کد خبر: ۶۷۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ 13 November 2018

شرایط خوب سلامت اغلب در چهره ای جذاب و شاداب نمود می یابد. اما عکس این شرایط نیز می تواند درست باشد و مشکلاتی که در صورت شما ایجاد می شوند به یک بیماری زمینه ای اشاره داشته باشند.

تشخیص بیماری با نگاه به صورت

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "کر2"، بسیاری از شرایط سلامت و بیماری ها می توانند علائم و نشانه های خود را در صورت نشان دهند و آشنایی با آنها می تواند به تشخیص زودهنگام مشکل کمک کند.

ویژگی های نامتقارن

افراد کمی دارای چهره ای کاملا متقارن هستند. البته، عدم تقارن خفیف در صورت مساله نگران کننده ای نیست. ژنتیک، افزایش سن، آسیب دیدگی، به عنوان مثال، شکستگی بینی، یا مسائل مرتبط با دندان ممکن است به عدم تقارن صورت منجر شوند. اما اگر متوجه عدم تقارن ناگهانی در صورت خود شده اید، این می تواند نگران کننده باشد. یک سکته مغزی یا فلج بل (فلج اعصاب صورت) می توانند موجب عدم تقارن ناگهانی در صورت شوند. در این موارد باید کمک پزشکی فوری دریافت کنید.

تغییر رنگ پوست

رنگ پوست می تواند اطلاعات بسیاری درباره سلامت درون بدن شما ارائه کند. به عنوان مثال، زرد شدن رنگ پوست یا چشم ها می تواند نشانه ای از بیماری کبد باشد. همچنین، پوست رنگ پریده ممکن است نشان دهنده کم خونی، و رنگ آبی پوست می تواند به یک مشکل عروقی اشاره داشته باشد. در صورت تغییر رنگ پوست برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

لب های ترک خورده

در فصل زمستان به واسطه خشکی و سرمای هوا ممکن است با ترک خوردگی لب های خود مواجه شوید. این شرایطی عادی بوده و جای نگرانی ندارد و با استفاده از یک کرم مرطوب کننده برطرف می شود. اما ترک خوردگی لب ها می تواند نشانه ای از کم آبی بدن، آلرژی ها و حتی کمبود ویتامین ها و مواد معدنی نیز باشد. ویتامین B در سلامت پوست نقش مهمی دارد، از این رو، سطوح کم این ماده مغذی می تواند به ترک خوردگی لب ها منجر شود. سطوح پایین روی و آهن نیز می تواند به ترک خوردگی لب ها، به ویژه در کناره های دهان، منجر شود.

پوست خشک یا خارش‌دار

همانند ترک خوردگی لب ها، خشکی پوست صورت ممکن است به واسطه شرایط محیطی شکل گرفته باشد. آب و هوای خشک، دوش گرفتن با آب داغ و صابون های قوی همگی می تواند رطوبت پوست را از بین ببرند. اما پوست خشک و خارش‌دار ممکن است نشانه ای از برخی بیماری ها، از جمله کم کاری تیروئید و دیابت نیز باشد. اگر به طور مکرر با خشکی و خارش پوست مواجه هستید، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

توده های زرد رنگ روی پلک ها

اگر با برجستگی های نرم و زرد رنگ روی پلک چشم های خود مواجه هستید، شاید بهتر باشد سلامت قلب خود را بررسی کنید. این توده ها ممکن است رسوبات کلسترول باشند. این توده ها شبیه به رسوبات کلسترولی هستند که درون رگ های خونی شکل می گیرند و به آترواسکلروز منجر می شوند. نتایج یک مطالعه در دانمارک نشان داد افراد مبتلا به این توده ها حتی زمانی که سطوح کلسترول آنها عادی باشد، احتمال بیشتری دارد یک حمله قلبی را تجربه کرده و به بیماری قلبی مبتلا شوند. با این وجود، همچنان باید پژوهش های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

فک پایین کوچک و عقب رفته

اگر فک پایینی شما در مقایسه با فک بالا عقب نشینی کرده، ممکن است به رتروگناتی مبتلا باشید. این شرایط می تواند موجب فک درد، دشواری در غذا خوردن و دندان های نامرتب شود. همچنین، رتروگناتی می تواند نشانه ای از قرار داشتن در معرض خطر خروپف یا آپنه خواب باشد زیرا فک عقب نشینی کرده فضای کمتری برای زبان ایجاد کرده و موجب انسداد مسیر هوایی می شود. خوشبختانه موارد خفیف رتروگناتی اغلب نیازی به دخالت پزشکی ندارند.

چشم های پف کرده

پف زیر چشم به طور معمول در نتیجه افزایش سن شکل می گیرد و به ندرت یک مساله پزشکی است. اما تورم می تواند نشانه ای از برخی بیماری ها نیز باشد. پف کردگی مکرر چشم ها یک نشانه آشکار از آلرژی های مزمن است و باید با درمان آلرژی از بین برود. از دیگر شرایطی که ممکن است موجب تورم چشم ها شوند می توان به عفونت، تروما، و بیماری گریوز (یک اختلال تیروئید) اشاره کرد.

چشم های قرمز

بیشتر مردم در طول زندگی خود قرمز شدن چشم هایشان را تجربه می کنند و به طور معمول شناسایی دلیل آن کار دشواری نیست و از آن جمله می توان به بیدار ماندن تا دیر وقت و چشم دوختن زیاد به نمایشگرها اشاره کرد. اما قرمزی چشم ها می تواند نشانه ای از بیماری باشد. آلرژی ها و عفونت ها دلایل شایع قرمزی چشم ها هستند که با خارش و احساس سوزش نیز همراه هستند. قرمز شدن چشم ها ممکن است یکی از نشانه های بیماری آب سیاه باشد که می تواند به نابینایی منجر شود.

آکنه

آکنه به روش های مختلف بر افراد تاثیرگذار است. هورمون ها، داروها، رژیم غذایی و استرس همگی می توانند محرک هایی برای آغاز یا وخیم‌تر شدن شرایط آکنه باشند. برای برخی افراد، این شرایط تا حد زیادی غیر قابل اجتناب است که از آن جمله می توان به نوسانات هورمونی در دوران بلوغ یا چرخه های قاعدگی اشاره کرد. اما برای برخی دیگر، شعله‌ور شدن آکنه ممکن است نشانه ای از نیاز به کاهش عوامل استرس‌زا در زندگی یا پرهیز از برخی مواد غذایی باشد.

راش پوستی پروانه ای

راش پوستی پروانه ای در امتداد گونه ها و بینی شکل می گیرد. این شرایط در افراد مبتلا به بیماری لوپوس بسیار دیده می شود، اگرچه می تواند نشانه ای از شرایط سلامت دیگر نیز باشد. نور خورشید می تواند محرکی برای این نوع راش باشد که پوسته‌ پوسته، خارش‌دار یا دردناک است. لوپوس، روزاسه، درماتیت سبورئیک و برخی عفونت های باکتریایی از جمله دلایل مرتبط با راش پوستی پروانه ای هستند.

موی زائد در زنان

میزان موی بدن افراد اصولا با ژنتیک در ارتباط است، از این رو، دامنه عادی آن تا حد زیادی متفاوت است. اما برخی زنان ممکن است به هیرسوتیزم مبتلا باشند که رشد موی زائد روی مناطقی از بدن که به طور معمول در مردان مو رشد می کند مانند صورت، سینه و پشت را در پی دارد. این شرایط می تواند به واسطه سطوح بیش از حد هورمون های جنسی مردانه در بدن زنان رخ دهد. برخی بیماری ها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، سندرم کوشینگ، هایپرپلازی آدرنال مادرزادی و تومورها نیز می توانند از دلایل دیگر باشند.

ریزش مو

برخی افراد ممکن است ریزش موی صورت خود را تجربه کنند. این می تواند نشانه ای از آلوپسی آره‌آتا، یک بیماری خودایمنی باشد. جدا از ریزش موی سر، ممکن است ریزش مژه ها، ابروها، و ریش را نیز تجربه کنید. این شرایط می تواند به شکل بخش های کوچک یا ریزش کامل رخ دهد. مو ممکن است ریخته، دوباره رشد کند و سپس دوباره بریزد.

هر گونه تغییر غیر طبیعی در پوست

سرطان پوست بیشتر در بخش هایی از پوست که در معرض نور خورشید قرار دارند، شکل می گیرد، از این رو، صورت یک هدف اصلی محسوب می شود. برخی نشانه های کارسینوم سلول بازال شامل یک توده مرواریدی یا مومی، یک ضایعه تخت به رنگ گوشت، یا یک ضایعه زخم مانند قهوه ای رنگ می شوند. کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است به شکل یک ضایعه پوسته پوسته‌ی تخت یا یک برجستگی سفت و قرمز ظاهر شود. نشانه های ملانوما نیز شامل لکه قهوه ای بزرگ با نقطه های تیره می شود. تغییر شکل یک خال یا خونریزی از آن یا ظایعه ای کوچک با مرز نامنظم از دیگر نشانه های سرطان پوست هستند. در صورت مشاهده هر گونه تغییر در پوست خود که عجیب به نظر می رسد بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

قیافه‌ی جدی

گاهی اوقات یک قیافه‌ی جدی ممکن است به چیزی فراتر از احساسات فرد اشاره داشته باشد. حالات صورت جدی که به نام هیپومیمیا شناخته می شود می تواند نشانه اولیه بیماری پارکینسون باشد. زمانی که ماهیچه های صورت سفت بوده یا برای حرکت به مدت زمان بیشتری نیاز دارند، این شرایط می تواند لبخند زدن، بالا بردن ابرو یا حالات دیگر چهره برای بیان احساسات را دشوار سازد. برخی داروها نیز می توانند به روشی مشابه بر صورت اثرگذار باشند، از این رو، در صورت مواجهه با این شرایط بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای یافتن دلیل ریشه ای آن است.

لبخند نه چندان جذاب

لبخند روی صورت شما می تواند یک نشانگر از سلامت کلی باشد. اگر دارای مشکلات سلامت دهان و دندان باشید، این شرایط ممکن است زمینه ساز بروز بیماری های دیگر در بدن شود. بهداشت ضعیف هان و دندان می تواند به اندوکاردیت (عفونت دیواره داخلی قلب) و بیماری قلبی عروقی منجر شود. از دیگر بیماری هایی که می توانند با سلامت دهان و دندان مرتبط باشند می توان به اختلالات غذا خوردن، آرتریت روماتوئید، سرطان های سر و گردن، و سندرم شورگن - یک اختلال سیستم ایمنی که موجب خشکی دهان می شود - اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار