کد خبر: ۶۹۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 02 January 2019

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس،اکبر اعلمی نماینده اصلاح طلب مردم تبریز در مجلس ششم و هفتم و فرماندار اسبق مغان در گزارشی تحقیقی به موضوع فرایند قیمت گذاری و واگذاری مجتمع صنعتی گوشت اردبیل که از آن تحت عنوان یکی از ویژه خواری‌ها و واگذاری‌هایی که به نام خصوصی سازی صورت گرفته پرداخته است.

وی در ادامه گزارش خود با اشاره به اظهار نظر اخیر دادستان عمومی و انقلاب مرکز اردبیل به عنوان دستاویزی برای تهیه این گزارش، به نقل از این مقام مسئول گفته است:پیرامون«مجتمع صنعتی گوشت اردبیل که در سال ۸۵ به رقمی کمتر از ۴ میلیارد تومان واگذار شده بود (باید دانست) خریداران تاکنون هیچ رقمی از وجوه متعلق به دولت و بانک ملی را پرداخت نکردند و در حال حاضر ارزشی بیش از۱۰۰ میلیارد تومان پیدا کرده است»

اعلمی در ادامه می‌افزاید :مجتمع صنعتی گوشت اردبیل« یک شرکت سهامی خاص است که با سرمایه ثبت شده 24 میلیارد و 500 میلیون ریال منقسم به 2 میلیون و 450 هزار سهم بانام ده هزار ریالی در تاریخ 1367/7/27تأسیس شده است.

این مجتمع با ظرفیت کشتار روزانه 4,000 رأس دام و 250 رأس دام سنگین در زمینی به «مساحت 50 هکتار» و با زیربنائی در حدود «45,000 متر مربع» در 14 کیلومتری اردبیل احداث شده و آدرس دفتر مرکزی آن نیز در تهران، سعادت آباد، میدان سرو ابتدای سرو غربی، جنب بانک تجارت ، ساختمان تجارت پلاک 76 ، طبقه 7 ، واحد30 واقع شده است.

این شرکت با در اختیار داشتن یکی از مجهزترین مجموعه‌های فرآوری صنعتی گوشت بهداشتی در کشور، یکی از کشتارگاه‌های بزرگ و مدرن کشور محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش ، تا قبل از واگذاری «مجتمع صنعتی گوشت اردبیل» به بخش خصوصی، طبق آخرین تغییرات صورت گرفته؛تعداد ۲,۲۳۹,۹۹۸ سهم، معادل «91.4 درصد» از کل سهام شرکت مجتمع صنعتی گوشت اردبیل متعلق به « شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران» و «شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس» و 5.8 درصد آن نیز مربوط به «شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان» بوده است.

در مهرماه سال 84 ،شرکت خدمات مدیریت سرمایه مدار به وکالت از طرف شرکت‌های «سرمایه گذاری بانک ملی ایران» و «شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس» اعلام کردکه این شرکت را با قیمت پایه نقدی سهام به مبلغ 22,399,980,000 (هر سهم 10,000 ریال)در ازای دریافت حداقل ۳۰ درصد ازکل مبلغ مورد معامله به صورت نقد همزمان با انجام معامله و ۷۰درصد باقیمانده در ۱۲ قسط مساوی با فواصل سه ماهه با سود تضمین شده سالانه ۱۶ درصد که به موجب ۱۲ فقره چک بانضمام ضمانتنامه بدون قید و شرط بانکی معادل کل مبلغ اقساطی بعلاوه سود متعلقه واگذار می‌کند. به این ترتیب خریدار باید حداکثر ظرف 3 سال کل وجه مورد معامله را تسویه می‌کرد.

اعلمی با استناد به بند 3-8 ص 12 گزارش حسابرسی بهمند منتهی به سال 89 از شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس؛ می افزاید:در اوایل اسفند سال 1384(حدود 4 ماه پس از انتشار آ گهی فوق)، بجز 8.5 درصد مربوط به «شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان»، بقیه سهام«مجتمع صنعتی گوشت اردبیل» به شرکت «فراوران دشت سبز سبلان» واگذار شده است.

به موجب گزارش فوق دستکم تعداد 922,353 سهم از سهام شرکت «مجتمع صنعتی گوشت اردبیل» در اوایل اسفند سال 1384 بصورت اقساطی به شرکت «فراوران دشت سبز سبلان» واگذار شده است.

نکته جالب و درخور تأمل اینجاست که شرکت «فراوران دشت سبز سبلان» در تاریخ 85/1/15(حدود 40-30 روز پس از واگذاری مجتمع موصوف) تأسیس شده است!!

سهامداران شرکت مزبور در 90/12/10 سرمایه شرکت را از 24 میلیارد و پانصد میلیون ریال به مبلغ352,569,470,000 ریال منقسم به 35,256,947 سهم ده هزار ریالی بانام از محل تجدید ارزیابی دارائی‌های شرکت افزایش می‌دهند. بنظر می‌رسد که «شرکت سهامی خاص بامتیر کیش» نیز پس از این تاریخ جزء سهامداران اصلی «مجتمع صنعتی گوشت اردبیل» شده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به مشخصات و هویت خریداران و هیات مدیره مجتمع صنعتی گوشت اردبیل به ماهیت شرکت فرآوران دشت سبز سبلان اشاره شده است.

این شرکت که یک شرکت سهامی خاص است، با سرمایه اولیه 10میلیارد ریال منقسم به 1,000,000سهم با نام که مبلغ 3500 میلیون ریال آن توسط مؤسسین پرداخت شده در تاریخ 85/1/15(حدود یک ماه پس از واگذاری) تحت شماره 267453 به ثبت می‌رسد.

مؤسسین و سهامداران این شرکت عبارت‌اند از آقایان «میرطاهر موسوی» رئیس هیات مدیره، «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» عضو هیات مدیره و مدیرعامل،«سیروس رحمانی» نایب رئیس هیات مدیره، شرکت سهامی خاص «بامتیر» و «میرمسعود موسوی گوگانی»؛عضو هیات مدیره که مرکز اصلی و محل اقامت قانونی آن در تهران سعادت آباد خیابان کوهسار بلوار فرهنگ خیابان آبشار ساختمان سهند طبقه پنجم واحد 13 واقع است.

متعاقب این واگذاری، در تاریخ 85/2/26؛ «میراشرف عبدالله پوری حسینی» به عنوان رئیس هیات مدیره، کریم فتحی کردلر به نمایندگی از «شرکت بامتیر» به عنوان مدیر عامل، قدیر رحمانی نایب رئیس و شرکت «فراوران دشت سبز سبلان» و «میرطاهر موسوی» به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره، مدیریت مجتمع صنعتی گوشت اردبیل مجتمع را عهده دار می‌شوند.

به گفته اعلمی چنانکه ملاحظه می‌شود یکی از سهامداران اصلی این شرکت؛ «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» معروف به «سیدمهدی عبدالله پوری حسینی» همکار بنده و نماینده موسوم به اصلاح طلب تبریز در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضو شورای راهبردی اصلاح طلبان تبریز است که در 10 خرداد 83 به عنوان رئیس سازمان خصوصی سازی منصوب و در دی ماه 84 یعنی سه ماه پس از انتشار آ گهی مربوط به واگذاری مجتمع گوشت اردبیل، از این سمت برکنار می‌شود و حدود یک ماه بعد از برکناری ؛ شرکت «مجتمع صنعتی گوشت اردبیل»به او واگذار می‌شود! به عبارت دیگر مقدمات انتقال «مجتمع گوشت اردبیل»در زمان ریاست وی بر سازمان خصوصی ساز مهیا شده است!

4-1-6-بدین منظور وی پس از برکناری از ریاست سازمان خصوصی سازی، به اتفاق آقای «میرطاهر موسوی» دیگر نماینده تبریز در مجلس ششم و آقای «میرمسعود موسوی» و «سیروس رحمانی»؛ «شرکت فرآوران دشت سبز سبلان» راکه یک شرکت سهامی خاص می‌باشد، با سرمایه اولیه 10میلیارد ریال در تاریخ 85/1/15 به ثبت می‌رسانند و همانطور که اشاره شد طبق گزارش کارشناسان در اوایل اسفند سال 1384 قبل از اینکه شرکت مزبور به ثبت رسیده باشد با عنوان همین شرکت، شرکت «مجتمع گوشت اردبیل» را خریداری می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشخصات و هویت «شرکت بام تیر» (سهامی خاص) می‌افزاید: این شرکت در تاریخ 68/6/21 تأسیس و محل اقامت قانونی آن نیز دقیقاً همان محل اقامت «شرکت فرآوران دشت سبز سبلان» است و آقای «میرطاهر موسوی» رئیس هیات مدیره و یکی از سه سهامدار اصلی آن می‌باشد.

اعلمی درباره هویت شرکت «بام تیر کیش» (با مسئولیت محدود)؛می‌افزاید :این شرکت در تاریخ 86/12/26در منطقه آزاد کیش تأسیس شده و آقای «میرطاهر موسوی» از سهامدار اصلی آن است و شعبه تهران آن نیز در همان محل اقامت «شرکت فرآوران دشت سبز سبلان» قرار دارد و مدیرعامل آن حمید ارشدی است.

آنچه مسلم است «شرکت بام تیر کیش» از تاریخ 93/5/15تاکنون عضو اصلی هیات مدیره مجتمع گوشت بوده و«یعقوب عزیز زاده فهیمی» عضو شورای شهر اردبیل و «سیدصالح عبدالله پوری حسینی» برادر «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» به نمایندگی از شرکت بامتیر کیش، به ترتیب عضو اصلی هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مجتمع صنعتی گوشت اردبیل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت مجتمع صنعتی گوشت اردبیل را برعهده دارند.

ریاست هیات مدیره، نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت «فراوران دشت سبز سبلان» و شرکت «مجتمع گوشت اردبیل» تا اواسط سال 92 بصورت چرخشی میان «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» و «میرطاهر موسوی» و برادران و نزدیکان این دو مانند سیدصالح عبدالله پوری حسینی، میرمسعود موسوی گوگانی، «یعقوب عزیز زاده فهیمی»، میرحسن سیدکنعانی، رضا گیلوری و ایرج قزوینی ادامه داشت تا اینکه «پوری حسینی» به پاس خدماتی که به عنوان رییس ستاد انتخاباتی روحانی در آذربایجان شرقی داشت پس از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور، از 10 مهر ۱۳۹۲ مجدداً به عنوان «رئیس کل سازمان خصوصی سازی»منصوب شد.

لاجرم وی از ریاست هیات مدیره شرکت‌های «فراوران دشت سبز سبلان» و «مجتمع گوشت اردبیل» استعفا داده و جای خود را به «میرطاهر موسوی» داد.

به باور اعلمی ، گرچه دادستان عمومی و انقلاب اردبیل اعلام کرده که؛ خریداران مجتمع صنعتی گوشت اردبیل «تاکنون هیچ رقمی از وجوه متعلق به دولت و بانک ملی را پرداخت نکرده‌اند»لیکن به موجب بند 8 ص 12 و یادداشت 4-8 آن در ص 15-14 گزارش حسابرسی شرکت کشت و صنعت پارس در سال 88 ،بند 8 ص 11 و یادداشت 3-8 آن در ص 13-12 گزارش حسابرسی شرکت کشت و صنعت پارس در سال 89 و بند 8 ص 11 و یادداشت 2-8 آن در ص 12 گزارش حسابرسی شرکت کشت و صنعت پارس در سال 90 و گزارش کارشناسی شماره 620 مورخ1390/12/15کارشناس رسمی دادگستری و بندهای  " 10-7" و" 6-5-6" ، "6-6-4" صص 19،20 و 32 صورت‌های مالی منتهی به 90/12/29«شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی سرمایه گذاری بانک ملی ایران»، «بین الملل ساختمان و صنعت ملی»، «فرآوران دشت سـبز سـبلان» و «شرکت نداآوران» با امضای مبایعه نامه ای موافقت خودرا با نحوه تهاترو تسویه ثمن مبایعه نامـه اعـلام کرده‌اند که براساس آن شرکت فراورآن دشت سبلان سبز مطابق تصویر زیر بابت تسویه بخشی از بدهی های خود از محل واحد مسکونی  تکمیل شده و در جریان ساخت واقع در تبریز و تهران تهاتر شود.

بر اساس این گزارش ؛ اعضای هیات مدیره «شرکت نداآوران آتیه» که در تاریخ 1378/3/20 تأسیس شده عبارت‌اند از:«سیدصالح عبدالله پوری حسینی» برادر رئیس کل سازمان خصوصی سازی، «میرحسن سیدکنعانی»(ازاعضای هیات مدیره «فراوران دشت سبز سبلان» و شرکت «مجتمع گوشت اردبیل» و برادر همسر «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی») و «محبوب عبدالله پور».

این در حالی است که «شرکت بین الملل ساختمان و صنعت ملی» به مدیرعاملی سیدمحمود حسینی و نایب رئیسی «شرکت خدمات مدیریت سرمایه مدار» از سهامداران و اعضای حقوقی هیات مدیره «شرکت توسعه بازار سرمایه تهران» (وابسته به فروشگاه رفاه)، خریدار «کشت و صنعت و دامپروری مغان» نیز بودند.

به گزارش فارس، مورد فروش یک مجتمع دولتی به مدیری که به تازگی از سازمان دولتی کنار رفته است، مصداق بارز رعایت نشدن قاعده «درهای چرخان» در حکمرانی اقتصادی ست. بر اساس این قاعده مدیران دولتی اجازه ندارند بین بخش خصوصی و دولتی در رفت و آمد باشند. چنانکه حتی در لیبرال‌ترین اقتصادهای جهان مدیر دولتی پس از کنار رفتن از مسئولیت لااقل باید برای ورود به فعالیت‌های خصوصی ۵ سال منتظر بماند. این قاعده در حکمرانی اقتصادی دلایل بدیهی عقلی دارد و مشخص است که یک مدیر دولتی در زمان مسئولیت خود می‌تواند زمینه را برای بهره بردن از مواهب اقتصادی سازمانی که در آن مسئولیت داشته فراهم کند یا از اطلاعات به روز سازمانی خود به عنوان یک رانت برای فعالیت در بخش خصوصی استفاده کند. متاسفانه این قاعده کلیدی و مبنایی در نظام حکمرانی اقتصادی ایران هیچ‌گاه مورد اهتمام قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار