کد خبر: ۶۸۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲ 03 December 2018
 

برخی رسانه های آسیایی گزارش دادند که با پیدا شدن لاشه 50 نهنگ خلبان در سواحل جنوب شرق نیوزیلند، تعداد نهنگ هایی که به طور گروهی در اقدامی عجیب با شنا به سوی سواحل نیوزیلند به گل نشسته و تلف شدند به 200 مورد در مدت یک هفته افزایش یافت.

به گزارش ایرنا از رادیو نیوزیلند، در یک هفته اخیر، علاوه بر جزایر دورافتاده چاتهام در جنوب شرق نیوزیلند، سایر جزایر شمالی و جنوبی این کشور نیز شاهد اقدام عجیب خودکشی گروهی این پستانداران غول پیکر آبهای اقیانوس آرام بود.

جزایر استوارت نیوزیلند نیز چند روز پیش شاهد خودکشی گروهی 145 نهنگ بود.

براساس این گزارش، یک گروه بزرگ بیش از 145 نهنگ عنبر به طور دسته جمعی و در مناطق دورافتاده نیوزیلند در جنوب غرب اقیانوس آرام خود را به سواحل رسانده و به طور دسته جمعی خودکشی کردند.

طبق گزارش رادیو نیوزیلند، مرگ و میر این نهنگ ها، پنجمین حادثه زیست محیطی مشابه در هفته گذشته در سراسر سواحل نیوزیلند بوده است.

درحالیکه خودکشی نهنگ ها به صورت گروهی در سواحل نیوزیلند در سال های اخیر افزایش یافته اما تاکنون هیچیک از نهادهای مسئول در مورد علت این حوادث طبیعی گزارشی منتشر نکرده است.

سواحل نیوزیلند سال گذشته نیز شاهد 85 مورد خودکشی آبزیان اقیانوس آرام بوده که عمدتا این حادثه های زیست محیطی ماهیان مختلف به صورت انفرادی دست به این اقدام زدند.

در سال 95 نیز 400 نهنگ با رساندن خود به سواحل نیوزیلند به طور گروهی دست به خودکشی زدند که نیروهای امدادی با کمک مردم محل موفق به نجات 100 نهنگ شدند، اما 300 نهنگ دیگر جان خود را ازدست دادند.

متخصصان محیط زیست می گویند: علل شنای مرگبار نهنگ ها و دلفین ها به سوی ساحل آن هم برخلاف روند طبیعی هنوز شناخته شده نیست، اما مسائلی مانند بیماری، خطای ناوبری، نامناسب بودن ویژگی های جغرافیایی، جزر (پایین آمدن سطح آب) شدید و ناگهانی دریا، فرار از دست شکارچیان یا تغییرات ناگهانی و شدید آب و هوایی می تواند در زمره این علل محسوب شود.

نکته حائز اهمیت این است که در هفته گذشته سواحل دورافتاده استرالیا همسایه نیوزیلند نیز بی نصیب ازاین حوادث طبیعی نمانده است.

طبق گزارش رسانه های استرالیا، در دومین حادثه زیست محیطی در آبهای جنوب اقیانوس آرام روز سه شنبه گذشته، یک گروه شامل 28 نهنگ خلبان نیز به طور دسته جمعی با شنا به سوی سواحل جنوب شرق استرالیا در ایالت ویکتوریا به خشکی افتادند و در این مناطق تلف شدند.

مردم و مسئولان محلی اعلام کردند: بسیاری از این نهنگ ها را زنده پیدا کرده اند اما به دلیل نبود تجهیزات فنی لازم و نیروهای کافی قادر به بازگرداندن این حیوانات عظیم الجثه به دریا نبوده و از این رو شاهد مرگ رقت بار آنها بوده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار