در 2 سال اخیر از این تعداد 257 پزشک عمومی ، 20 فوق تخصص، 28 دندانپزشک و 100 متخصص  جذب سیستم بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل شده اند.

 وی ادامه داد: از لحاظ  نسبت پزشک عمومی به جمعیت استان اردبیل با استاندارد فاصله داریم، در حال حاضر نسبت پزشک عمومی در این استان 900 به تقریبا یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت است یعنی تقریبا برای هر 12 هزار نفر یک پزشک وجود دارد این در حالی که  هر 10 هزار نفر جمعیت را باید یک پزشک پوشش دهد.

 

 اخوان اکبری یادآور شد: در آذرماه امسال به ترکیب پزشکان شاغل در اردبیل 60 متخصص افزوده شد؛ در مجموع  از 399  پزشک متخصص استان اردبیل 100  نفر  در دو سال اخیر جذب شده است.

 

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با 9 دانشکده فعال  مشغول خدمات آموزشی و تربیت نیرو های پزشکی و پیرا پزشکی مورد نیاز است و در حال حاضر تعداد 3369  دانشجو مشغول تحصیل هستند.

جایگاه علوم پزشکی اردبیل و  رشته های  لوکسی که به جمع رشته های این دانشگاه اضافه شده است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اضافه کرد: هم اینک 39 رشته( 2 رشته کاردانی،4 رشته کارشناسی ناپیوسته، 12 رشته کارشناسی پیوسته، 8رشته  کارشناسی ارشد،6 رشته دکتری حرفه ای، 7 رشته دستیاری(داخلی- اطفال-زنان و زایمان-بیهوشی- جراحی عمومی-نورولوژی-ارتوپدی) در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل توسط 236 عضو هیات علمی تدریس می‌شود.

وی تصریح کرد: ایجاد رشته های لوکس زیر ساختی از  جمله گام های بزرگ در حوزه درمان  استان اردبیل است که دو رشته لوکس زیرساختی  ارتوپدی ، نورولوژی  به جمع رشته های دانشگاه علوم پزشکی  اردبیل اضافه شده  و قلب که بزودی راه اندازی خواهد شد ؛ این رشته های لوکس معمولا در بسیاری از شهرهای بزرگ وجود ندارد.

اخوان اکبری تصریح کرد: راه اندازی رشته های کارشناسی ارشد ، پرستاری اورژانس ، رشته دستیاری کودکان در سال 95، دستیاری داخلی در سال 96، دستیاری بیهوشی در سال 97 و موافقت هیات بورد نورلوژی و ارتوپدی با راه اندازی دوره دستیاری مغز واعصاب وارتوپدی در سال 98 از  گام های  مهمی هستند که ثمرات زیادی  برای استان اردبیل  به دنبال خواهند آورد.

وی اضافه کرد:دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مقایسه با دانشگاه های سایر استان ها از نظر سطح علمی جزو دانشگاه های تیپ2 A است که هدف ما رسیدن به تیپ A1 است؛ در مقایسه با سایر استان ها از لحاط آموزشی وضعیت مناسبی داریم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اذعان داشت: اما از لحاط پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نسبت به سایر دانشگاه های کشور وضعیت مناسبی نداریم  چراکه در زیر ساخت مشکل داریم؛البته مرکز رشد اردبیل پارسال راه اندازی شد و یک پس از راه اندازی رتبه 17 کشوری را کسب کرد که این واقعا چشمگیر است.

وی ادامه داد: کسب رتبه 17  کشوری توسط مرکز رشد دانشگاه منجر به ارتقا 52 پله ای و کسب رتبه اول آموزش کار آفرینی در رده بندی فناوری سلامت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور شد.

اخوان اکبری تصریح کرد: در بودجه سال 98، افزایش 14هزار متر مربع  به فضای آموزشی دانشگاه علوم پزشگی اردبیل مد نظر قرار گرفته است.

آخرین خبر از شاخص مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر 5 سال در اردبیل

رئیس دانشگاه  علوم پزشکی اردبیل راه اندازی مراکز تحقیقات سرطان، مرکز رشد  و فناوری، مرکز ناباروری و مراکز  آموزش سلامت  را از  دستاوردهای دیگر در حوزه سلامت استان اردبیل دانست و بیان داشت:  قبل از انقلاب تعداد 46 مرکز بهداشت در استان اردبیل داشتیم که به یمن انقلاب در حال حاضر تعداد 110 مرکز جامع خدمات سلامت ، 519 خانه بهداشت و 64 پایگاه بهداشت و 3 آموزشگاه بهورزی در خط  مقدم  عرضه تامین سلامت و پیشگیری از بیماریهای مناطق و آحاد استان فعال است.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب شاهد تلفات و مرگ و میر نوزدان و کودکان ناشی از عدم رعایت موازین بهداشتی، نبود امکانات، تجهیزات و نیروهای تخصصی بهداشتی و درمانی بودیم اما در حال حاضر مرگ و میر نوزادان 7.9 در هزار تولد و میزان مرگ و میر نوزادان زیر یک سال به 11.3 در هزارتولد و میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به 13.5 در هزار تولد رسیده است که در مقایسه با آمار قبل انقلاب حداقل پنج برابر شاخص های بهداشتی ارتقا یافته است.

طبق اعلام این مسئول  مرگ و میر مادران نیز در مقایسه با چهل سال قبل 37 درصد کاهش یافته است.

توضیحی درباره وضعیت جوش شیرین در نان های اردبیل

 اخوان اکبری در این باره گفت:  با توجه به بررسی نتایج آزمایشات به عمل آمده بر روی نان  در سطح استان اردبیل  در سال  گذشته حدود 95 درصد نمونه های  نان از نظر تست جوش شیرین منفی بوده است.

 وی ادامه داد: بر اساس نتایج آزمایش جوش شیرین نان در شش ماهه اول سال 96 ، از 251 نمونه برداری لواش یک مورد مغایرت ، در 645 نمونه برداری از نان بربری  50مورد و 29 نمونه برداری نان سنگ مغایرتی وجود نداشته است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار داشت: طبق این آزمایشها  نان لواش، بربری و سنگگ به ترتیب 99/60، 92/25 و 100 درصد نمونه های نان از نظر تست جوش شیرین منفی بوده اند.

آخرین خبر از بلانکیت در آرد

 اخوان اکبری تصریح کرد: با وجود  پیگیری های انجام شده از آزمایشگاه مرجع کنترل غذا  و دارو سازمان ، روش آزمایش (SOP) مورد تاییدی برای تشخیص بلانکیت در آرد وجود ندارد و طبق اعلام رئیس آزمایشگاه های مرجع غذا  و دارو در همایش معاونین غذا و دارو کشور تاکنون این امر میسر نشده است.

 وضعیت آب شرب آب در استان اردبیل

اخوان اکبری به مردم اطمینان می دهد که برخی اظهارات در خصوص مشکل بهداشتی آب اردبیل صحت ندارد چراکه آزمایش‌های متعدد موید از استاندارد بودن و مطابقت آب شرب استان اردبیل با با شاخص های بهداشتی حکایت دارد.

وی تاکیدکرد: وضعیت آب شرب از نظر بهداشتی در سطح استان اردبیل به ویژه در شهر اردبیل هیچ مشکل بهداشتی ندارد و در این خصوص از سطح استان تعداد  24 هزارو 672  نمونه میکروبی تهیه شده است که 100 درصد نمونه‌ها در شهرها قابل استاندارد و مطابق شاخص‌های بهداشتی آب شرب است.

طبق اعلام این مسئول در روستاهای استان اردبیل  درصد مطلوبیت آب شرب حدود 95 درصد است که در خصوص نمونه های مثبت با شرکت آب و فاضلاب روستایی هماهنگی های لازم معمول و مشکل برطرف شده است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  تصریح دارد : از نظر شیمیایی وضعیت آب شرب اردبیل و سایر شهرهای استان از نظر پارامترهای تعیین شده استاندارد قابل قبول بوده و مشکلی ندارد.

 این مسئول دموضوع رنگ و بوی بد آب شرب اردبیل در برخی مواقع را ناشی از فرسودگی شبکه لوله‌کشی دانست و به مردم اطمینان داد و این مشکل به دلیل مشکلات بهداشتی نیست.

اهم پروژه های افتتاحی  و راه اندازی شده استان اردبیل طی 2 سال اخیر از آبان 95 تا 97

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اهم پروژه های افتتاحی  و راه اندازی شده استان اردبیل طی 2 سال اخیر از آبان 95 تا 97 به شرح زیر است:

  • 1.افتتاح و راه اندازی 32 پروژه بهداشتی و درمانی در دهه فجر سال 95 با اعتبار بالغ بر 55 میلیارد تومان
  • 2  پروژه‎های افتتاحی در سفر مقام عالی وزارت مرداد ماه سال 96 تعداد 33 پروژه با اعتبار بالغ بر 57 میلیارد تو مان
  • 3. پروژه های افتتاحی و راه اندازی شده  در شهریور ماه 1396  مقارن با هفته مبارک دولت 21 پروژه با اعتبار بالغ بر 15 میلیارد و 500 میلیون تومان
  • 4. پروژه های افتتاحی و راه اندازی شده  در دهه فجر سال گذشته  تعداد 13 پروژه بهداشتی  درمانی با اعتبار بالغ بر 12 مییارد و 600 میلیون تومان
  • 5. پروژه های افتتاحی در هفته سلامت سال 97 تعداد 13 پروژه بهداشتی درمانی با اعتبار بالغ بر 4 میلیارد تومان
  • 6. چروژه های افتتای و راه اندازی شده در هفته دولت سال 1397  تعداد 10 پروژه با اعتبار 2 میلیارد تومان

 

چه خبر از مرکز ترومای اردبیل؟

 

اخوان اکبری درباره آخرین وضعیت ترومای اردبیل گفت: احداث بیمارستان سوانح و سوختگی ترومای اردبیل از سال 86 آغاز شده که متأسفانه به دلیل مشکلات اعتباری٬ بیش از 10 سال٬ احداث این مجموعه به طول کشید که امسال سعی داریم با جذب مناسب اعتبارات٬ این مجموعه به بهره‌برداری برسد.

وی ادمه داد: ساخت ترومای اردبیل که  در سال 86  با 20 تخت آغاز شده است  به 120 تخت ارتقا  یافته است ، اکنون  پیشرفت95 درصدی دارد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطر نشان کرد:  پروژه  10 ساله ترومای اردبیل  با بودجه فعلی تمام نمی شود، البته از اعتبار 7 میلیاردی تخصیص یافته برای یک سال این پروژه، 5 میلیارد تومان  گرفته ایم.

 وی اعلام کرد: طبق پیش بینی به شرط تامین اعتبار  تا نیمه دوم سال 98 و قبل از شروع تابستان  ترومای اردبیل به اتمام خواهد رسید.

 اخوان اکبری تصریح کرد: در دو سال اخیر حدود 20 میلیارد تومان   برای احداث بیمارستان سوانح و سوختگی ترومای اردبیل هزینه شده است

وی گفت: برای 7 درصد باقیمانده از ترومای اردبیل حدود 37 میلیارد تو مان پول لازم است  برای تجهیز هر تخت بیمارستانی یک میلیارد هزینه می شود.

آخرین وضعیت اورژانس هوایی اردبیل؟

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هزینه هر ساعت پرواز اورژانس هوایی 12 میلیون به علاوه 25  نیروی استند بای دانست و گفت: برای هر بیماری که با اورژانس جابجا می شود 12/5 میلیون تومان هزینه می شود.

 وی ادامه داد: در سال 95 تعداد 23 مورد، در سال 96  تعداد 36 مورد و امسال تعداد 27  مورد  حادثه توسط  اورژانس هوایی امداد رسانی شده است.

 طبق اعلام این مسئول حوادث پر تلفات، قطع نخاع، تروماهای نافذ سینه،سکته قلبی و مغزی، سوختگی شدید و شکستی لگن و ستون فقرات از جمله  سوانحی هستند که توسط اورژانس هوایی اردبیل امداد رسانی شده است.

اخوان اکبری از تحویل یک مورد از دو مورد اتوبوس آمبولانس به پارس آباد  خبر دادو گفت:هرینه خرید هر  آمبولانس  یک میلیاردو 200 میلیون  تومان است که 12 آمبولانس و دو دیفرانسیل خریداری شده تا پایان امسال  تحویل مناطق صعب العبور استان اردبیل داده می شود.

اخوان اکبری با بیان اینکه بعد از انقلاب در استان اردبیل تعداد 23 پایگاه اورژانس شهری و 30 پایگاه جادهای به بهره برداری رسیده است، گفت:  ضمن اینکه 112 آمبولانس، 2 اتوبوس آمبولانس ، یک فروند بالگرد هوایی، یک بابیمارستان صحرایی به ناوگان اورژانس استان اضافه شده است  که از این  تعداد دستگاه آمبولانس  9 دستگاه موتورلانس در دو سال اخیر به ناوگان اورژانس استان اردبیل اضافه شده است.

 و جود دلالان پزشکی یا بازاریابان پزشکی در سرچشمه  اردبیل صحت دارد؟

 اخوان اکبری   درباره دلالان پزشکی  گفت:  وجود این بازاریاب ها را انکار نمی کنیم اما تاکنون شکایتی از این باب از طرف مردم نشده این شخص بیمار است و  نهایتا  این خود مردمند که حق انتخاب دارند و تصمیم  می گیرند برای معالجه به کدام پزشک مراجعه کنذ، البته اگر شکایتی به دست ما برسد ما حتما پیگیر آن خواهیم بود.

  گلایه های مردمی از تشخیص نادرست طبی در اردبیل وپاسخ شما؟

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  با بیان اینکه تشخیص نادرست طبی  و امکان خطای پزشکی در هرجای دنیا وجود داردگفت : حتی  در پیشرفته ترین  کشورهای دنیا که در پزشکی حرفی برای گفتن دارند  خطای پزشکی رخ می دهد حتی  منجر به مرگ هم شده است که پیچیدگی بیماری و بی دقتی می تواند علت این خطای پزشکی باشد .

 وی افزود: در استان اردبیل نیز از 2میلیون ویزیت، 20 هزار جراحی و دو هزار بستری  امکان خطای پزشکی وجود دارد، که ممکن است این خطای پزشکی کم عارضه و یا مشکل دار هم باشد.

اخوان اکبری تاکید کرد: با شکایت مریض، نظام پزشکی و پزشکی قانونی با خطای پزشکان نیز برخورد می کند

 زیرمیزی در اردبیل؟ 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت:  بعد از اجرای طرح تحول سلامت زیر میزی در اردبیل فوق العاده کنترل شد البته  در حال حاضر  نیز  ممکن است به صورت پراکنده وموردی وجود داشته باشد که اگر گزارش شود ما با آنها برخورد می کنیم؛ 2 مورد  از پارس آباد گزارش شد که یک مورد به منع طبابت منجر شد.

 بهداشت مراکز بهداشتی اردبیل

اخوان اکبری با اشاره به عقد تفاهم نامه سه جانبه وزارت بهداشت، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در خصوص احداث 94 باب پروژه بهداشتی درمانی اعم از خانه، پایگاه  مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، گفت: در حال حاضر با راه اندزی  55 باب پروژه بهداشتی در سطح استان و 19 باب با پیشرفت فیزیکی 60 درصد که در سال آتی به بهره برداری می رسد، فقط 40 مرکز بهداشت کهنه و فرسوده داریم .

وی اضافه کرد: اخذ مجوز احداث 46 باب پروژه بهداشتی دیگر از وزارت بهداشت و خرید 13 قظعه زمین جهت احداث پروژه های بهداشتی که پس از تامین اعتبار استانی و مجمع خیرین سلامت استان احداث آن آغاز می شود.

رئیس علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: 7 مورد از پزوژه های بهداشتی در حال ساخت در دهه فجر امسال  به بهره برداری خواهند رسید.

 قاچاق دارو از اردبیل صحت دارد

اخوان اکبری دراین باره گفت:  داروهای غیر نسخه ای به  صورت محدود خارج می شود، داروهای خاص فقط با نسخه خارج می شود و بدون نسخه امکان ندارد.

پزشک ها و  عمل لازیک چشم 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بر خلاف باور عموم  مردم در بین پزشکان هم افرادی هستند که عمل لازیک کرده اند از آن هم راضی اند .

وی ادامه داد:  عمل لازیک چشم برای سن پایین ها کارایی بهتری دارد؛ پیر چشمی که سراغمان آمد ترجیح می دهیم عینک بزیم تا عمل کنیم.

استعفای آقای وزیر 

اخوان اکبری اظهار داشت: این استعفا به خاطر این بود که طرح تحول سلامت با شکست مواجه  نشود؛ همان طور که رهبری فرمودند باید درد مریضی فقط برای مریض باید باشد.

به گفته وی از  طرح تحول سلامت  220 میلیارد تومان استان اردبیل منتفع شده است؛ این کار کار فوق العاده ای بود اضافه شدن  تخت های بیمارستانی و  تجهیز بیمارستان ها به دستگاه های مدرن از دیگر مزایای این طرح بود؛ الان  شاخص ظرفیت تخت ها 1/5 است که هدف  در سال 2014 رساندن این شاخص به 2/5 است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اتمام پروژه های درمانی و تعطیل نشدن خدمات به مردم دغدغه همیشگی ما است که یقینا برای انجام کار اعتبار لازم است.

  آخرین خبر از بیمارستان یک هزار تختخوابی اردبیل

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تاکید کرد: احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی  اردبیل به طور ویژه پیگیری می شود ، مطالعات آن تمام شده و طراحی ویژه آن انجام گرفته  و مجوز آن گرفته شده است؛ با مساعدت وزیر اعتبار این پروژه مهم  از محل فاینانس تامین می شود .

وی افزود: قرارداد ساخت این پروژه بزرگ با قرارگاه خاتم نهایی شده و این بیمارستان مجهز در دو فاز 540 و 500 تختی در 14 هکتار در محل سایت دانشگاه  علوم پزشکی احداث خواهد شد .

این مسئول اظهار داشت:  با بهره برداری از بیمارستان 1000 تختخواب اردبیل ، یک هزار تخت به تخت های اردبیل اضافه خواهد شد البته این  غیر از 4هزار تختی است  که به مجموع تخت های استان اضافه می شود.

وی گفت: ساخت این بیمارستان 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص تا چهار سال آینده تکمیل می شود.

روند اهداء عضو در اردبیل چگونه است؟

 اخوان اکبری گفت: هر یک ساعت یک نفری که منتظر پیوند است می‌میرد؛ در حالی که در برخی کشورها رضایت گیری برای اهدا عضو تنها 5 دقیقه طول می کشد؛  در کشور ما و به تبع آن در استان اردبیل  اخذ رضایت برای اهدا عضو بین 6 تا 90 ساعت طول می کشد.

 وی اعتقاد دارد: باید متولیان فرهنگی به این سمت سوق  داده شوند البته با ائمه جمعه در این خصو ص تعامل داریم؛ خوشبختانه فرهنگ سازی موثر بوده است به طوری که  از منطقه پارس آباد 2 مورد مرگ مغزی هر دو به اهدا عضو رضایت دادند که این حرکت خوبی است؛ بیش از این رضایت گیری برای اهدا عضو در این منطقه به سختی انجام می شد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: ازسال 87 تعداد مرگ مغزی  منجر  به اهدای عضو  تا کنون 109 نفر است که از این تعداد 37 مورد در 2 سال اخیر با افزایش آگاهی مردم نسبت به این امر خداپسندانه صورت پذیرفته است؛ اهداء عضو سیر صعودی داشته است.

خبر خوش برای افراد در لیست انتظار پیوند 

اخوان اکبری با بیان اینکه از 522 نفر بیمار دیالیزی در استان ردبیل 400 نفر منتظر پیوند کلیه هستند،اظهار داشت: پیوند کلیه در استان اردبیل راه اندازی شده که بزرگترین خدمت در حوزه سلامت استان است و البته این پیوند آغازی بر پیوند سایر اعضا در اردبیل خواهد بود.

وی دامه داد:  با انجام عمل کلیه در  اردبیل، بیماران در لیست انتظار پیوند کلیه شانس بیشتری برای کلیه دار شدن خواهند داشت چراکه اولویت پیوند با بیماران کلیوی بومی است .

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درباره فروش کلیه گفت:  فروش کلیه حالت موردی دارد و غیر قانونی است، البته اهدا کلیه معمولا بدون اینکه طرف همدیگر را بشناسد صورت می گیرد و یا این افراد اهداکننده کلیه ازاقوام  درجه یک هستند که برای اهدا کلیه داوطلب می شوند.

 برای گردشگری سلامت در اردبیل چه برنامه هایی اتخاذ شده است

 اخوان اکبری معتقد است:ایجاد دهکده سلامت  از برنامه های مد نطر ما است که برای ساماندهی گردشگران  لازم است  هر چه سریعتر  اقدام شود.

وی افزود: دهکده سلامت مجموعه ای متشکل از آب درمانی و استفاده از قابلیت طبیعت است؛ توانمندی همراه با استراحت، درمان و تفریح  که بخش خصوصی نیز برای احداث آن اعلام امادگی کرده است؛ علاوه بر این رشته تحصیلی آب درمانی نیز در اردبیل راه اندازی خواهد شدتا بستر برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران سلامت فراهم تر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به تفاهنامه هایی که دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با دانشگاه استانبول، طب باکو  داشته است،گفت: قرار است دانشگاه پردیس در باکو زده شود.

  با عرضه غیر مجاز اقلام دارویی در اردبیل گونه برخورد می شود؟

 اخوان اکبری با اشاره به راه اندازی داروخانه آموزشی دانشگاه با ارایه خدمات آموزشی به دانشجویان دانشکده  دارو سازی و خدمات دارویی به مردم و عرضه داروهای خاص و کمیاب  در استان، اظهار داشت: همشهریان در این داروخانه می توانند کمیاب ترین داروها را پیدا کنند.

وی از صدور 20 مجوز تاسیس داروخانه در شهرهای استان خبر دادو گفت: در حال حاضر 17 داروخانه دولتی، 156 داروخانه خصوصی در سطح استان اردبیل فعال است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به صدور و تمدید473 پروانه بهداشتی کارخانجات وکارگاه های تولید مواد غذایی و آشامیدنی در استان اردبیل، بیان داشت:  طرح پایش و پالایش برچسب گذاری  محصولات عذایی و آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی به تعداد یک هزار محصول در سطح عرضه  اجرا شد.

 وی ادامه داد: در دوسال اخیر تعداد 107 پرونده تخلفاتی در زمینه عرضه غیر مجاز اقلام دارویی به مراجع قضایی ذیربط ارجاع داده شده است.

  طبق اعلام این مسئول 2 میلیون و 9 هزارو 724 عدد اقلام دارویی غیر مجاز به ارزش 7 میلیاردو 654 میلیون و 461 هزارو ششصدو پنجاه و یک  ریال و اقلام آرایش بهداشتی به تعداد 7 هزارو سیصدو نود ودو  به ارزش 368 میلیون و 140 هزارریال  طی دو سال اخیر کشف شده است.

 

در مورد عسل های تقلبی چه نظری دارید؟ 

ایران هشتمین تولید کننده عسل در جهان است

رئیس دانشگاه  علوم پزشکی اردبیل گفت: با توجه به جایگاه تولید عسل در استان اردبیل نظارت بر کیفیت و سلامت محصول مذکور و جلوگیری از عرضه تقلبی همواره یکی از برنامه های اولویت دار  در دانشگاه علوم پزشکی بوده و اقدامات موثری  در این خصوص به  طور مستمذپر در حال انجام است  که از آن جمله می توان  به موارد زیر اشاره کرد:

 1صدور پروانه بهداشتی ساخت و کد شناسه نظارت کارگاهی برای واحد های تولید  کننده عسل  به تعداد 7واحد صنفی  و 10 کارگاه  که این امر امکان نظارت بر فرایند تولید و عرضه شهد عسل  امکان شناسایی و رد یابی محصولات در سطح استان رابیشتر می کند.

2.همچنین با دستور قضایی دادستان  بیش از 15 تن  کالاهای موجود  در کارگاه از قبیل شهدهای عسل، لوازم و تجهیزات، ظروف شیشه ای، لیبل ها و کارتن های عسل توقیف شده است.

3. نمونه برداری و تست عسل از سطح عرضه، کارخانجات، و کارگاه های بسته بندی عسل در سطح استان به طور مستمر در حال انجام است و از شهد عسل ارسالی سایر استانها نیز نمونه برداری شده و برای یک مورد شهد تقلبی تولیدی یکی از استان های همجوار نیز در سالجاری در دادستانی و تعزیرات حکومتی از طرف معاونت غذا و دارو طرح شکایت شده است.

4.  عمده مغایرت عسل‎های نمونه برداری شده مربوط به سازو کار می باشد که دلیل اصلی آن استفاده از سازوکار در تغذیه زنبورهای عسل است که این مغایرت مربوط به مرحله تولید عسل در زنبورستان است.

 .5 ارتقای کیفیت شهد عسل در استان اردبیل با مشارکت دادن ارگانها ، اصناف و اشخاص مرتبط از برنامه های این معاونت است که در این راستا برای ساماندهی عرضه شهد عسل و جلوگیری از عرضه شهد غیر استاندارد در استان اردبیل جلسه ای در  هشتم آبانه ماه سال گذشته با حضور معانین غذا و دارو و امور بهداشتی دانشگاه  و مدیران و کارشناسان حوزه های مرتبط برگزار  شد که  با توجه به مصوبات  این جلسه  اقدامات لازم  جهت نیل به اهداف مد نظر در حال اجرا است و در آینده نیز پیگیری می شود.

گفتگو از :سمیه شاهی و محمد مددی

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار