کد خبر: ۶۸۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ 28 November 2018

گمانه زنی های علمی حکایت از وجود معادن غنی فلزات گرانبها و استراتژیک در مناطق مختلف استان اردبیل دارد اما با وجود برخی سرمایه گذاری ها در دولت تدبیر و امید هنوز تلاش ها در این زمینه به نتیجه مطلوب نرسیده و بخش معدن همچنان نقش کوچکی در اقتصاد منطقه دارد.
بر اساس اعلام مراجع رسمی 178 معدن در استان اردبیل وجود دارد که از این تعداد سه معدن فلزی و بقیه معادن غیرفلزی، سنگ‌ ها، کانی ‌های صنعتی، مصالح ساختمانی بوده و چندان تاثیری مهم در حرکت رو به توسعه اقتصاد استان ندارد.
به اعتقاد کارشناسان، با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و عقب ماندگی بخش صنعت در استان اردبیل، معدن یکی از بخش های مهم در ایجاد اشتغال پایدار در استان بوده و می تواند زمینه ساز ایجاد صنایع پایه و زنجیره ای در استان شود.
هدف گذاری رفع مشکل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی پایدار در دولت تدبیر و امید باعث شده تا نگاهی ویژه به بخش معدن در استان اردبیل ایجاد و از چند سال پیش عملیات بزرگ اکتشاف پهنه های بزرگ معدنی در مناطق مختلف استان شروع شده است.
به گفته کارشناسان، تسریع در اکتشاف و عملیاتی کردن استحراج معادن در استان می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی مستقیم به جذب سرمایه گذاری ها در بخش صنایع جنبی نیز کمک کند و دولت می بایست در این زمینه بر توجه خود توسعه بخشد.
کارشناسان معتقدند: شرط موفقیت در بخش معدن استان اردبیل پیوند دادن آن به صنعت و تجارت می باشد، ایجاد صنایع زنجیره ای برای تولید ارزش افزوده و وصل آن به بازارهای جهانی رمز موفقیت در این بخش مهم می باشد.
احد رضایی مقدم، کارشناس زمین شناسی گفت: مواد معدنی از جمله پوکه که بوسیله گدازه‌ های آتشفشانی ایجاد شده‌ اند در شمال استان به وفور وجود دارد و از این ‌رو در زمینه پوکه، استان اردبیل در کل کشور یک منطقه بی‌نظیر بشمار می‌رود.
وی افزود: پوکه ‌های دانه‌ بندی سبلان که معادن بسیار زیادی را تشکیل می‌ دهند، ده‌ ها کاربرد داشته و از جمله برای سنگ‌ شو ، موارد ساختمانی و مصالح سبک به کار می‌ روند.
این کارشناس یادآور شد: در زمینه 'پرلیت' نیز در کل کشور بزرگترین معادن پس از آذربایجان ‌شرقی در استان اردبیل واقع شده ‌اند، پرلیت بیش از 300 نوع کاربرد از جمله در صنایع پزشکی ، تولیدات کشاورزی و مصالح سبک دارد.
به گفته وی، به غیر از پرلیت، استان اردبیل در سنگ نما نیز ظرفیت‌ های بالقوه و بالفعل بسیاری دارد، از جمله معادن تراورتن متعددی در استان وجود دارد که بیشتر آنها در شهرستان‌ های خلخال و کوثر فعال بوده و از سوی شرکت ‌های بزرگ استخراج می‌ شوند. 
او با اشاره به ظرفیت استان اردبیل که بسیار بیشتر از ظرفیت بالفعل کنونی است، گفت: برای سرمایه‌ گذاران عرصه فعالیت در زمینه سنگ های تراورتن بیش از پیش آماده است، البته معادن گرانیت و مرمر هم در سال‌ های گذشته در استان فعال بوده‌ اند.
رضایی مقدم ادامه داد: همچنین در زمینه سنگ‌ های قیمتی و نیمه ‌قیمتی 30 آنومالی در استان فعال بوده و در این زمینه معدن عقیق سبلان یکی از بهترین‌ هاست.
وی اضافه کرد: این معدن بزرگترین معدن عقیق ژاسپر دنیاست که حجم بسیار بالایی دارد، کاربرد این سنگ‌ های قیمتی تنها منوط به انگشتر و دست ‌آویز نیست، این سنگ‌ ها در تمام دنیا کاربردهای وسیع و متعددی دارد و به‌ خاطر ویژگی‌ های درمانی، این سنگ‌ ها کاربردهای بسیار دیگری نیز پیدا کرده ‌اند.
فاطمه جوادی، کارشناس امور معدن نیز گفت: این استان از جمله مناطق غنی در زمینه معدن بوده و دولت تدبیر و امید بزرگترین سرمایه گذاری را در این زمینه در استان انجام داده و گزارش های ارائه شده شرکت های فعال در اکتشاف معدن در استان امیدوار کننده است. 
وی افزود: از 20 پهنه معدنی موجود در ایران سه پهنه شامل قزل اوزن (خلخال) ، سبلان قره سو (مشگین شهر) و باغرو (کوثر) به استان اردبیل تعلق دارد.
به گفته وی، تا یک دهه قبل معادن استان اردبیل به شکل شدادی، اتفاقی و غیرعلمی بهره برداری می شد، در حالی که استان قابلیت های معدنی مطلوب در همه عناصر معدنی را داراست تاکنون قسمت عمده ای از فعالیت های معدنی آن به استخراج انواع مصالح ساختمانی مربوط می شود.
بر این اساس و با توجه به ظرفیت غنی استان، سامان بخشیدن به مشکلات بخش معدن و توسعه آن، این روزها به یکی از دل مشغولی‌ های مسئولان تبدیل شده، بخشی که قبل از دولت تدبیر و امید چندان به آن توجهی نمی شد.
در استان اردبیل سرمایه گذاری در بخش معدن به صورت حجیم شروع شده و در چندین نقطه هم حفاری و مطالعات لازم انجام شده ولی پیشرفت کار در آن کند بوده و نیاز به شتاب بخشی به آن است.
به گفته مسئولان ، در حال حاضر در سه پهنه معدنی استان اردبیل حفاری های لازم انجام شده و حتی عناصر و کانی های موجود در معادن برخی معادن برای تعیین نوع عناصر آنها به آزمایشگاه های معتبر خارجی ارسال شده است.
سه پهنه معدنی استان شامل قزل اوزن در خلخال، سبلان قره سو در مشگین شهر و باغرو در کوثر در سه مرحله به سه شرکت میتکو، ایمیدرو و کوثر واگذار شده و با داشتن تخصص و سرمایه لازم کارهای مطالعاتی آنها در حال انجام است.

** موانع اکتشاف پهنه‌های معدنی استان اردبیل برطرف می شود
اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل می گوید: بخش معدن یکی از محورهای توسعه استان بوده و بر این اساس موانع حفاری و اکتشاف پهنه های معدنی استان باید برطرف شود.
وی افزود: برای رفع موانع فعالان بخش معدنی استان این آمادگی وجود دارد تا حمایت لازم از سرمایه گذرای در این بخش صورت گرفته و مدیریت صنعت و معدن استان و فرماندارانی که در محدوده شهرستان آنها پهنه معدنی قرار دارد باید نهایت همکاری را با سرمایه گذاران داشته باشند.
او بر لزوم تعیین تکلیف همه پهنه‌ های استان در برنامه زمان بندی مشخص تاکید کرد وگفت: برای رفع موانع پهنه معدنی خلخال نماینده ای از سازمان محیط زیست به همراه نماینده مردم مشگین شهر و خالقی نماینده خلخال به این منطقه سفر کرده و از نزدیک موانع موجود را بررسی می کنند.
استاندار اردبیل گفت: از 20 پهنه معدنی شناخته شده کشور سه پهنه در استان اردبیل قرار دارد که توسط سه شرکت سرمایه گذاری غیر دولتی از سال 93 عملیات اکتشاف آنها آغاز شده است.
بهنامجو افزود: شرکت ایمیدرو سرمایه گذار پهنه قزل اوزن به وسعت 2000 کیلومتر مربع و شرکت میدکو سرمایه گذار پهنه قره سو - سبلان به وسعت 1969 کیلومتر مربع و شرکت صنایع و معادن کوثر سرمایه گذار پهنه معدنی باغروداغ با سرمایه گذاری به وسعت 783 کیلومتر مربع در استان اردبیل از جمله شرکت های موفق در بخش معدن هستند.

** حمایت از اکتشاف پهنه های معدنی بیشتر شود 
سید حامد عاملی، رییس صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم حمایت از اکتشاف پهنه های معدنی در استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: معدن یکی از بخش های مهم در ایجاد اشتغال پایدار در استان بوده و در صورت سرمایه گذاری مطلوب می تواند علاوه بر اشتغال چرخ صنعت را نیز در استان به حرکت درآورد.
وی افزود: بهره بردای از معادن نه تنها خود سودآور است بلکه با در نظرگرفتن میزان بیکاران در استان اردبیل، ایجاد صنایع این بخش می تواند موجبات اشتغالزایی هزاران نفر نیز شود.

** چه راهکاری برای سرعت بخشیدن به اکتشاف معادن استان باید تدارک دیده شود؟
کارشناسان معتقدند در حال حاضر عمده مشکل در مسیر توسعه بخش معدن نبود نقدینگی، مشکلات محیط زیستی، نبود حمایت مسئولان در برطرف کردن موانع موجود، وجود معارضان محلی و مهم تر از آنها خام فروشی مواد معدنی است.
آشنایی با روش‌ های نوین اکتشاف در بخش معدن از جمله ضروریات است، در چنین شرایطی عدم به‌ کارگیری نیروهای کارآمد و مدیریت با تجربه و آشنا با تکنولوژی‌ های روز در حیطه اکتشاف مواد معدنی سبب هدر رفت سرمایه ‌های ملی، از دست دادن زمان جهت دستیابی به معادن جدید و در نتیجه سد کردن توسعه اقتصادی در دید کلان آن می‌ شود.
رفع موانع تولیدی و تزریق نقدینگی یکی از برنامه ‌هایی است که مسئولان سعی دارند به واسطه آن بخشی از مشکلات معادن را مرتفع سازند، اما آنچه شاید بیش از تزریق نقدینگی بتواند گره گشای مشکلات این بخش باشد، سرمایه گذاری بخش خصوصی در این ارتباط است .
کارشناسان معتقدند شرط موفقیت در بخش معدن استان اردبیل پیوند دادن آن به صنعت و تجارت با هدف ایجاد صنایع زنجیره ای برای تولید ارزش افزوده و وصل آن به بازارهای جهانی است.
به هر حال مجموعه صنعت و معدن استان اردبیل در صورت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و شتاب بخشیدن به این سرمایه گذاری ها می تواند اقتصاد استان را رونق دهند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار