کد خبر: ۶۷۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 07 November 2018

پنج گزینه نهایی شهرداری تهران برای سومین بار در یک سال و نیم گذشته از سوی اعضای شورای شهر تهران انتخاب شدند تا یکی از آنان به ساختمان خیابان بهشت برسد. در این گزارش بر سوابق این افراد مروری شده است.

به گزارش ایسنا، سرانجام پس از پیگیری‌های اعضای شورای شهر تهران برای ثبات در مدیریت شهرداری و حفظ محمدعلی افشانی ۵۹ ساله در شهرداری تهران، مجلس رأی نهایی را صادر کرد و اجازه نداد تا جایگاه شهردار تهران در کنار دیگر موارد استثنای قانون منع بکارگیری بازنشستگان قرار بگیرد، موضوعی که ۲۱ عضو شورای شهر تهران را برای سومین بار در یک سال و نیم گذشته برای انتخاب شهردار جدید تهران به تکاپو انداخت.

صبح امروز سه شنبه از میان ۳۰ گزینه‌ای که پیشتر برای شهرداری تهران انتخاب شده و برخی از آنها نیز استعفا داده بودند، پنج گزینه نهایی برای تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند تا رقابت برای ورود به جمع دو گزینه نهایی شورای شهری ها برای رسیدن به کرسی شهرداری پایتخت رنگ جدی تری به خود بگیرد.

بر این اساس، با رأی اعضای شورای شهر تهران به ترتیب رسول کشت‌پور، عباس آخوندی، پیروز حناچی، سید کامل تقوی نژاد و غلامرضا انصاری با ۱۴، ۱۱ ، ۱۱ ، ۱۰ و ۱۰ رأی جزو پنج گزینه اصلی جانشینی برای شهرداری شدند که به دلیل اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان و با هدف جوانگرایی از سمت خود کنار می‌رود.

خبرنگار ایسنا مروری بر سن و سوابق پنج گزینه شهرداری تهران داشته که به ترتیب آرای اخذ شده از اعضای شورای شهر تهران در ادامه آمده است:

آشنایی با ۵ گزینه شهرداری تهران

رسول کشت پور

سن: ۵۷ سال

تحصیلات: فوق دیپلم حقوق، کارشناسی مدیریت بازرگانی

سمت فعلی: شهردار منطقه دو تهران

سوابق:

آبان ماه سال گذشته بود که محمدعلی نجفی طی حکمی رسول کشت پور را راهی ساختمان شهرداری منطقه دو در سعادت آباد تهران کرد، تا سیاست ها و منویات مدیریت شهری جدید تهران را اجرایی کند. او پیش از این سابقه شهرداری در شهرهای مختلف استان تهران و نیز ارومیه را در کارنامه خود دارد و قبل از رسیدن به شهرداری منطقه دو تهران، مشاور عالی سازمان و رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری کیش را تجربه کرده بود.

آشنایی با ۵ گزینه شهرداری تهران

عباس آخوندی

سن: ۶۲ سال

تحصیلات: کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان، دکتری اقتصاد سیاسی

سمت فعلی: -

سوابق :

نام کاملش عباسِ احمدآخوندی است، فرزند آیت‌الله علی احمدآخوندی که در شهر نجف به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات ابتدایی در نجف به ایران بازگشت و در شهر قم ساکن شد. او که با دختر حجت‌الاسلام رسولی محلاتی ازدواج کرده باجناق حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق نوری از چهره های شاخص جریان اصولگرا شد.

آخوندی که جزو چهره‌های اصلاح طلب محسوب می شود، زمانی که حدود ۲۵ سال سن داشت وارد مناصب بالای مدیریتی در دولت شد و فعالیت خود را به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور آغاز کرد. آخوندی از بهمن ماه ۱۳۶۶ تا مرداد ماه ۱۳۷۲ ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را برعهده داشت و در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی انتخاب شد.

او در مرداد سال ۱۳۹۲ با پیروزی حسن روحانی به عنوان گزینه دولت برای تصدی وزارتخانه مسکن، راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی و موفق به اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شد و طی این مدت موفق شد تا از تیغ استیضاح مجلس به سلامت عبور کند. وزارت آخوندی در دولت دوازدهم هم ادامه یافت تا اینکه در مهرماه امسال رییس جمهور با استعفایش موافقت کرد.

آشنایی با ۵ گزینه شهرداری تهران

پیروز حناچی

سن: ۵۵ سال

تحصیلات: دکتری معماری

سمت فعلی: معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران

سوابق:

پیروز حناچی هم از رقبای محمدعلی نجفی و هم از رقبای محمدعلی افشانی در زمان بررسی گزینه‌های بررسی شهرداری تهران بود، اما محمد علی نجفی شهردار سابق تهران او را از وزارت راه و شهرسازی به شهرداری تهران آورد تا به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران فعالیتش را آغاز کند. افشانی نیز حناچی را به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران منصوب کرد که فعالیتش تاکنون ادامه دارد.

حناچی که فارغ التحصیل اولین دوره دبیرستان مفید است. در دولت سیدمحمد خاتمی، در وزارت راه و شهرسازی دارای مسئولیت و در دولت محمود احمدی نژاد نیز مشاور وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود. او در دولت حسن روحانی نیز معاون معماری و شهرسازی عباس آخوندی بود.

آشنایی با ۵ گزینه شهرداری تهران

سید کامل تقوی نژاد

سن: ۵۴ سال

تحصیلات: کارشناسی برنامه‌ریزی اجتماعی و کارشناسی ارشد مدیریت سیستم‌ها از دانشگاه تهران

سمت فعلی: رییس سازمان امور مالیاتی کشور

سوابق:

سیدکامل تقوی نژاد از فعالان اصلاح طلب و یکی از گزینه های وزارت اقتصاد و دارایی پس از استیضاح کرباسیان است. او معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان امور مالیاتی کشور است که در پیش از این معاونت وزیر تعاون، عضویت در هیات مدیره بانک سپه، ریاست هیات مدیره و مدیر عامل بانک سپه، ریاست سازمان برنامه و بودجه گیلان، مدیرکل بودجه و تشکیلات سازمان ثبت احوال کشور، عضویت در کمیسیون شورای اقتصاد ، شورای عالی صادرات ، شورای عالی اشتغال و ... را در سابقه کاری خود دارد.

تقوی نژاد که در دوران جنگ در دوره نخست وزیری از کارشناسان دفتر اجتماعی و اقتصادی نخست وزیری بود، مدتی نیز در جنگ تحمیلی حضور داشت که منجر به جانبازی وی شده است.

آشنایی با ۵ گزینه شهرداری تهران

غلامرضا انصاری

سن: ۶۳ سال

تحصیلات: دکتری علوم آزمایشگاهی

سمت فعلی: -

سوابق:

انصاری از سوی مردم تهران به عنوان یکی از اعضای دوره چهارم شورای شهر تهران شناخته می‌شود اما در سوابقش سفارت ایران در ترکمنستان، ریاست سازمان بهزیستی و نمایندگی مردم مشهد در چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

انصاری که عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت است، پیش از این از گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری مشهد بود اما در رقابت با تقی زاده خامسی ۶۴ ساله کرسی شهرداری مشهد را به او واگذار کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار