سیاست‌های دوگانه و عدم تدبیر مدیرکل ثبت احوال هرمزگان در امور محوله و تصمیمات غیر کارشناسی در برونسپاری خدمات و سیاست‌های شخص مدیرکل و عدم کار کارشناسی موجبات از بین رفتن مرکزیت این مجموعه جهت تحویل کارتهای صادرشده گردید و بیکاری کارکنان و سرمایه سوزی باعث شد کارت‌های صادره بین دفاتر شهر پخش شود و الان این اقدام موجب ورشکستگی ،تعطیلی مجموعه و بیکاری کارکنان و از بین رفتن سرمایه گذاری انجام شده گردید و همچنین در مقطعی باعث سرگردانی و نارضایتی مردم شد.
کد خبر: ۶۹۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱ 15 December 2018

تنها مرکز نیمه مکانیزه تحویل کارت هوشمند ملی شهرستان بندرعباس تعطیل شد

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از نشریه آفتاب جنوب، دفتر نیمه مکانیزه صدور کارت هوشمند ملی در شهرستان بندرعباس واقع در بلوار امام حسین (ع) که از سال 95 با حضور فرماندار، مدیرکل ثبت احوال و رئیس و اعضاء وقت شورای شهر افتتاح شد و یکسال پیش از رونق زیاد و ازدحام جمعیت برخوردار بود این روزها در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

دقیقاً در تیرماه 96 نگارنده جهت تحویل کارت ملی به این مرکز مراجعه کرد و بعد از سه روز توانست در روز سوم کارت خود را به علت شلوغی و ترافیک مراجعه کنندگان تحویل بگیرد.
در هفته گذشته که برای انجام کارت سوخت به این دفتر در بندرعباس مراجعه کردم در کمال ناباوری با خلوتی غیرمنتظره‌ای مواجه شدم، از یکی از سه پرسنل موجود دلیل این آرامش و سکوت را جویا شدم که ایشان گفت: از 15 نیروی موجودمان همه را تعدیل کردیم و فقط دو نفر باقی مانده‌اند و ما هم به دلیل مشکلاتی که پیش آمده تا چند روز دیگر باید ترک کار کنیم.

سراغ مدیر مرکز را گرفتم؛ خانم «فروزنده ایران‌پور» مدیر فعلی مرکز مکانیزه تحویل کارت هوشمند ملی در شهرستان بندرعباس گفت: این مرکز به صورت رسمی در دی ماه سال 95 با حضور رییس شورای شهر وقت، فرماندار بندرعباس و حضور مدیرکل ثبت احوال هرمزگان افتتاح شد و تمامی مسئولان قول مساعد مبنی بر حمایت از این مرکز و بخش خصوصی دادند که باعث دلگرمی ما کارکنان و سایر شرکاء و سرمایه گذاران شد.

وی افزود: در حال حاضر 5400 کارت ملی هوشمند صادر شده در بایگانی مرکز موجود است که تاکنون صاحبان آنها مراجعه نکرده‌اند. امروز که می‌بینید مرکز ما علیرغم رونق و ازدحام گذشته بسیار آرام و خلوت است در سال گذشته روزانه بین 700 الی 1450 کارت ملی هوشمند تحویل می‌دادیم، امّا در حال حاضر فقط روزانه بین 70 الی 90 کارت تحویل می‌شود و این امر به علت مشکلات پیش آمده و «عدم تدبیر مدیرکل ثبت احوال» در امور محوله و تصمیمات غیر کارشناسی در برونسپاری خدمات بوده است.

مدیر دفتر مکانیزه تحویل کارت ملی در بندرعباس تأکید کرد: باید نگاه دولت یا سازمان ثبت احوال بر حفظ و تداوم و ایجاد هم افزایی با بخش خصوصی می‌باشد. علی ای حال با عنایت به لزوم عملیاتی شدن کارت‌های هوشمند ملی در سطح گسترده تر و لزوم احصاء خدمات جدید برای دفاتر ارائه کننده خدمات هویتی ، از جمله امضاء الکترونیکی و ... تنها راهکار باقی مانده برای حفظ این مجموعه و سایر دفاتر می‌باشد که باید مدیران استان در این خصوص اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

بسراغ آقای مهرداد مسعودی نماینده دفاتر سرمایه‌گذار رفتم که ایشان هم با انتقاد از سیاست‌های دوگانه مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: این مرکز با حضور مسئولان در سال 95 راه اندازی شد و درابتدای امر جناب مدیرکل ثبت احوال قول مساعد مبنی بر واگذاری خدمات متعدد جهت رونق این مرکز که بصورت نیمه مکانیزه وبا 15 پرسنل اداره می شد و به جرأت می توان گفت یکی از مراکز موفق در سطح کشور در ارائه خدمات تحویل کارت هوشمند ملی می‌باشد داد، که بعد از هشت ماه فعالیت مستمر و پاسخگویی به موقع به ارباب رجوعان متأسفانه با اتخاذ سیاست‌هایی که از سوی مقام بالادستی صادر می شد، رفته رفته رونق را از این مرکز گرفت.

آقای مسعودی گفت: این مرکز به عنوان دومین مرکز تخصصی در کشور بعد از تهران می‌باشد که با توجه به اینکه استان هرمزگان با شرایط خاص و منطقه محروم قرار دارد، توانستیم با اجرای این پروژه استان دوم کشور و پیشرو در اجرای کیفی این خدمت برون سپاری شده توسط ثبت احوال استان هرمزگان بشویم.

وی افزود: بنده بر این عقیده‌ام که مدیرکل ثبت احوال هرمزگان باید از ظرفیت بخش خصوصی به نحو احسن استفاده می‌کرد و تدابیر لازم را جهت حفظ و گسترش توان بخش خصوص به عنوان بازوهای توانمند خود و بخش دولتی به عمل آورده و برای تداوم حضور مراکز این چنینی تدابیر ویژه‌ای می‌اندیشید.

وی گفت: درابتدای امر به پیشنهاد شخص مدیرکل بنده و سایر شرکاء ترغیب به راه‌اندازی این مرکز شدیم تا بار ترافیک مراجعان جهت صدور کارت ملی هوشمند را از دوش ثبت احوال برداریم تا بتوانیم خدمات‌رسانی بهتری به شهروندان داشته باشیم و موفق هم شدیم؛ با تلاش شبانه روزی پروژه راه اندازی این مرکز را در هفته ثبت احوال افتتاح کرده و 250 میلیون تومان سرمایه گذاری گردید و برای 15 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرد تا مردم دسترسی بهتر به خدمات ثبت احوال داشته و تحویل آنی و مکانیزه صورت گیرد. کاری که در نوع خود در کشور بی نظیر بوده است.

نماینده شرکاء مرکز مکانیزه تحویل کارت ملی هوشمند افزود: متأسفانه با سیاستهای شخص مدیرکل و عدم کار کارشناسی موجبات از بین رفتن مرکزیت این مجموعه جهت تحویل کارت های صادرشده گردید که با اهداف اولیه تأسیس آن کاملاً متضاد بوده است و نتیجتاً کارت ها بین دفاتر دیگر در سطح شهر توزیع شد تبعات آن گریبان گیر همه دفاتر سرمایه گذار شهرستان و بیکاری کارکنان و سرمایه سوزی شد که مستندات و دستاوردهای این تصمیمات بر همه مبرهن و روشن گردید.

مسعودی گفت: الحمدلله تاکنون حتی یک مورد نارضایتی از ارباب رجوع نداشته ایم و سعی مان همواره بر افزایش کیفیت خدمات و تکریم ارباب رجوع بوده است و موفق هم بوده ایم چون همواره سعی مان بر استفاده بهینه از سیستم‌ها مکانیزه، انجام آموزشها مستمر برای کارکنان و بهره‌گیری از فناوری و اطلاعات روز به مردم بوده و سرمایه گذارانی که اینجا جمع شده‌اند عمدتاً از دفاتر منتخب سطح شهر می‌باشند و نیازی به سود مجموعه نداشته‌اند اما همواره نگران عدم تحقق وعده‌ها و حمایت‌های انجام نشده جناب مدیرکل ثبت احوال در کاهش فرصت‌های اشتغالزایی و از بین رفتن سرمایه بخش خصوصی بوده‌اند.

مسعودی گفت: متأسفانه با توجه به شرایط پیش آمده تعداد پرسنل از 15 به سه نفر کاهش داده و تنها ماحصل کار دوساله بدهی‌های زیادی است که بر گُرده سرمایه‌گذاران گذاشته شده باید بگویم هر سرمایه گذار بخش خصوصی توقع و انتظار دارد در این برهه از زمان مسئولان ارشد استان نسبت به نظارت ، آموزش و توجیهات جدی را برای مدیران خود حداقل جهت حفظ و استفاده از توان بخش خصوصی باقی مانده در برون‌سپاری ارائه خدمات و سیاستگذاری ها آتی بعمل آورده و تدابیر ویژه بی‌اندیشند تا با اعتمادسازی برای افکار عمومی موجب ایجاد علاقه و فرصت‌های جدید برای بازدهی اقتصادی هرگونه سرمایه‌گذاری بوجود آید علی ایحال امید است جناب استاندار با حمایت عملی و قاطع از بخش خصوصی جدیت خود را در صیانت از سرمایه‌های بخش خصوصی در راستای اهداف دولت برای خروج از مشکلات اقتصادی به مدیران دستگاه‌های اجرایی باز یادآوری نمایند، و بنا به توصیه جناب دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور «دست سرمایه گذاران را بگیرند و از آنها حمایت شود» تا خدایی ناکرده به حال و روز این مجموعه گرفتار نشوند.

این مقام مسئول افزود: متأسفانه سیاست گذاری ها و حمایتهای شخص مدیرکل در ابتدای اجرای پروژه سازوکار لازم را ایجاد امّا در ادامه چتر حمایتی بدلایل خاص برداشته شد و اینجا سرمایه گذاران و کارکنان فعال در بخش خصوصی دچار خسارات مادی و معنوی زیادی شدند تا آنجا که نه تنها سودی از این همکاری با بخش دولتی و سرمایه گذاری حاصل نگردید بلکه اصل سرمایه هم از بین رفت و باعث شد کارتهای صادره بین دفاتر شهر پخش شود و الان این اقدام موجب ورشکستگی ،تعطیلی مجموعه و بیکاری کارکنان و از بین رفتن سرمایه گذاری انجام شده گردید و همچنین در مقطعی باعث سرگردانی و نارضایتی مردم شد. شایان ذکر است مدت‌ها قبل ما دغدغه و چالش‌های پیش رو را حضوراً به جناب استاندار در میان گذاشتیم و همچنین با مشقت‌های زیاد توانستیم از مدیرکل ثبت احوال وقت ملاقات گرفته و با ایشان نیز موضوع را مطرح نمودیم که مشکلاتی وجود دارد و در صورت عدم اخذ تصمیمات کارشناسی و تمهیدات مدبرانه موجب تعطیلی این مجموعه خواهد شد و هیچ دستاوردی جزء سرگردانی مردم و بلاتکلیفی آنها و سرخوردگی بخش خصوصی را در پی نخواهد داشت. اما متأسفانه توجهی به این دغدغه ها نشد و هیچ مرجعی همراهی نکرد و البته در موردی قول برخورد را دادند که بنا به دلایل خاص قولهای رسیدگی هم که داده شد محقق نگردید. البته قرار بود یکسری خدمات از اداره کل ثبت احوال به این مجموعه واگذار شود تا رونق اقتصادی برای بخش خصوصی بوجود آید که باز هم مورد بی‌توجهی قرارگرفت و به دلایل خاص محقق نگردید و ما به نقطه ورشکستگی رسیدیم.

وی افزود: انتظارمان از جناب استاندار این است که در حمایت از بخش خصوصی به خواسته ها و نیازهای سرمایه گذاران توجه کرده و از آنها به عنوان بازوهای بخش دولتی حمایت نمایند نه اینکه از بخش خصوصی استفاده ابزاری گردد.

با همه این تفاسیر بخش خصوصی در کنار اهداف افزایش کیفیّت و کمیّت خدمات به مردم ، توقع انتفاع جهت تداوم خدمات کیفی و حفظ توان جهت استمرار خدمات را دارد.
در ادامه لازم به ذکر است اگر همین سه نفر پرسنل هم ترک کار کنند ما چگونه باید پاسخگوی سایر کارکنان در سایر بخشها باشیم در ابتدا بنا به قول مساعدت جناب مدیرکل شروع کردیم و تصورمان بر این بود که مجموعه در فضایی بالغ بر 300 متر با امکانات بسیار مناسب می‌تواند رفاه و آرامش خاطر شهروندان را فراهم نماید که اینگونه نشد و انگیزه و توان ما گرفته شد قرار است بعد از تعطیلی تمامی کارتهای صادر شده به ثبت احوال انتقال یافته و مجدداً همان روند سابق در ارائه خدمات به شهروندان ایجاد شده و سیر قهقرایی خواهیم داشت.

مسعودی در پایان گفت: امیدواریم جناب استاندار تدابیر ویژه ای دراین خصوص بیاندیشند و از مدیران دولتی و دستگاه‌های اجرایی بخواهند با روحیه جهادی در راستای استفاده از توان و ظرفیت‌های بخش خصوصی و صیانت از سرمایه‌گذاری های انجام شده مانع از تعطیلی مجموعه های خودگردان شوند بخش خصوصی در حال حاضر نیاز به جلب اعتماد از سوی دولت دارند تا زمینه را برای بازگشت امید به حاد مردم برای ارائه خدمات بهتر و دسترسی آسان‌تر شهروندان به خدمات مورد نیازشان را فراهم کنند. قطعاً در چنین شرایطی دولت با استفاده از همه ظرفیت‌ها و بکارگیری آنها در عبور از چالش‌ها پیش رو موفق خواهد بود.

* موارد گفته شده حرف های مدیر و سرمایه گذار دفتر تحویل کارت ملی هوشمند در بندرعباس بود که عیناً وبدون هیچگونه جانبداری منتشر شد و بسراغ افشاری نژاد مدیرکل ثبت احوال هرمزگان رفتیم و صحبت‌های ایشان را هم شنیدیم که عیناً در ذیل بدون هیچگونه پیش داوری می‌آوریم.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان در گفتگو با آفتاب جنوب: تعهدی در قبال سود و زیان دفاتر پیشخوان نداریم از امروز شنبه کارت‌های ملی هوشمند در اداره شهرستان ثبت احوال رایگان توزیع می‌شود در خصوص گلایه مندی مدیران مرکز تحویل کارت ملی هوشمند با مدیرکل ثبت احوال هرمزگان هم گفتگویی انجام دادیم که در پی می آید:
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان با اشاره به گلایه تعدادی از صاحبان دفاتر پیشخوان و صدور وتحویل کارتهای ملی هوشمند در بندرعباس گفت: با توجه به قراردادهای موجود ما هیچگونه تعهدی در قبال سود و زیان این دفاتر نداریم و بعضاً در ابتدای امر علاقمندان را از وجود سختی و مشکلات راه مطلع کرده و گوشزد می کنیم.

وی افزود: در سال 95 مکانی از نظر فیزیکی کوچک و نامناسب برای تحویل کارت های ملی هوشمند شهروندان در اداره ثبت شهرستان بندرعباس درنظر گرفته شده بود که با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که این امر موجب نارضایتی مردم و سرگردمی و ازدحام خواهد شد و تصمیم گرفتیم این امر برونسپاری شده و به بخش خصوصی واگذارشود. در آن زمان در شهر بندرعباس 4 دفتر مشغول به فعالیت بود که ظرف دو سال تا کنون تعداد دفاتر به 10 دفتر پیشخوان رسیده است.
افشاری نژاد گفت: برای واگذاری خدمات تحویل کارت ملی هوشمند 3 دفتر اقای موسوی، خانم صبوری و بندری اعلام آمادگی کرده که با سرمایه گذاری شخصی اقدام به راه اندازی مرکز تحویل کارت ملی هوشمند نموده و در کارگروه استانداری اعلام شد این دفتر وجاهت قانونی نداشته و شخصاً ورود کرده و از فعالیت این مرکز حمایت کرده و اعلام نمودم برای افزایش رضایتمندی مردم و تسهیل در امور این مرکز فعالیت خود را ادامه دهد ودر حال حاضر مصلحت نیست که این مرکز منحل شود.

وی افزود: متأسفانه این مرکز که با شراکت سه دفتر فعال شهر بندرعباس شروع بکار کرده بود متأسفانه هیچ‌کدام از مدیران حضور نداشتند و فقط پرسنلی که در حال انجام کار بودند آنجا حضور داشته و به هیچ وجه پاسخگوی مشکلاتی که روزانه پیش می آمد و ازدحام جمعیت و ... نبودند از طرف دیگر جناب اکرمی و فرماندار مرتب با بنده تماس گرفته و مراتب نارضایتی مردم را از عدم پاسخگویی و شلوغی در این مرکز گوشزد می کردند و دوبار بنده به اتفاق مدیرحراست به این مرکز مراجعه کردیم و شاهد مواردی از بی‌نظمی و عدم تکریم ارباب رجوع بودیم و چندبار هم تذکراتی داده شد که متولیان توجه نکرده و بعضاً درخواست افزایش تعرفه ها را داشتند که بنا به استعلام از سازمان در تهران اعلام شد چون در هرمزگان سقف تعرفه ها درنظر گرفته شده و با توجه به شرایط اقتصادی مردم نیازی به افزایش تعرفه نیست که متأسفانه این مرکز طرف دو سه هفته تحویل کارتهای هوشمند را از 2 هزار تومان به 2500 تومان افزایش دادند.
وی گفت: به دلیل شلوغی مرکز تجهیزات و نیروی انسانی از اداره شهرستان به مرکز ارسال نمودیم تا روند کار بهتر صورت گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که اگر دفتری تخلف کرد چه برخوردی خواهد شد افزود: باید عرض کنم دفاتری که تخلفاتی داشته باشند در زمینه تکریم ارباب رجوع و... بار اول تذکر داده می شود و در نهایت یا پروانه فعالیت تمدید نمی شود و یا قطع همکاری می کنیم کما اینکه یک دفتر در حاجی آباد قطع همکاری کرده ایم.

وی گفت: یکی از مهمترین تخلفات این مرکز استفاده از نرم افزاری بود که سرورش در خارج از استان بوده و بنا به مسایل امنیتی که با هویت شهروندان سر و کار دارد ، در بازرسی سال 96 که توسط بازرس عملکرد از تهران آمده بود انجام شد اعلام شد که حتماً باید سرور در بندرعباس باشد و مدیران دفتر هم اعلام نمودند که به علت گرانی اقلام نمی توانند سرور در بندرعباس خریداری نمایند.

افشاری نژادگفت: رفته رفته استقبال مردم به دلیل رفع نیازشان کم شده و در حال حاضر هرمزگان رتبه اول کشور را در صدور و تحویل کارت ملی هوشمند دارد و حدود 85 درصد واجدالشرایطین را پوشش دادیم. در حالی که سوم دیماه وارد صدمین سال تأسیس ثبت احوال می شویم و هفته ثبت را پیش رو داریم مدیران این دفتر طی نامه ای پایان همکاری خودرا 30 آذر و در نامه دوم 25 آذر و نامه آخر 22 آذرماه اعلام نموده و اتمام قرارداد ملک را بهانه کرده که رایزنی نمودیم تا با مالک حرف بزنیم و فرجه یک‌ماهه بگیریم تا تمامی کارت های شهروندان را درهمین مرکز تحویل داده وبعد همکاری را پایان دهیم، که مدیران مرکز تصمیم به جمع مرکز و قطع همکاری کرده‌اند و مردم احتمال زیاد دچار چالش خواهند شد که به همین خاطر طی این هفته چهار جلسه با کمیته تعیین صلاحیت گرفته ایم و قرار بر این شده که تمامی کارت‌های هوشمند به اداره ثبت شهرستان منتقل شده و از روز شنبه 24 آذرماه شهروندان بعد از اعلام پیامکی می توانند جهت تحویل رایگان کارت های خود مراجعه نمایند.

وی گفت: سرمایه‌گذاران این مرکز در حال حاضر در دفاتر پیشخوان خود تمامی خدمات ثبت احوال را به مردم ارائه داده و از نظر اقتصادی هم به صرفه است و این مرکز از ابتدای امر با هدف فقط تحویل کارت‌های صادر شده توسط این سه دفتر و دو دفتر شاکری و داستان که بعداً اداره پست هم به آن اضافه شد قرار بود همکاری نماید و هیچ قولی مبنی بر ارائه خدمات بیشتر نداده ایم و با توجه به ترافیک و ازدحام جمعیت و نارضایتی ارباب رجوع کارت هایی که در دفاتر دیگر تحویل گرفته می شد پس از صدور به همان دفاتر ارجاع داده می شد تا شهروندان با مراجعه به انجا کارت خود را که نزدیک ترین مکان به آنهاست تحویل بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که مدیران مرکز اعلام نمودند چندین بار به اداره ثبت مراجعه کرده و مدیرکل آنها را نپذیرفته است افزود: بنده فقط مدیر و مدیرفنی را که جایگاه قانونی و حقوقی دارند می توانند بپذیرم وافرادی که بدون هیچ سمت و عنوان دراین مرکز نامه بدست مراجعه می کنند نمی توانم بپذیرم و جواب مدیران را هم به صورت کتبی داده‌ام. اگر مسئول دفتر که خانم صبوری هست مراجعه نماید حتماً پاسخگو بوده و پذیرای ایشان ویا مدیر فنی اش خواهم بود.

افشاری نژاد با اشاره به اینکه با توجه به نیاز شهر بندرعباس وجمعیت 700هزار نفری تعداد دفاتر را طی دوسال به ده دفتر افزایش داده ایم گفت: با توجه به نیاز روزافزون شهروندان به ارائه خدمات ثبتی با مشارکت بخش خصوصی تعداد 6 دفتر در شهر بندرعباس راه اندازی شد که در حال حاضر 10 دفتر مشغول به فعالیت هستند و در سراسر استان هم 35 دفتر مشغول ارائه خدمات ثبتی هستند و ما به عنوان مرجع بالادستی به هیچ عنوان تعهدی در خصوص سود و زیان نداریم و پروانه فعالیت یکساله صادر و در صورت انجام بهینه کار و رضایت ارباب رجوع و روند مناسب کار تمدید خواهد شد.

افشاری نژاد گفت: باید استانداردهای لازم، رضایتمندی مردم، کیفیت کار بدون خطا در روند انجام امور دفاتر صورت بگیرد تا پروانه فعالیت ها تمدید شود.
وی در پاسخ به اینکه چرا شناسنامه شهروندان فقط در اداره ثبت چاپ می شود گفت: و درهیچ جای کشور هیچ دفتر اجازه چاپ شناسنامه را ندارد و باید این روند در درون اداره و با گذر از فیلترهای بازرسی انجام شود.

مدیرکل کل ثبت احوال هرمزگان افزود: تمامی اطلاع رسانی ها جهت ارائه خدمات از سوی دفاتر پیشخوان توسط این اداره کل از طریق صداوسیما و بصورت تبلیغات محیطی جهت اطلاع شهروندان انجام شده است.
وی در پایان افزود: بخش خصوصی بدنبال کسب درآمد است و هر جا که درآمد نداشته باشد بلافاصله در دفترش را می بندد و میرود وپاسخگوی مردم هم نمی باشد اما ما وظیفه داریم بنا به قانون تکریم ارباب رجوع را مدنظر داشته و در جهت رضایتمندی شهروندان گام برداریم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار